Tävla och komma sist...

elza

Trådstartare
Hur hanterar ni det om det går dåligt när ni tävlar, och hur gör ni för att inte vara för rädda att komma sist?

Jag ska tävla ganska snart, och kommer nog att vara lågt ner i placeringarna med tanke på min och hästens nivå, och att jag har begränsade träningsmöjligheter eftersom det inte är min egen häst. Jag tänker "bara jag inte kommer allra sist så kommer jag vara supernöjd", men samtidigt, någon måste ju alltid komma sist, och blir det jag kommer det kännas jobbigt.

Jag är väl ingen större tävlingsmänniska, saknar vinnarskalle, men tycker ändå det är kul att vara med när man har chansen. Men det är just den där rädslan, tänk om jag kommer sist, som gör det mindre kul.

Nån som har pepp, erfarenheter, tips?

Sv: Tävla och komma sist...

Jag har inga konkreta tips att komma med, men jag är normalt inte "rädd att komma sist". Har jag o min häst gjort vårt allra bästa så är jag nöjd ändå om vi nu skulle koimma sist - jag kan ju inte påverka att konkurrenterna var bättre än mig denna dag. Har jag ridit dåligt eller vi har haft en "dålig dag" så är jag klart besviken, men i så fall är det ju bara att bryta ihop och komma igen.
Det jag får se till att alltid göra är att tävla mot mig själv i första hand, jag kan aldrig påverka vad någon annan gör för resultat, jag kan bara påverka det jag själv gör och sen hoppas på att det räcker så långt som möjligt.

Jag har så gott som hela mitt aktiva tävlingsliv tävlat ridskolehästar med mer eller mindre bra förutsättningar för dressyr, vilket ofta innebär placeringar i nedre delen av resultatlistan. Det enda jag kan säga är väl att du inte ska stirra dig blind på resultatet utan lita på din känsla! Kändes ritten bra efter dina förutsättningar, så var då nöjd oavsett om du kommer sist eller på placering. Tänk att du ska fokusera på att ge hästen och dig en bra upplevelse på tävlingsbanan, snarare än att oroa dig över att komma sist och vad andra ska tycka. Som du säger måste ju någon komma sist, och så länge jag är nöjd med mig själv och hästen så har det inte spelat någon roll att jag kommit sist, för då var helt enkelt de andra bättre än oss just idag.

Lite flummigt, men hoppas du får ut något av det iaf!

Jo, jag försöker tänka precis så, men det funkar inte helt. Sist jag tävlade tyckte jag själv att ritten gick strålande, och poängen var helt okej, men det blev ändå delad sistaplats, och det tog udden av glädjen. Surt att man ska vara så dålig att koppla bort "de andra".

Jag tävlar inte om jag inte vet att jag kan rida programmet på minst 75% hemma. Då kan jag droppa 10% på tävling
och ändå ha en OK ritt. Men jag är inte rädd för att komma sist, vad spelar det för roll. :) Jag har nog t.o.m. kommit
sist, eller bland de sista på nationell tävling.

Om du bara gör det för att det är roligt så spelar det ju verkligen ingen roll alls hur det går! Det är ju inte rosetterna,
eller avsaknaden av rosetter som gör att det blir roligt eller ej.

Vi har alla olika mål med vår ridning och på tävlingar är det ju ofta beroende på konkurrensen hur man placerar sig. Om det är vassa ekipage kan ju ens egen prestation vara hur bra som helst fast man kommer sist. För mig skulle en sista placering vara ett första pris eftersom att bara våga mig ut och tävla skulle vara en seger. Sätt upp dina egna mål och mät dig mot dom, det gör dig till vinnare.

//

Jimma

Jag sätter upp mål för vaeje tävling o det handlar inte om att bli plascerad eller att vinna. Utan det kan vara att ha en bra galopp, vara stilla o mjuk i handen, en bra blick osv. Når jag sedan målen är jag nöjd oavsett var jag hamnar i resultatlistan.

När jag tävlar så tänker jag inte i banorna av att vinna eller förlora, inte för att jag inte vill vinna för det vill jag. Utan jag utgår ifrån min egen prestation. Har jag gjort det bästa jag kunde ja då är jag nöjd oavsett om jag är först eller sista. Samma om jag inte gjort bra ifrån mig, då kan faktiskt både vinna och vara missnöjd.

Jag ser det helt enkelt som att om jag har gjort det bästa jag kan så är jag nöjd. Om det sedan inte räcker till mer än sista platsen är det bara att inse att de andra var bättre. Alltså inget att vara rädd för utan mer något att tänka på i förberedelser inför nästa tävling att man behöver träna eller liknande.
Om jag vinner när jag inte gjort mitt bästa så det inget att vara nöjd med utan bara att konstatera att de andra var sämre. Att inte göra bästa möjliga på en tävling känns för mig mycket sämre än att förlora.

Kanske kan detta tanke sätt hjälpa till lite.

Någon kommer alltid sist, så är det bara. Frågan är ju hur man väljer att ta det.

Viktigast är att du sätter upp mål som utgår från dig själv. Du kan inte styra hur de andra ekipagen presterar, om du inte går in för att förstöra för dem vilket är en smula osportsligt. Jag har sett folk som vunnit på 51% i dressyr (lokal tävling) och två stopp i hoppning (klubb, alla andra ramlade av). Det innebär inte att just dessa ryttare var fantastiskt duktiga, lika lite som den som tar sistaplaceringen i GP på 65% är dålig.

Det är bra om målen inte utgår från ett visst resultat, man kan ju få en kanonrunda men ändå peta ett hinder t.ex. Får du en bra känsla och ger hästen en positiv upplevelse har du alltid lyckats, oavsett var i resultatlistan du hamnar!

Om det går dåligt (dvs du fick ingen bra känsla, oavsett resultat), så försök analysera ritten och tänk igenom vad du ska göra bättre nästa gång. Ett misstag är inte jordens undergång, det är något man kan lära sig på.

då jag tävlar brukar jag oftast hamna sist. Inte för att jag har en dålig häst, utan för att de andra oftast har betydligt bättre hästar. Dvs RIKTIGA dressyrhästar ;)

Men tävlar mest för att kolla hur vi ligger till, brukar bli några gånger per sommar. Lite variation i vardagen så att säga. Jag kan kanske ha ridit en bana på säg 52% eller nått liknande. För den dagen kanske det kan vara vårt personbästa med tanke på omständigheterna. Då har jag ju i alla fall slagit mig själv.

Knasigt tänkt kanske? men fast vi inte kommer att få jättehöga % så har vi ridit banan, kommit igenom felfritt plus att min häst ÄLSKAR att visa upp sig

Jag sätter upp mål för vaeje tävling o det handlar inte om att bli plascerad eller att vinna. Utan det kan vara att ha en bra galopp, vara stilla o mjuk i handen, en bra blick osv. Når jag sedan målen är jag nöjd oavsett var jag hamnar i resultatlistan.

Håller med!

Mitt mål är alltid att hästen och jag ska ha kul ihop och att hästen ska ha en trevlig upplevelse. De grejer som hästen gör lika bra som hemma/bättre blir jag jätteglad och stolt över, de grejer som blir sämre bryr jag mig lika mycket om som annars - dvs jag har helt överseende med det och vet att vi behöver träna lite mera på de grejerna.

Min egen ridning är oftast under all kritik, spec på tävlingsbanan, men varför ska jag deppa över det? Ju mer vi tränar desto bättre blir det, men tar jag bort glädjen med att ha för höga krav på mig/hästen så spelar det ju ingen roll. Det ska vara KUL och avslappant i första hand :bump:

Och de grejer JAG tycker blir bra har öht inget med vad domaren tycker eller var för poäng vi får. Det kan vara att hästen inte byter galopp på diagonalen även om längningen i sig uteblir och punkten för en 4 så kan jag vara skitnöjd!

IronWills inställning har jag inte öht mao, men jag ser absolut inget fel med den. Det handlar nog främst om vad man själv har för preferenser för att ge hästen en bra upplevelse. Vet jag med mig att vi gör kassa 10 ms volter är det självklart inte ok att bli missnöjd över det på tävling tex :)

Tänk på att du ska vara nöjd över dagens tävling!! Skit i allt runt omkring :):)
Om hästen har gjort sitt yttersta kan man inte göra så mycket mer....

Att komma sist är inte=dåligt, Jag kom sist när jag tävlade men var nöjd med vår ritt som vi gjorde bra.
Om andra får sämre resultat gör en inte duktigare än vad man är, inte heller gör andras bättre resultat en sämre än vad man är.

Målet bör vara att göra så bra i från sig som möjligt:)

Nu har jag bara tävlat på klubbnivå, men där kommit sist mååååånga ggr.
Fick till och med utskällning av en dressyrdomare en gång för att jag öht deltog :rofl:

Det jag gjort är att sätta upp mål för mig själv, kan vara olika beroende på vilken nivå man ligger på
Det har varit allt från att komma ihåg hela programmet, orka koncetrera mig hela programmet, få hästen att galoppera (ja det var en bedrift) till att ha en hyfsad form för programnivån och rida på 60 %.
Har man nått det mål man satt upp för dagen så spelar inte placeringen så stor roll sen.
Även om min första färgade rosett (en grön) på en klubbdressyr fick mig att gå och le hela dagen :D

I ditt läge hade jag funderat över följande.

Du skriver själv "med tanke på min och hästens nivå", det tolkar jag som att du på förhand vet att ni kanske inte riktigt i dagsläget håller den nivå som en placering i det program ni ska tävla kräver, dvs att programmet egentligen är lite för svårt eller i vart fall inte är på en nivå som ni med lätthet kan glänsa i.

Du skriver även att du har begränsade träningsmöjligheter då det inte är din egen häst.

Med de förutsättningarna är det inte lätt att lyckas bra på tävlingen. Och då får man ta det för vad det är!

Antingen bestämmer du dig för att det inte är värt att tävla under de förutsättningar som råder nu utan att det är bättre att vänta tills omständigheterna blir bättre, eller så bestämmer du dig för att det inte spelar någon roll vilken plats du hamnar på utan du vill vara med ändå bara för att det är så roligt!

Min gissning, om du nu tar illa vid dig av att komma sist, och bryr dig väldigt mkt om vad omvärlden ska tycka och tänka, är att det är bättre att hoppa över tävlingen. Men det vore ju väldigt tråkigt. Eller hur? :) Alternativet då är att du helhjärtat bestämmer dig för att det inte alls spelar någon roll på vilken plats ni kommer, ni är bara där för att ha roligt!

Det kan finnas många anledningar till att man tävlar men de vanligaste är väl antingen att man är en tävlingsmänniska/vinnarskalle och tävlar bara för tävlandets skull, eller att man vill ha ett kvitto på hur man ligger till i utbildningen i förhållande till andra/vill ha en bedömning av ett par opartiska ögon, eller att man tävlar enbart för att man tycker det är kul (för man får ju hoppas att de som tävlar av andra anledningar även tycker det är kul även om det inte är den primära anledningen).

Och tillhör man den sistnämnda kategorin, dvs den som bara tävlar för att det är roligt, ja då gäller det att bestämma sig för att det inte spelar någon roll om man kommer sist. Intala dig själv att komma sist inte betyder att man är dålig. Att komma sist betyder bara att man för dagen inte var den bästa, och det kan man bjuda på. ;)

Jag har aldrig tävlat för att vinna, utan för min egen och hästens utveckling. Oavsett placering så har jag tagit tävlingen som en erfarenhet rikare, och jag har lärt mig något på vägen sas.

Placeringen är inte det viktigaste, har man en gren som man får domarutlåtande med kommentarer, så har jag tagit med dom hem och tittat på vad vi behöver träna mer på och kunna förbättra till nästa gång. Så den enda jag egentligen har tävlat mot är mig själv, att försöka bli lite bättre gången efter främst genom att förska undvika att göra om tidigare misstag eller förbättra tidigare saker.

Att det går "dåligt" har inte med vilken placering jag får utan om jag lyckades med de mål jag satt upp och tränat för. Inte förrän den dagen jag startar OS har jag nått det totala målet - allt ska sitta 100%. Men det är ju fortfarande utifrån mina egna förutsättningar.

jag har bara tävlat tre gånger med min BästHäst, i höstas var senaste starten och då har jag för mej jag kom sist, men jag har aldrig varit så nöjd som då för han gick så j*vla bra... Klart jag vill vinna och rida ärevarv och få rosett... men det är så sjukt kul att bara tävla lixom... så jag är nöjd när min häst är nöjd. Och på nästa tävling ska jag ställa upp i en gren där jag kommer att göra bort mej BIG TIME, men vafasen... man lever bara en gång:banana:

Jag har ganska höga krav på mig själv och vill "kunna innan jag kan", en ganska dålig egenskap faktiskt, o det låter som om du är lite likadan?

Jag vill veta att jag kommer hoppa felfritt, vilket inneburit att jag hittills bara ridit några pay and jump än så länge, fast jag borde kommit ut o tävlat på den jag har nu för länge sedan... Jag hittar alltid på en massa olika anledningar till varfölr jag inte kan åka på "riktig tävling" o så tar jag nästa pay and jump istället. Men NÄ, nu får det gvara slut på det! I sommar ska jag ut o tävla, och det ska jag göra för MIN egen skull, jag vet ju att vi kan hemma, nu får vi ta det ett steg längre, spela roll om vi kommer sist? (Även om det såklart skulle vara väldigt mycket roligare att vinna...)

Jag tar det på alldeles för stort allvar, o undrar själv varför då? Jag rider ju inte på OS-nivå direkt, jag hoppar ju bara 90-100... :p

Kör för att det är KUL!!! :laugh:

Jag är verkligen ingen tävlingsmänniska, egentligen. Jag har alltför mycket nerver. Jag tycker att det är superkul att tävla, men jag mår illa säkert en månad i förväg, är svimfärdig timmarna innan och kan inte slappna av för fem öre när jag ska rida fram. När en domare (och ev publik) ska titta på bara mig, som i dressyr/western (trail), är det ännu värre. Distansritten går lite bättre på så sätt; där har jag dessutom tid på mig att få ordning på mig själv - det är ingen katastrof om jag fortfarande är nervös och skakig vid starten.
Jag tror att det grundar sig i prestationsångest, för min del. Detta har lett till att jag inte tävlat mycket alls; mest programridning på dressyrsidan, en liten handfull distansritter och en P&R western. Detta är min första "fullbokade" säsong :angel:

Just för att jag blir så nervös, har jag bestämt mig för att bara tävla för att det är kul. Hästen behöver komma ut och träna på att åka; han är inte tävlingsvan, blir spänd och lyssnar inte alltid då hans tidigare flockbundenhet hoppar fram igen på bortaplan. Distansritt är nyttig miljöträning för honom, och tävlingsformen är i allmänhet ganska avslappnad och glad. Western/trail får jag se om vi fortsätter med; ska starta en tävling i Juni iaf. Samma där; miljöträning för hästen, nervträning för mig. I dressyr ska vi tävla i augusti; två starter inbokade (klubb + lok./reg.). På hemmaplan tränar vi på Lätt B-nivå, men eftersom galoppen på volt inte sitter på utebanan ännu (annat underlag än i ridhuset) startar vi nog Lätt C. Det är jag säker på att vi kan prestera, trots nervositet.

Kort sagt: sätter ribban snäppet lägre än vi gör på hemmaplan, fokus på att ha roligt och tänker öht inte på placering.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 379
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 094
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 552
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?