Tävla utan bett?

sthu

Trådstartare
Är det verkligen så att man inte får starta om hästen inte har bett? Får man inte rida på hackamore eller sidepull?
Om inte, varför?

Har en häst som inte har fysiska problem med bett, men psykiska. Han skrynklar ihop hela munnen och verkar itne alls må bra om man rider honom med bett. Har testat alla möjliga varianter: raka, tredelade, tvådelade, eggbett, D-rings, "vanliga" tränsbett, tjocka, tunna.. Inget trivs han med!
Vill inte gärna "tvinga" honom gå med bett om han inte trivs.. Bör kanske lägga till att jag inte håller i honom när vi rider på bett, utan han får gå och pilla med bettet som han vill.

Sv: Tävla utan bett?

Jo, du får tävla utan bett. Om du tänkt tävla, så föreslår jag att du skaffar dig en regelbok. Där står allt du behöver veta om vilka bett och bettlösa huvudlag du får och inte får tävla med.

Och på din fråga om varför man inte får använda viss utrustning, är svaret detta: Om man inte begränsar och likställer den utrustning som används i tävlingen, går det inte heller att jämföra prestationen mellan ekipagen och då blir det ingen tävling.

Jag är egentligen inte intresserad av att tävla seriöst :smirk: kanske två gånger om året på klubbnivå, det är lite lagom för mig.

Jag hade min första lektion på flera år i helgen, rider på hackamore. Och det första min tränare sa var att det var ett förbjudet huvudlag och att man måste ha bett. Jag måste säga att jag blev väldigt förvånad när hon sa det.. Började misstänka att något inte stämde när hon sa att man måste ha sporrar..

Din tränare har rätt. Hackamore är ej godkänt huvudlag. Och sporrar är obligatoriskt förutom på D-nivå tror jag.

Tycker det är bra att man inte får rida på hackamore. Det är ett skarpt "betsel" som trycker över nacken på hästen- inte bra! Har faktiskt bara sett hoppryttare använda detta? Vill man rida bettlöst är Bosal ett bättre alternativ, och det är också tillåtet att tävla med (förutom om du rider på väldigt hög nivå och hästen är äldre än 6 år).

Sporrar är INTE obligatoriskt. Vill man rida bettlöst så kan man rida på bosal tills hästen är 5 år eller på D- och C-tävlingar. Det finns även tävlingar där det är fri betsling.

Nu hänger jag inte med alls :confused: Vad får man och vad får man inte?

Hackamore trycker inte på nacken, vad har du fått det ifrån? Det trycker på nosen.. Och om man ändå rider på långa tyglar ska väl inte det spela så stor roll? Då tycker jag det är värre att slänga på ett bett, som hästen avskyr.

Hästen i fråga är tolv år gammal, så det handlar inte om någon unghäst.

Är det så (ursäkta) sjuka krav på utrustningen inom western så tror jag att jag lägger ner den verksamheten helt..

Jag förstår att du blir förvirrad, det är därför jag föreslår att du skaffar dig en regelbok.

På westernspråk är Hackamore samma sak som Bosal och det är tillåtet. Det som de flesta icke-westernryttare i sverige kallar Hackamore är en Mekanisk Hackamore som inte är tillåtet på WRAS-tävlingar.

WRAS regelbok godkänner tre typer av ”bett”: Bosal (Hackamore), Tränsbett (Snaffle bit) och Stångbett. Hur dessa skall vara beskaffade beskrivs i paragraf 168-170 i regelboken. När och hur de får användas styrs av vilka nivåer och klasser som skall tävlas och beskrivs separat för dessa.

Sporrar är valfri utrustning och beskrivs i paragraf 165.

Så både din tränare och Druvan har fel.

Hackamore trycker även kraftigt på hästens nacke (liknande pessoabett) och hästen knäpper av därefter, det höjer också huvudet istället för att sänka det, fast det är en annan diskussion iofs :). Finns en anledning till varför bosal är tillåtet men inte hackamore. Du får väl inte heller tävla dressyr på hackamore, så det är inte bara inom western dessa regler finns. Men om vi struntar i tävlingsregler- varför inte byta till bosal om du ändå rider på lång tygel? Så kan du och hästen lära er korrekta hjälper, med enhandsfattning, neckreining etc. :idea:.

Senast ändrad:

Antar hon menar mekaniskt hackamore i detta fallet eftersom tränaren sagt att hon inte får tävla på det! Eller? Har då aldrig sett någon annan variant i Sverige...

32339.jpg

Vad man menar och vad det heter är inte alltid samma sak. Att tävla med Hackamore är tillåtet enligt WRAS och för mig som westernryttare är Hackamore synonymt med Bosal.

Hur kan de trycka på nacken ? stämmer verkligen det? den på bilden?
Den sätter du ju bara i ett vanligt träns om du vill.

:idea: Enkelt: ett mekaniskt hackamore får genom skänklarna en hävstångseffekt som ger ett tryck på nacken. Det är ju liksom det som är grejen, annars skulle man lika gärna kunnat rida i grimma eller sidepull. Har själv ridit mycket på hackamore när jag tävlade hoppning, men det var mera som en nödbroms. Skulle aldrig få för mig att rida på det vid markarbete när man vill försöka få hästen att slappna av och söka sig nedåt. Det är ju som sagt en betsling som höjer och kortar nacken- precis tvärtemot vad man strävar efter i westernridning...

jag rider på ett sånt hackamore, fast med långa skanklar. Trycker huvudet uppåt gör det verkligen inte, men det är en helt annan disskusion.

Okej, om jag fattat det här rätt måste jag alltså köpa en bosal för en halv förmögenhet om jag vill rida western? Men det får man då rida på, oavsett hästens ålder och oavsett vilken gren?
Jag vet att ni tar illa vid, men jag begriper inte varför man inte får rida på sidepull.. Jaja, jag får väl kasta ut pengar på både bett och bosal trots att jag inte är någon tävlingsmänniska.. Ska kanske bara tävla två eller tre gånger.. Om ens det.. Varför ska allt vara så fruktansvärt dyrt!!
ingen som har något billigt förslag? (nej, jag bryr mig inte om märke, material eller något sånt, jag vill bara testa)

Regler finns inom alla sporter och nån slags funktion har de annars skulle de väl inte finnas. Ska du bara tävla en eller två gånger lär det ändå bli dyrt eftersom du fr.o.m. 1 januari 2007 även måste lösa licens för både dig och hästen om du ska tävla på lägst D-nivå.

Bosal kanske du skulle kunna låna av någon om du bara vill prova? (annars kan man hitta fynd på e-bay...)

har kollat runt, men det blir ungefär samma om man ska frakta hit det..
Låna kan jag inte, har ingen att låna av :(

Klart man ska ha regler, men man måste väl också ha en bra anledning till varför man itne får använda vissa saker. Man ska ju ändå inte ta i hästen menar jag..

okej, är det massa sånt bara man vill ut på klubbnivå? Då får det nog vara.. Men OM jag ångrar mig, får jag tävla på bosal helt säkert då? Utan veterinärintyg, och trots att hästen är 12 år?

Skrivit till wras, men fortfarande inte fått något svar. Ingen här som vill vara vänlig nog att svara?

På D- och C- tävling får du rida på vilket (godkänt) bett du vill. Ska du tävla på högre nivå måste du ha stångbett om hästen är 6 år eller äldre.

Jag hade tur, vann en auktion på en bosal för ca 50:- så det blev inte så dyrt trots att det tillkom frakt... Den som söker hon finner...

Ja, att jag får rida på godkända bett har jag också fattat, men vad fasen får man rida på?

Och man måste ha bett om hästen är över sex år? Då får man ingen dispans alls?

sthu skrev:
Ingen här som vill vara vänlig nog att svara?
Om den som frågar inte är vänlig nog att ta till sig de svar som ges, varför skall man då fortsätta att ge samma svar om och om igen?

sthu skrev:
Ja, att jag får rida på godkända bett har jag också fattat, men vad fasen får man rida på?
TDJ skrev:
WRAS regelbok godkänner tre typer av ”bett”: Bosal (Hackamore), Tränsbett (Snaffle bit) och Stångbett. Hur dessa skall vara beskaffade beskrivs i paragraf 168-170 i regelboken.

sthu skrev:
Och man måste ha bett om hästen är över sex år?
Ginne skrev:
På D- och C- tävling får du rida på vilket (godkänt) bett du vill. Ska du tävla på högre nivå måste du ha stångbett om hästen är 6 år eller äldre.

Vad är det du inte förstår?

Du har flera gånger frågat efter anledningen till varför man inte får tävla med viss utrustning, läser du inte de svar du får? Eller nöjer du dig inte förrän du får svaret att du får tävla med precis den utrustning du vill?

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 621
Senast: villhöver
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 437
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar