Tävla triangelmärkt

Jag tror inte alls att han kommer 'ruttna ihop' om han inte får tävla

Tror nog att jag känner min ponny bäst! :) Hans liv är att tävla. Och enligt agria som jag ringde i förmiddags får de endast gå som sällskap, så dessa små avslutningstävlingar är inte ok. Det är just sådana vi bara hade tänkt att vara med på om han skulle triangelmärkas.

Men då väljer jag hellre att låta han vara som han är. Pengarna får väl Agria behålla så får min lilla kille fortsätta med en och annan klubbtävling hädanefter och vara lycklig fullt ut.

Om du läste hela inlägget så förstår du vad jag menade.

Sen kan jag meddela att den du pratade med på Agria har fel! De får göra mer än gå som sällskap, de får mycket väl promendridas etc. Däremot får de INTE 'träna för tävling eller tävla'. Vad som är träning för tävling är ett väldigt luddigt begrepp, jag kan ju träna MSV men inte ha ett dugg tävlingsambitioner, och jag kan ju se allt jag gör med hästen som träning för framtida tävling.

Jag kan räkna upp ett ANTAL T-märka hästar av Agria som rida och tränar. Men de tävlas inte och tränas således inte helelr för tävling. De åker dock på kurser utefter vad de klarar av etc. En del har lyckats skada sig (sårskada) t ex under kurs med, och inte varit minsta problem att få ut några veterinärvårdspengar heller. IOfs kanske det inte skrivits in intyget att de var på kurs, men det finns T-märka individer som går på RIDSKOLA (men i begränsad omfattning såklart) också.

Och jag har varit på kurs/läger med mer än en Triangelmärkt häst. Så det behöver du inte oroa dig för, om du inte tänker åka på ett läger i månaden eller så, utan ett - ett par per år.

En annans ak, det här med T-märkning och försäkring. Nu vet jag inte vad det är för fel på er ponny, men säg att det är på grund av något med benen elelr ett ben. Då får du efter T-märkning reservation på alla fyra benen för förslitningsskador och skador som hör ihop med det hästen T-märktes för. Dvs får hästen en sårskada på ett ben ersätter veterinärvården, men om hästen får en ledinflammation så ersätts det inte. Något att tänka på om man tänker T-märka men ändå använda hästen i större omfattning (även på låg nivå kan de ju drabbas av t ex ledinflammationer, och har de då säg ett dåligt ben i grunden ökar risken iom kompensationsöverbelastning).

jag tävlar mitt t-märkta halvblod på klubbtävlingar runt här. och jag har ringt ridsportsförbundet och dom sa att jag fick lov till detta.

han var utdömd o skulle tas bort förra året men jag fick han och startade upp han sakta o försiktigt enligt den akademiska läran och nu e han helt frisk från det han hade.
men har fortfarande triangeln på rumpan :D

ni kan gärna få se kort på han om ni vill

Ja men du får inte för FÖRSÄKRINGSBOLAGET! *tjatar*

Och där håller jag med, som sagt hästens ridegenskaper är bortdömda och skall alltså inte hålla för den typen av ridning. Jag vet faktiskt en människa som blev återbetalningsskyldig till försäkringsbolaget, och vetrinären fick sig en rejäl reprimand.

Men håller Ni med om detta att det borde finnas två typer av triangelmärkningar!? Tror ni det är något att spinna vidare på för försäkringsbolagen?

Skillnaden att klara svår klass och klubbtävlingar är ju enorm oavsett gren. Dessa hästar/ponnyer blir ju jättebra läromästare.

Det beror på vilket förs.bolag. Här är ett inlägg som jag gjorde i förra debatten om t-märkning för någon månad sedan:
------------
Nu har jag ringt och kollat IF, Agria och Folksam angående regler för T-märkning:

Agria:
För att T-märka skall hästen vara så dålig att den "ej kan utföra tävlingsmoment i lätta klasser". Hästen är i princip helt obrukbar. Man skriver på papper att ej tävla någonsin mer.

Folksam:
För att t-märka skall hästen ej kunna användas som tävlingshäst utan som lättare promenadhäst eller gårdshäst. Skriver ej direkt på tävlingsförbudspapper, men andemeningen är att hästen aldrig mer skall tävla.

If:
Du köper ju en häst för en viss summa som reflekterar att den har presterat något på en viss nivå, och som förmodligen skall prestera något på motsvarande nivå. Låt säga att du rider och tävlar på den nivån och den ej håller för detta. Om det efter upprepade behandlingar och igångridningar visar sig att den har ett återkommande problem att upprätthålla denna nivå och vetrinärens prognos säger att den ej kommer att hålla för detta så kan du T-märka. TROTS att den eventuellt kan hålla för lägre nivåer. Du har alltså ej längre full användbarhet. Man skriver ej på något papper att den ej får tävla. Om den tävlar klubbtävlingar är det upp till ägaren att bedöma om den är kapabel till detta.

Det verkar alltså som att IF har andra kriterier än Agria o Folksam. Den erfarenhet jag har av T-märkning är den tolkningen IF gör. Vet flera hästar som t-märkts utifrån detta perspektiv. Du är alltså INTE en bedragare i IF's ögon om du T-märker en msv/svår-klasshäst som i framtiden skulle kunna gå 90-100 klasser. Du är ej heller en bedragare om du tävlar den i klubbtävlingar.

/puppan

Jag tycker det ska vara skott pengar på dem som inte kan pespektera att hästen är T-Märkt av den anledningen att den är utdömd som ridhäst!
Anledningen till detta är att hästen har en skada eller sjukdom som gör att den inte skall tränas hårt och/eller för tävling... Det betyder att tränar och tävlar man medvetet en T-Märkt häst, så är man ta mig f*n igen människa som ska ha ansvar för djur! :mad: :mad: :mad:

kom hem till mig så kan du få ett utlåtande av veterinär o tränare samt få rida han.
så kan du få äta upp dina jvla ord för du vet ingenting om mig o min häst. så himla dåligt skrivet. omoget säger jag bara. klart man får se till varje individ,men jag har aldrig pressat min häst till ngt som skulle skada eller göra så att han får ont. han e mitt allt och jag skulle aldrig utsätta han för ngt sådant. tänk nästa gg innan du skriver ngt sådant,ta reda på fakta.

Men snälla....ta reda på FAKTA innan du häver ur dig sådana där salvor. Alla försäkringsbolag har inte samma regler vad gäller t-märkning. IF tillåter t.ex tävling på klubbnivå. Se annat inlägg av mig ovan.
/puppan

Men det låter jättekonstigt i mina öron, att försäkringsbolagen har olika kriterier för vad en T-märkt häst får göra.
Så om man har en häst som beräknas gå svår klass är det smart att försäkra den i If, för när den blir gammal och lite sliten kan jag få ut nästan alla försäkringspengarna och låta den fortsätta tävla lite lägre, t.ex msv.

Borde inte alla försäkringsbolagen enas om en policy?

Nej du kan inte tävla msv eftersom ridsportsförbundets TR säger att du inte får tävla med en t-märkt häst. Och TR styr tävlingar ner till lokal nivå. Men en klubbtävling styrs inte av TR så där är det upp till klubben att bestämma om t-märkta hästar får tävla eller ej.

Jag struntar fullkommligt i vad försäkringsbolagen säger om vad... Samma fösäkringsbolag som du nämde tyckte inte min kompis skulle få sin häst utdömd... den hade ju bara brutit benet! :mad: Men det är ju inte försäkringsbolagen som undersöker och rekommenderar att hästen ska bli T-Märkt... Det gör veterinären..

Det finns en ANLEDNING till att hästen T-Märkes, den anledningen är att hästen är så skadad elle sjuk att veterinär dömt ut den som ridbar i en högre divisinon än prommenad häst!
Har man alltså en T-Märkt häst så ska man respektera det och ge fasen i att träna Mvs (som någon skrev) och att träna/tävla/hoppa osv... Hästen är är skadad!!

Hallå??

Är du full? Ser du inte vad du skriver?? Jag har ju alla fakta jag behöver..
Du skriver du har en T-Märkt häst som du tävlar... varför är din häst T-märkt? Vad var orsaken till det?

Bara för att hästen inte behöver tvingas in i olika moment betyder inte det att den bör utföra dem!

Varför skulle jag äta upp mina ord? Du har en häst som är skadad och utdömd som ridhäst... Vart kommer ens tanken att börja tävla den ifrån??

Det behöver inte betyda att en häst är skadad. Den har haft en skada som gör att den blivit triangelmärkt. Denna skada kan ha läkt ut.

Varför tror du att många triangelmärkta hästar rids idag? För att de har djurplågare till ägare?

Jag är inte ute efter att vara mogen... utan jag förklarde precis för dig vad samma försäkringsbolag sa om min väns häst som hade brutit benet!

Antigen tar du upp diskutionen på ett vuxet plan... eller så är du tyst!
Kaxiga snorungar har jag fått nog av idag...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 433
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 012
Senast: Kilauea
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
890
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
682
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod