Tävla stora klasser -stor plånbok??

Sv: Tävla stora klasser -stor plånbok??

chrysler skrev:
Men jag tycker personligen att det är bra med veterinär vid tävling.De ryttare som inte tycker det har ju uppenbarligen kanske ngt att dölja på sin häst, eller? ;) :angel:

Nej, jag tror att de tex vet att de har en frisk häst och därför tycker det är onödigt att punga ut med en massa extrapengar för att springa 20 meter och att vara på plats klockan 07 fast deras klass börjar 15.30
:smirk:

*S*
Va!är inte alla hästmänniskor morgonpigga? :devil:

chrysler skrev:
Det visste jag faktiskt inte, att det inte får heta just "tävling".Man lär sig ngt varje dag :)
Men jag tycker personligen att det är bra med veterinär vid tävling.De ryttare som inte tycker det har ju uppenbarligen kanske ngt att dölja på sin häst, eller? ;) :angel:

Nja, jag tänker mer på anmälningsavgiften. Min väninna som tävlade dressyr betalade 125:-. I och för sig går ju de flesta av storhästtävlingarna av stapeln på den "egna" ridklubbens anläggning som redan finns där, medan islandsklubbarna måste hyra ovalbana och dessutom sätta upp provisoriska tält, vagnar osv. Att slippa betala veterinär för en klubbtävling kanske hade gjort anmälningsavgiften några tior lägre.

OlleAtlas

Ja, det är Lätt:C eller nåt jag också tänkt på. Måste bara få till galoppen först. Kanske inte så tjusigt att grisa runt på en volt.

Ja, eftersom jag passerat tjugosträcket med massor av råge så blir det klubbtävling här med :smirk: .

Jag har bara fått för mig att det vore kul att ställa upp med sitt lurvtroll, tror att även pålle skulle tycka det var kul. Han gillar publik.

Lycka till i helgen och rapportera gärna. Serpentiner och travökningar, vad skoj!!

OA

OlleAtlas skrev:
Ja, när du lägger fram det så, är jag benägen att hålla med. Jag ändrar härmed inställning! Så klart att du ska ha möjlighet att tävla lättklass med din fina häst.

OA

Vad bra! Tänk dessutom på hur tufft jag som ryttare har det när jag ska tävla min fina häst. "Alla" förväntar sig ju att min häst ska gå på sina 5,90 i F1 som han gjort med sina fd ryttare... Hästen är inte direkt lättriden och dessutom tillhör våra tränare de bästa. Sammantaget ger "kraven" ytterligare nervositet (förutom att jag redan från början skakar av nervositet - hästen är däremot coollugn oavsett vad jag sysslar med...).

Att misslyckas i Lätt femgång med en Svensk mästare i grenen är inte heller nåt för veklingar! :D

Båbbe skrev:
Vad bra! Tänk dessutom på hur tufft jag som ryttare har det när jag ska tävla min fina häst. "Alla" förväntar sig ju att min häst ska gå på sina 5,90 i F1 som han gjort med sina fd ryttare... Hästen är inte direkt lättriden och dessutom tillhör våra tränare de bästa. Sammantaget ger "kraven" ytterligare nervositet (förutom att jag redan från början skakar av nervositet - hästen är däremot coollugn oavsett vad jag sysslar med...).

Att misslyckas i Lätt femgång med en Svensk mästare i grenen är inte heller nåt för veklingar! :D

Nä fy vad läskigt det låter. Tänk vad knasigt det blir när man bara betraktar grejer ur sitt eget perspektiv, som jag gjorde när jag inte vill möta supersnajsiga hästar i lättklass. Men nu förstår jag mycket bättre. Måste vara jobbigt med alla förväntningar, tufft av dig att tävla.

OlleAtlas

OlleAtlas skrev:
Nä fy vad läskigt det låter. Tänk vad knasigt det blir när man bara betraktar grejer ur sitt eget perspektiv, som jag gjorde när jag inte vill möta supersnajsiga hästar i lättklass. Men nu förstår jag mycket bättre. Måste vara jobbigt med alla förväntningar, tufft av dig att tävla.

OlleAtlas

Tack! Nu känner jag mig mycket modigare! :)

Fast samtidigt är det ju så att jag behöver bara oroa mig för mig själv och andra människor när jag tävlar. Jag vet ju att hästen inte får spader och hoppar ut från banan eller nåt sånt... Sen att man riskerar att göra bort sig - nåja, delar man ridhus med en världsmästare till vardags så blir man ganska okänslig (tack och lov!) :D

Å för mig vore det nog betydligt värre att tävla en orutinerad häst (det gamla ordspråket: "orutinerad ryttare passar på rutinerad häst, orutinerad häst passar till rutinerad ryttare"). Jag beundrar de av er som törs göra det! Ni är ju "hästtränare", jag är bara "ryttare"! ;)

Senast ändrad av en moderator:

Att ryttare orutinerade i tävlingssammanhang rider lätt klass är fullt förståligt, även om de råkar ha en välmeriterad häst. Dock kan jag ej riktigt förstå poängen då rutinerade ryttare plockar in nya hästar i Lätt klass och susar runt på 5.7-6.0, iof sig kan det vara en häst helt utan tävlingsvana så den passar ej i Fipo-klass men samtidigt tar dessa ekipage finalplatser för kanske 4.0 ekipagen som skojtävlar lite men som gärna fått en liten rosett. Vi borde ha någon sorts Clear Round gräns i Lätt klass, alla över 4.0 får en rosett och kan åka hem nöjda och glada även om man nu inte tog sig till final.

Sedan var själva grundtanken att dela upp tävlingarna lite mera så det inte blir dessa arrangemang i kolossal format med 80ekipage. Kvälls och em. tävlingar som på Island vore väl roligt. Då skulle man lättare kunna få lite bättre rutin på både häst och ryttare. Själv tävlar jag 3 av mina hästar i år, alla helt nya. Känner dock att det hade varit perfekt med fler kvaltävlingar ex. där man kan få rutin utan att "slösa" bort en hel förmögenhet så det är ingen katastrof om hästen kikar lite extra på ngt. eller tappar en gångart på vägen till tävlingen :smirk:
Tävlingar ordnande under lättare omständigheter skulle ju bidra till att fler började tävla och vi skulle få en helt annan rutin på ekipagen.
Roligt initiativ är ju att det anordnas fler inomhustävlingar, dessa skulle ju med fördel kunna bli godkända SIF-tävlingar.

snotra skrev:
Att ryttare orutinerade i tävlingssammanhang rider lätt klass är fullt förståligt, även om de råkar ha en välmeriterad häst. Dock kan jag ej riktigt förstå poängen då rutinerade ryttare plockar in nya hästar i Lätt klass och susar runt på 5.7-6.0, iof sig kan det vara en häst helt utan tävlingsvana så den passar ej i Fipo-klass men samtidigt tar dessa ekipage finalplatser för kanske 4.0 ekipagen som skojtävlar lite men som gärna fått en liten rosett. Vi borde ha någon sorts Clear Round gräns i Lätt klass, alla över 4.0 får en rosett och kan åka hem nöjda och glada även om man nu inte tog sig till final.

Sedan var själva grundtanken att dela upp tävlingarna lite mera så det inte blir dessa arrangemang i kolossal format med 80ekipage. Kvälls och em. tävlingar som på Island vore väl roligt. Då skulle man lättare kunna få lite bättre rutin på både häst och ryttare. Själv tävlar jag 3 av mina hästar i år, alla helt nya. Känner dock att det hade varit perfekt med fler kvaltävlingar ex. där man kan få rutin utan att "slösa" bort en hel förmögenhet så det är ingen katastrof om hästen kikar lite extra på ngt. eller tappar en gångart på vägen till tävlingen :smirk:
Tävlingar ordnande under lättare omständigheter skulle ju bidra till att fler började tävla och vi skulle få en helt annan rutin på ekipagen.
Roligt initiativ är ju att det anordnas fler inomhustävlingar, dessa skulle ju med fördel kunna bli godkända SIF-tävlingar.

Ja fram för fler kvälls och eftermiddagstävlingar! För mig som jobbar varannan helg så är det svåraste att hitta lediga helger att tävla på! Eftermiddag/kväll är mycket lättare ju! ;)

Vet du, jag var på en föreläsning en gång. Föreläsaren sa något himla smart. Det är aldrig man själv som gör bort sig, det är de som tittar på som gör bort en.

OlleAtlas

På Sävebanan, utanför Göteborg anordnas det prova på tävlingar flera torsdagskvällar i vår. med domare som också ger tips och råd.
dEt är ett bra sätt att få tävlingsrutin på, för både häst och ryttare.

För att bara avbryta tråden så skulle jag bara rapportera att dressyren gick bra å att vi vann en klass :)

Ja det är dyrt att tävla. Till en viss del beror det på att vi inte är anslutna till Sv.Ridsportförbundet o därigenom får bidrag från Riksidrottsförbundet. Våra tävlingar o vårt förbund finanseras av oss privat.

Veterinär måste vi ha enligt svensk lag, jordbruksverket. Det har varit försök från SIF att ändra på det, men tyvärr... Att överlåta det på domarna att säga att "din häst inte är i tävlingsmässigt skick" o diska orena hästar, tror jag är tufft. Jag vet hur det kan låta om en domare kommenterar takt fel osv...eller kanske ännu värre diskar pga skoning. Ryttare brukar inte säga ok o stryka sig då, det kan bli riktiga diskussioner!!!

Liknande trådar

S
Hästmänniskan Igår hade jag och min sambo en intressant diskussion efter att en vän sagt till mig att det inte alls är ovanligt att folk köper "dyra"...
2
Svar
38
· Visningar
4 659
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V