Tävla och komma sist...

Sv: Tävla och komma sist...

Att klara en 90-bana kan vara otroligt stort. Vår häst gick 1,20 banor. Vid en träning krachade den i ett hinder och slog sig. Efter det gick den inte över en bom, bildligt talat. (skadad och en lång historia) Kom det fram hinder lyste ögonvitorna och svetten dröp. (Tilläggas bör att detta är en dramaqueen). Efter oändligt tålamod och träning anmälde vi till en p&r 2,5 år senare 80 cm. Vi valde ut tre enkla hinder som hon skulle hoppa. När hästen gått in och hoppat dessa tre hinder utan problem var vi otroligt lyckliga. Vi klappade om henne och proppade i henne godis. Folk trodde nog inte vi var kloka. En stor häst hoppar tre hinder på 80 cm, men för oss var det en stor seger! Och det går framåt. 5;e gången gick hon hela banan, fortfararnde 80 cm, och var helt lugn och fin både innan, under och efter ritten.

Så till ts, sätt upp ett RIMLIGT mål för tävlingen och fokusera på den. Noggranna vägar? Balansen i hörnen eller vad som helst. Utgå sedan från ditt protokoll vad du ska träna på till nästa gång.

kl.

Jag tillhör visserligen kategorin som bara vill har skoj ;)

Men jag och polle tycker att vi alltid får bra placeringar!
1:a, 2:a och 3:e plats tillhör det normala för oss :d

(Ja, vi båda vet att man inte ska läsa listorna bakvänt:D:p men både häst och jag blir lixom lite gladare då:rofl::p)

Tills du känner att ni är på en nivå där ni kan fightas om placering tycker jag att du bara ska tävla mot dig själv, och era tidigare resulat!

Jag som har världens klenaste tävlingsnerver såg varje framsteg som en seger, kom jag ihåg hela programmet, kom jag igenom hela banan, gjorde en perfekt halt eller fattning så var jag mer än nöjd! (i mitt fall var det nästan så hästen suckade åt mig, för hon kunde med allra största säkerhet programmet utantill, men jag var så nervös att jag faktiskt slutat utsätta mig för det, haha! :o)

Att du kommer långt ner på placeringslistan är inte för att du är dålig, som någon annan skrev, det är för att de andra gjorde lite bättre ifrån sig, snart är du där också!!

Hejja!! :banana:

Oj vad många svar!

Tack för alla era kloka tankar! Blir alltmer övertygad om att det enda mål jag ska sätta för tävlingen är att se till att ha kul, och lyckas jag med att glömma resultatlistan så är det en seger i sig! När jag tänker igenom varför jag vill vara med överhuvudtaget, så inte är det för att jag vill komma ut och visa upp mig och imponera på någon, utan det är för att det är en kul utmaning att ha något att träna inför, och jag tror att hästen också tycker det är skoj. Ungefär av samma anledning som att det är kul att rida för tränare ibland.

Flera av er skriver att ni tävlat och kommit långt ner många gånger, kanske är det lättare när man tävlat hyfsat mycket att inte ta det på så stort allvar? Själv har jag bara varit med på nån liten småtävling nån gång vart tredje år högst. Kommer man igång mer kanske det släpper?

kl.

Jag tillhör visserligen kategorin som bara vill har skoj ;)

Men jag och polle tycker att vi alltid får bra placeringar!
1:a, 2:a och 3:e plats tillhör det normala för oss :d

(Ja, vi båda vet att man inte ska läsa listorna bakvänt:D:p men både häst och jag blir lixom lite gladare då:rofl::p)

Underbart!!:laugh:

Om man inte är så rutinerad eller sitter på en orutinerad häst kan det vara bra att se det som en vanlig träning. Skillnaden är att den här gången tränar man på att rida på anorlunda underlag och i ny miljö med en massa folk och hästar runtikring. Det är inte alltid så lätt att få det att funka. Man får dessutom tips och råd för hur man ska utvecklas om det är en bedömningstävling. Själva tävlingsmomentet behöver man inte ta så allvarligt, förmodligen tävlar man mot sådana med större rutin och det är självklart att sådant ska löna sig. Konstigt vore det annars.
Orutin är som tur är inte obotligt utan något som blir bättre ju mer man försöker.:banana:

Äsch! Jag har tävlat många gånger i många år :) Nu har jag lagt det på hyllan ett tag men när jag var aktiv hamnade jag alltid i topp fem under tävlingarna. Att vinna ger dig bara stolthet och ära, men att komma på 2a, 3e, 4e eller 5e plats är inte alls fel! Den som vinner alla gånger lär sig aldrig något nytt, medan den som kommer på andra plats lär sig nya saker varje gång ;) Samtidigt, de gånger jag har vunnit har jag blivit lite besviken. "Jaha, då vann jag.. vad ska jag göra nu?" den där revansch känslan försvann och det blev bara en axelryckning. Jag tar tävlingar mest som en bedömning för att se hur jag rider, vad jag kan förbättra eller vad som redan är bra :) Huvudsaken är att du ska ha roligt! Inte våndas ;) Lycka till och ha bara kul!

Jag tror du har en poäng i sista meningen - erfarenhet och vana. Min dotter började tävla som 12-åring. I början var det bara placering som gällde men om det blev 1;a eller 9;a var inte så viktigt utan ATT det blev placering.

Men allt efter som hon växte upp och ponnyn blev häst och kraven ökade försvann detta med placering utan mer att det var en bra KÄNSLA i ritten. Eller att hon äntligen fick till det där som hon traglat 100-tals gånger på träning, en halt, en fattning, en ökning what ever
Detta gäller både dressyr och hoppning.

Därför var glädjen stor när hästen klarade hela banan på 80 cm och KÄNSLAN var att hästen själv bjöd fram, hästen tyckte det var kul.
Samma sak för en ryttare. Från att ha varit kräkfärdig av nervositet inför en klubbtävling i dressyr till att se fram emot att delta i en "riktig" tävling och våga RIDA på banan, inte bara åka häst, är en seger i sig. Lycka till!

Flera av er skriver att ni tävlat och kommit långt ner många gånger, kanske är det lättare när man tävlat hyfsat mycket att inte ta det på så stort allvar? Själv har jag bara varit med på nån liten småtävling nån gång vart tredje år högst. Kommer man igång mer kanske det släpper?

Absolut att det hjälper! Ju mer du tävlar desto mer avdramatiserat blir det. Det blir då också lättare att sätta upp rimliga mål och dessutom se att du lyckats att uppnå dessa. Tävlar man så pass sällan som du gör så förstår jag att det är svårare att känna glädje trots att man hamnar sist. Men med lite mental träning och förberedelse så tror jag att du kan klara det! (dvs att inte bli allt för ledsen över att ev komma sist).

Men se också till att utnyttja din vilja att inte komma sist! Ta det som en morot för att träna så gott du kan och rida så gott du kan i ett försök att göra så bra ifrån er som möjligt. Se till att få fram lite fightingspirit och ge inte upp redan på förhand och utgå från att du kommer att komma sist. Kämpa som om oddsen var enormt goda för att du skulle vinna! Då ökar möjligheten för att du faktiskt kommer att prestera bättre än om du går in med en domedagskänsla alt. enormt stor rädsla för att komma sist.

Då jag tolkat det som att du tävlar dressyr så finns det dessutom ganska mkt du kan göra utan att blanda in hästen (med tanke på din begränsning av att det inte är din egen häst). Du kan tex se till att verkligen kunna programmet superbra. Gå igenom det i tanken och tänk verkligen ut precis var du ska göra de där extra grejerna som höjer kvalitén i programmet. Vilka dessa saker är vet du bäst själv eftersom att det varierar från häst till häst beroende på vad man har för svagheter men tex att göra en halvhalt och fånga upp innan en rörelse, lite öppnatänk inför någon annan rörelse eller flytta undan för skänkeln en mm innan ökningen osv osv. När man är orutinerad så glömmer man oftast bort dessa "tricks" inne på banan för att man är så fokuserad på att bara göra rörelserna och det är först när man fått rutin som man kommer ihåg att verkligen RIDA genom hela programmet. Men om man har bankat in dessa saker mentalt på samma givna sätt som man bankar in programmet i övrigt, så ökar förutsättningarna för att man faktiskt kommer att genomföra dem även inne på banan! Och glöm inte att du kan hämta många poäng på att rida supernoga vägar.

Ett annat tips är att kolla på Youtube om det finns filmer från just det programmet du ska rida. Då kan man få många bra tips på både vad man ska göra och vad man inte ska göra. ;) Man kan faktiskt få något som liknar rutin/erfarenhet bara genom att studera andra! För det är en konst i sig att visa upp hästen väl i ett program.

Jag är helt övertygad om att ni kommer att få en positiv dag oavsett hur ni placerar er! Stort lycka till! :) :banana: :banana: :banana:

Hej!

Jag brukar tänka att det inte är jag som avgör placeringen, utan alla andra som också är med och rider.
Jag försöker ha realistiska mål med mitt tävlande: mitt mål brukar vara att göra godkänd ritt.
Det är ritten som räknas, inte placeringen.
Om jag tävlar LA på min nordsvensk mot välutbildade halvblod och målet är att göra godkänd ritt så spelar det väl ingen roll om alla andra med sina lyxhästar rider på 80%.
Jag kan komma sist men ändå vara nöjd med ritten (hände senast för en vecka sedan) eller jag kan vinna och vara missnöjd med ritten (hände också för en vecka sedan; på en annan häst och i en annan gren).

Jag brukar "slå nerifrån" med hästar med ganska dåliga förutsättningar och oväntade raser, och göra oväntat trevliga ritter. Men har som sagt både vunnit och kommit sist och det är inte sistaplaceringarna jag varit mest besviken över.
Att komma sist med sin nordsvensk i reining på regionalnivå, där de andra ekipagen också går nationell nivå, är inget att skämmas över.

Det man måste tänka på först och främst är ju självklart vart man är i sin ridning. Men jag tycker det är dumt tänka att man kommer sist eller inte, ut på banan med inställningen att det är en träningstävling, erfarenhet kan man aldrig få för mycket av. Ut på banan och ha kul, går det inte bra så gör det inte, så enkelt är det=) När jag tävlade sket jag i att jag hade konkurrenter, jag tävlade aldrig mot dem utan den enda jag tävlade mot var mig själv. Ta ett steg framåt i din egen ridning, fokusera på det istället för att fokusera på att du måste klättra i placering=) Gör det inte svårare än vad du behöver=) Det är mitt bästa tips tror jag=)

Till alla: Era svar har gjort att det känns mycket bättre för mig nu inför tävlingen. Ser fram emot det mer än jag gruvar mig. Tack!

Jättebra tips där med mental programträning. Även de som har möjlighet att träna programmet med sin häst varje dag har nog nytta av detta, för det är nog inte bra att nöta programmet för mycket med hästen, så att den lär sig precis vart allt ska ske och börjar göra momenten (eller spjärna emot) i förtid...

Jag försöker alltid att inte tänka på vilken plats jag kommer på. Det bästa är bara att göra sitt bästa och att ha roligt! Sedan när man har ridit är det såklart roligt att bli placerad, eller ännu hellre, vinna! Glädjas om det går bra och tänka "det går bättre nästa gång" om det går minder bra :D :P

Lyckta till på tävlingen!

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 379
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 094
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 552
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?