Tävla med vårtor??

Raggartass

Trådstartare
Får man det?? Min treåring har en hel del unghästvårtor på mulen, och jag undrar om man får tävla med dessa - alltså rent regelmässigt. Det är ju inget fel på själva hästen. Eller ska man med tanke på andra hästar inte vara med trots att man ev.får?

Sv: Tävla med vårtor??

huruvida det regelmässigt är tillåtet har jag ingen aning om, men jag hade inte tagit ut min smittade häst bland andra unghästar av ren respekt för omgivningen. det är trots allt hyffsat smittsamt.

En treåring får du ju inte ens tävla med.
Eller du kanske menar treårstest?

Nja en treåring får ju inte tävla i annat än ett 3års test.
Eftersom unghästvårtor smittar så borde du inte få vara med. Man ska ju i hästägarförsäkran på heder o samvete skriva under att hästen är fri från smitta, o det är ju inte din

Självklart får jag tävla med honom (har redan gjort det, innan detta dök upp), annars hade jag ju inte frågat :idea:

Anledningen till att jag frågade är att jag såg i en annan "vårttråd" en travare med full tävlingsmundering och tänkte inte mer på det då. Men nu när jag tänkte till igen, så började jag fundera på om det var så lyckat att tävla, just med tanke på andras hästar.

se det så här, hur hade du reagerat om du kom med din friska unghäst till en tävling eller träning och där finns andra som har smittade hästar och då utsätter din häst för smitta?

vi hade en som blev så dumt drabbad att hon inte gick att rida alls under ett halvår. vårtorna satt så dumt att det inte gick att ha varken huvudlag eller betsel. vårtorna gick sönder och började blöda så hon fick bli stående (hon hade stort obehag). det i sin tur bidrog ju till att hon blev efter på kvaliten.

va vi glada på den som utsatt våra hästar för smittan ? nej, inte alls :mad:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 419
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
729
Senast: tara
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 480
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 141
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka