Tävla triangelmärkt

Någon som vaknat på fel sida idag tror jag! :smirk: Synd när tråden gick i en trevlig anda innan.

Du skojar hoppas jag? Varför T-Märka om skadan har så god prognos att den kan läkas ut?
Vilka skador talar vi om som man "får" t_märka för och som sedan läker ut?
Hur lång tid tar det för dessa??

Det 1:a inlägget jag svarade på lät något i stil med- för 1 år sen var han utdömd... sen fick jag honom....

omoget skrivet igen. jag vill inte ens skriva det jag tänker om dig nu. ja lovar dig att min häst har det bättre nu då han hade ont förut. jag skiter helt i vad du skriver då du aldrig sett min häst :D jag har endast vart med på en lätt träningstävling hitills. jag gillar inte vanlig dressyr.
istället för att sitta där hemma o käfta så kom hit :rofl:

Vaknat på fel sida?
Nej, jag blir alltid förbannad när jag läser om idioti som jag läst på denna tråden!
Oavsett hur jag vaknar..

Jag antar du har en T-Märkt häst, eftersom du startat fler sådana här trådar...

Ta och läs tidigare inlägg om IF's regler så kanske du kan föra en saklig diskussion istället för att bara vara uppkäftig.

Bara för att din kompis haft en dålig erfarenhet av detta försäkringsbolag så kan du väl inte bara ignorera de regler som de har?

Jag är inte ett dugg intresserad av vad du tycker om mig...
Utan ta istället och överbevisa mig att jag har fel i fallet om din häst!

Jag är inte sämre än jag kan ändra mig... så jag vill nu höra om din häst..
Varför vart den T-Märkt?

Vet inte vem du pratar om. Jag har i alla fall haft ponnyn sedan hans första dag. Han fick en hälta för ca 3 år sedan som jag var den enda som såg. Det tog ca 2 år innan någon veterinär tog mig på allvar att hästen inte gick 100%. Då hittade vi felet tack vare en vet. som trodde mig och ville hjälpa mig. Pga av denna skada klarar han inte längre att tävla i svår klass. Dock är han så pass frisk att han kan tränas lätt och även tävlas. Om du läser mina tidigare inlägg, så har jag absolut inget intresse av att han ska tävla "på riktigt". Han älskar tävlingar och hela den atmosfären, men jag vill att en liten tjej som nu är 7 år ska kunna ha honom som "sin egen" och som en mkt god läromästare och komma ut på några få blåbärsdressyr och hopp"tävlingar" En LD dressyr eller en hoppning på 30-40 cm.

Vet en hel del t märkta hästar som idag skulle kunna gå igenom en besiktning utan några anmärkningar. Många gånger är de snabba att dömma.

Kan du ta ut citat på det du kallar idioti? Vore väldigt intressant att höra, då jag tvivlar att du ens läst hela tråden.

Jösses! Vad jag vill säga är att det inte är försäkringsbolagen som undersöker och rekommenderar T-Märkning.... Utan det är Veterinärer...
Om man då ser frn Försäkringsbolagets synpunkt, så handlar det mer om pengar är hästens hälsa och välbefinnande.. Där av den lilla parantesen om min kompis häst..

Men för att vara tydlig... Så finns det en ANLEDNING till att hästen döms ut som ridhäst för hårdare träning och tävling!
Denna ANLEDNING brukar vara av det kroniska slaget (obotligt) och det är veterinären som rekommenderar T-Märkning...
Så säg att det finns (hårt draget)
1 Frisk funktionell häst
2 T-Märkt skadad häst, som fungerar för lkättare motionsridning
3. Utdömd och död häst...

Det betyder att häst nummer 2 inte är frisk... men för den sakens skulle behöver den inte vara dödsjuk!
men veterinär har tydligt sagt (genom att sätta ett märke på hästens bak) att denna häst har en skada som gör att den inte bör tränas för och eller tävlas... och frångå och inte repektera detta betyder i mina ögon att man inte är lämplig som hästägare!

Sen får försäkringsbolagen sga vad de vill... De impar sällan på mig!
Ta istället och berätta vad Veterinären sa!

Alltså, du har verkligen inte en susning om vad du talar om.... :confused: Finns jättemånga märkta hästar som fungerar super med lättare träning! Det är viss skillnad på svår fälttävlan och lätt dressyr.... :smirk:

Det som If gör är ju det engelska sättet: Loss of use. Dvs att har man en svårklasshäst till 300.000 som nu bara kan tränas för lätt dressyr och då är värd 30.000, så får man ut "det tapta värdet", dvs 270.000. Triangelmärkning betyder INTE att hästen är helt och hållet obrukbar, det betyder att den är obrukbar FÖR DET ÄNDAMÅLET den var försäkrat för!!!

äntligen,okej jag ska berätta

när han var tio månadet gick han omkull ihagen och fick sitt bäcken snett,5 cm.
kotledsinflammationer på alla fyra och patella upphakningar,vart halt från o till i vf ben i fem år.

hittade han på en annons på buke för ca ett år sen som promenadhäst.
jag skrev o berättade om mig och hur jag red (akademisk ridkonst) och då blev hon intresserad och jag tog han på prov för att se om det funkade.
hade hjälp av tränare samt veterinärer som kolla av han så han inte hade ont. efter en månads markarbete var patella upphakningara borta helt. och inflammationerna. han har aldrig varit halt när jag haft han. efter ett halvårs ridning var han i såppas bärighet o musklad att han vågade busa med sina kompisar i hagen,vilket han inte gjort tidigare o vi tror att det vart för att han var rädd att det skulle göra ont.

nu är han som en gummiboll att rida,inte en enda spänning i hela kroppen och helt underbart mjuk.
man kan se på hela han att han skiner av lycka :love:

Vad veterinären säger?? Jag vet flera hästar som varit försäkrade i 100 000 kronors klassen som dömts ut av veterinärer för att de inte längre klarar av att tävla på den höga nivån detta försäkringsbeloppet motsvarar. Hästen har fått en stämpel i häcken trots att den mycket väl skulle klarat av att tränas och tävlas på lätt nivå (90-100 klasser). Ägaren har fått ut sina pengar och kan köpa sig en ny tävlingshäst. Sedan kan man ha hur mycket åsikter som helst om detta är rätt eller ej. Men så fungerar det i vissa fall idag. Och om man då har utförsäkrat hästarna i IF...så är det alltså ok att tävla klubbtävlingar på dessa hästar i If's ögon. Sedan kan det ju vara en ägare som tycker som du...nämligen att den absolut inte skall tävla...och då är det ju bara att låta bli det.

jag tävlar mitt t-märkta halvblod på klubbtävlingar runt här. och jag har ringt ridsportsförbundet och dom sa att jag fick lov till detta.
han var utdömd o skulle tas bort förra året men jag fick han och startade upp han sakta o försiktigt enligt den akademiska läran och nu e han helt frisk från det han hade.
men har fortfarande triangeln på rumpan

Detta är idioti och det var oxå det jag svarade på i första hand..

För övrigt har jag inte lagt mig i denna tråden som jag följt och läst eftersom Boj uttalade min åsikt redan tidigt!

I fallet din Ponny så sitter du väl i valet och kvalet!? Fullt införstådd i att om du T-Märker så får han inte tävla... Ja? Sådär... Pratstunden avslutad eftersom vi här är överrens.. Eller?

Vet en hel del t märkta hästar som idag skulle kunna gå igenom en besiktning utan några anmärkningar. Många gånger är de snabba att dömma.
Ja och kanske skulle det vara lämpligt att kunna häva en T-märkning genom att betala tillbaka och veterinären friskförklarar?
Men än så länge är det inte så, utan T-Märkta hästar är pga. av skada som anses kronisk, utdömda tävlingshästar! Sen om 1, 7 eller 9 inte längre har ont eller kommer få det... Så finns det en helvetes massa hästar som med rätta vart T-märkta och dessa vill iallafall inte jag se på hoppbanan eller någon annan tävlingsbana! Vilket betyder att ägarna till de övriga T-Märkta hästarna som mirakulöst tillfrisknat, faktiskt snällt får respektera att deras häst har en TRIANGEL PÅ RUMPAN OCH DÄRMED HAR TÄVLINGSFÖRBUD!!

Jaha? Har jag nu sagt att hästen är totalt obrukbar? :confused:
Nej åh nej, jag har sagt (menat) att hästen inte ska tränas hårt eller tävlas... För det har veterinären sagt! Ok??

Ja, men jag säger att det är skillnad på tävling och tävling.... :)
Nu gillar jag inte ens att tävla, så jag har haft en perfekt läromästare i tio år, men jag har tränat hårt ändå. Men allt på hästens villkor.

Det jag, och dom andra, retade upp oss på i ditt första inlägg var att du verkar tycka att det är djurplågeri att träna en T-häst! Det kanske inte var så du menade, men jag uppfattade det så, och jag var tydligen inte ensam om det...

Ok!
Vad har du gjort med hästen bäckene?
Är hästens kotor röntgade?
Vad var anledningen till att hästen T-Märktes... Alltså vilken skada ansågs obotlig?
Hur ofta genomgås hästen av veterinär numera?
Vad säger veterinären om hästen "idag"

Det jag menade var att har man en T-Märkt häst ska man respektera att denna häst har en skada som av VETERINÄR (ej försäkringsbolag) i 1a hand ansett vara såpass dålig prognos på att hästens fortsatta liv som tävlingshäst eller hårt tränade häst och väldigt dålig!
Att det då finns folk som inte respekterar detta gör mig vansinnigt arg!
För visst är det skillnad på tävling och tävling och självklart kan en T-Märkt häst vara i sämre eller bättre skick...
Men att sitta och skriva att jag minsann tävlar min häst som var utdömd för ett år sen... Läste ni det?
Vilka signaler ger det??
Nu hoppas jag ju att de flesta hästägare med T- Märkta hästar är begåvade med såpass mycket förnuft att de inte tror att bara för att 1 häst "blivit frisk" behöver inte alla bli det... Som någon skrev och hävdade att det finns massa häster som har märket med som idag är friska?
Jaha, visa mig journalerna på att hästen blivit av med skadorna så ska jag tro dig!

Jaha, visa mig journalerna på att hästen blivit av med skadorna så ska jag tro dig!

Tja, det är ett på tok för stort "projekt" att få tag i journaler och sådant på hästar som jag inte längre vet var de befinner sig eller vem som äger dem. Jag har hållt på med hästar i över 18 år och träffat en hel del. Håller inte kontakt med alla hästar jag tränat/tävlat/jobbat med/träffat så det är omöjligt att visa dig journaler och det vet du nog också.

:smirk: :smirk:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 433
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 012
Senast: Kilauea
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
890
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
682
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod