tävla på kimblewick?

W

wannehavefun

Får man tävla cr eller lokal tävling på hööks kimblewick bett? har någon erfarenhet av det bettet?

Sv: tävla på kimblewick?

Det är godkänt för ponny.. Och VÄLDIGT skarpt!..

Har provat det bettet på min häst men det åkte ur munnen efter första hoppträningen. På tok för skarpt! Det gick inte att ta en liten förhållning innan han tvärstannade och slog vilt med huvudet.
Så det bettet kommer inte in i hans mun en gång till.
Så var riktigt försiktig med det bettet, om det är nytt för dig och hästen så börja inte men en tävling, du måste ha ridit med det bettet ett tag så du känner hur hästen reagerar.

Jag upplever det inte som väldigt skarpt dock. Cinna går terrängen och vissa hopptävlingar med det bettet. Hade det första gången på en träningstävling utan bekymmer.
På ponny får du dock inte ha det i skårorna utan enbart i stora ringen.

Okej, undrade bara klart man får rida in sig i så fall. Jag tror inte äns att det behöver bli aktuellt. Köpte det för att kunna hålla henne när jag rider ut, om hon blir för stark, vilket hon kan bli. Men har nu bara testat det i paddocken och hon haer aldrig gått så tillfreds som nu. Men men får ta d lugnt och se vad det blir.

Har det på min häst och vi trivs båda mycket bra med det! Han kan få för sig att dra något hemskt i hoppningen, då behöver jag bara ta lite grann för att få tillbaka honom igen.

Min ponny funkar bara på detta bett:) han lyssnar alldeles perfekt å jag har fått tillsägelse om bettet på en tävling som dem inte hittade det i TR men jag fick tävla... Thiedeman och kimblewick samma sak? Det ser iaf lika dant ut.. Och På senaste tävlingen så gick överdomaren förbi en halvmeter ifrån mej å tittade på bettet men sa inget och jag hade tyglarna i skårorna=S

*Det blev lite långt*:angel:

vad har thiderman och kimblewick bett för gemensamt?
Den ena är ju en hjälptygel och den andra ett bett.
har jag misstolkat din mening eller ?

Kimblerwick var det bett min förra heta häst gick klart bäst på av alla lite skarpare betten.
Jag använde bettet till att rida ut med träna och tävla hoppning med.

jag har det på min d-ponny, han blir väldigt stark överhuvudtaget när man rider, har faktiskt ridit på vanligt bett men då drog han bara... Kimlewick(jaktstång kallas det väl oxå eller?) funkar han kanon på , tkr inte att det är så jätteskarpt, för han blir ändå stark, men det bettet funkar han bäst på iaf :D

Hon menar nog att domaren har tolkat hennes bett som ett i TR beskrivet "Oledat Thiedemanbett" det är rätt likt ett KWbett.

Det kan vara svårt med tolkningarna.............i TR står Mom 372 Godkända bett för ponny vid hoppning: Nedan beskrivna och avbildade bett är tillåtna.Inga andra varianter eller kombinationer är tillåtna.Avbildade bett överdragna med gummi eller läder är även godkända

I mom 371 kan man läsa att sadling och betsling är i princip fri. (det står mer....)

Sen får man alltså titta på bilderna på sidan 31 i TR.........

Glömde säga....mom 371 syftar på häst

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
941
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
514
Senast: MiniLi
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 029
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 076
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈