Tävla utan bett?

Sv: Tävla utan bett?

För jag får ju olika svar av alla. Du sa att jag får ha Bosal, tränsbett och stångbett. Nästa säger att man måste ha stång om hästen är över sex år. Då frågar jag, om hästen är äldre än sex år måste jag alltid, utan undantag tävla på bett?

Och om det är D eller C tävling, får jag då starta på sidepull? En del i andra forum säger ja, andra nej. Vill bara ha ett konkret svar! Och Wras själva svarar inte alls, så det verkar ju inte som ni (ta det inte personligt) vill ha in nytt folk :(

På D och C får alla hästar ridas på valfritt bett som är godkänt i regelboken (dvs tränsbett, stångbett eller bosal, utformade på korrekt sätt). Rimligtvis kommer det även gälla på E, men jag har inte sett den nya regelboken än så då kan jag bara gissa.

På B och A ska hästar 6 år och äldre ridas på stång. Hästar 5 år och yngre får man rida på valfritt bett som är godkänt i regelboken.

Sidepull är ett träningsredskap och får inte användas till tävling, på någon nivå.

/Ida

För att göra det enkelt för dig: Köp WRAS regelbok och läs på. Där står precis vad du får rida med för utrusning och inte och vilka bettslingsregler som gäller och inte gäller. Är det sedan svårt att tolka reglerna så rekommenderar jag att du tar hjälp av någon westernklubb i din närhet som säkert kan hjälpa till att förtydliga det du inte förstår.
FG

Ja, Wras själva var inte så pigga på att hjälpa mer än så heller. Köp regelboken. Men nu vet jag att man måste ha bett, så då kan jag lägga ner hela den verksamheten.

Vem har sagt att du måste ha bett? Eller hade du tänkt att bara tävla på A/B-nivå?

Antingen bett eller lägga ut en massa pengar på att köpa bosal med tillbehör.

Satt och kollade runt på en försäljares hemsida nu. Hittade en bosal för 395:-, mecate av rep finns för runt 400:- på samma ställe. Möjligt att du kan hitta till ännu bättre priser någon annanstans. Men du kan alltså utan svårighet få tag på bosal+mecate för runt 800 spänn, det ser inte jag som en halv förmögenhet.

/Ida

För någon som lever på studiebidrag (1050kr/månad), betalar hästen själv och går i skolan är det en hel del pengar.. Alla har inte föräldrar som betalar åt en. Extrajobb kanske någon svarar nu, men för det första ska man ha tag i ett. Här finns knappt jobb till fast anställda eller ens sommarjobb, så det är inte det lättaste (tro mej jag har försökt). För det andra tar det en hel del tid att ha häst, borde ni ju med veta. Och stallet ligger inte nästgårds precis så det tar en stund det med. Sedan ska man göra läxor och plugga till prov, har en hel del sånt nu sista året. Så extrajobb är nästan helt uteslutet.
så för mig är 800 spänn en mindre förmögenhet.. Men min ekonomi behöver vi kanske inte diskutera här?

Jag måste bara poängtera att det ÄR dyrt med häst. Har man inte råd så ska man inte skaffa häst. Det är den bittra verkligheten!

Jag gör det ändå, diskuterar din ekonomi; Hur f*n har du råd att ha häst på en tusenlapp i månaden? Finns det fler platser i det stallet, för där vill jag med stå!

Man kanske har råd att ha häst, men inte att tävla.

Kicki - som har en bra lön, men fortfarande tycker att 800 kr för ett bosal är rätt dyrt.

Jag har råd med att ha häst, men inte att köpa en massa specialutrustning. Hästen lever och mår bra, något överviktigt, men fullt frisk.
Vi har väldigt billig stallhyra, 300 i månaden, men då sköter vi allt själva. Jag känner ägaren väl och har tagit hand om hennes hästar åt henne i flera år. Och jag erkänner att om det krisar, som i år när höet möglade, sticker mamma och pappa till lite pengar. Men aldrig till grejer, bara vid speciella tillfällen. Och jag är inte den som tigger heller.
Men jag förstår inte vad det ska ha med saken att göra att jag har taskigt med pengar och billig stallhyra. Jag har fått mitt svar, att man får tävla utan bett ibland om man har en bosal av en viss typ. Och att det inte är mycket lönt att fråga om hjälp vare sig här eller hos Wras, det enda svar man får är köp regelboken. Köp det och det, hela tiden bara köp och sköt dig själv.. Tycker det är ganska tråkigt att det är så, men jag antar att tävlingmänniskor är såna..

Tyvärr verkar det inte som att de går att ladda ner regelboken på nätet, vilket är synd. Men de är väl för att de vill sälja mer.:devil:
Annars kostar nog regleboken ca 150 kr och gäller för två år. Sen brukar man kunna hitta regelboks ändringarna på nätet, så man behöver inte köpa ny varje gång. Men ska man tävla kan det vara bra att läst en i alla fall, så man har lite koll på reglerna.

Ja, det håller jag med om. Men man borde väl ändå kunna få ett trevligt svar om man är osäker på om man ens får tävla. Jaja, det får lösa sig bäst det vill..

Jag tror det blev fel :o
Jag har också taskig inkomst (CSN på 7300/mån). Ville bara veta hur du gjorde för att få det att gå ihop!
Jag tycker ocskå att 800 spänn för en bosal är svindyrt, har aldrig köpt så dyrt träns!
Som sagt, jag menade inget illa!

Om du bara vill prova på att tävla så kanske du kan ställa upp i en enkel klubbtävling/träningstävling? Då brukar det inte vara så noga med utrustningen- har sett folk som tävlat både på mek. hackamore, sidepull och barbacka!! Billigare anmälningsavgift också och jag tror inte man behöver någon licens. Hör med närmsta klubb... :idea:

Jo det hade ju varit en bra idé, men på den klubben är de inte speciellt vänligt inställda till bettlöst. Jag får knappt träna med sidepull för tränaren därifrån..

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 621
Senast: villhöver
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 437
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar