Tävla på nyinköpt häst?

Eliseeh

Trådstartare
Vad tycker ni att är en bra tid att vänta på att tävla en ny inköpt häst? Det kan ju ta flera månader att lära känna den, men i vissa fall kanske man har köpt en tävlings häst i full tävlingskondition och ägaren kanske vill att man tävlar. Skulle ni vänta bara några veckor eller kanske över ett år? alla svarar :D

Sv: Tävla på nyinköpt häst?

Det är nog väldigt individuellt för både ryttare och häst. Jag vet folk som tävlat redan samma vecka som man fått hem hästen. Det beror ju dock på vad det är för häst. Är det en väldigt ridbar och okomplicerad häst förstår jag inte vitsen med att vänta ett år att tävla en häst i tävlingskondition. Har man dock köpt en känsligare häst eller en unghäst hade jag nog väntat så pass lång tid så jag kände mig säker med hästen.

Jag håller med dig och har ett litet tillägg: Man kan ju prata med tidigare ägare för att kolla av vad den tror. Den känner ju hästen. Sen får man väl själv känna efter i magen :)

Det beror på ryttarens skicklighet tycker jag. Ett proffs kan ju i princip tävla utan att ha ridit hästen innan, medan en amatör behöver betydligt mer tid på sig. Hur rutinerad hästen är hur höga klasser man tänker tävla spelar ju också roll.

Det tidigaste jag har åkt och tävlat med ny häst var efter 4 dagar. Hästen var rutinerad och i full tävlingskondition, vi var felfria och placerad i båda klasserna (LB, LA).

Säger som de andra, det beror på häst och ryttaren.

När jag jobbade heltid med hästar hade jag några hästar som jag tävlade samma helg de kom hem och då hade jag inte hoppat dem innan. Gick hur bra som helst. Sen finns de dom hästarna som inte är i kondition och styrka för att tävla, eller ryttare som inte har ruttin så denna frågan finns det inget svar på.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
782
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 624
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 290
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama