Tävla med tungband?

Sv: Tävla med tungband?

Tungband är inget som används inom ridsporten. Används det alls så är det inte särskilt vanligt i alla fall. Jag har ALDRIG hört talas om någon som använder det på ridhäst, om jag ska vara ärlig...
(för er som undrar så är tungband en rem man lägger ett varv runt tungan och sen fäster runt hakan/underkäken. Används en hel del på travhästar så att de inte ska svälja sin tunga och kvävas i loppen - jodå, det händer, tyvärr...)

Mitt råd till Dig är att mejla till sportchefen på Ridsportförbundet och ställa frågan rakt ut. Men bli inte förvånad om vederbörande inte heller vet vad ett tungband är.. ;)
Sen kan man ju bara spekulera. Betsling är ju i princip fri på hopptävling (med stor häst), så man kan ju tycka att man borde få använda det. Men man ska ju inte ta något för givet...

Jag har iaf aldrig sett ngn med tungband.

Har far man officiellt inte ha det men jag har tavlat med det ett par ggr, har for mig att det inte ar tillatet i sverige heller men jag har inget TR att kolla i. Om man rider mkt med tungband hemma sa brukar det funka att nan enstaka gang, tex vid tavling, plocka av det.

ameo skrev:
Tungband är inget som används inom ridsporten. Används det alls så är det inte särskilt vanligt i alla fall. Jag har ALDRIG hört talas om någon som använder det på ridhäst, om jag ska vara ärlig...
(för er som undrar så är tungband en rem man lägger ett varv runt tungan och sen fäster runt hakan/underkäken. Används en hel del på travhästar så att de inte ska svälja sin tunga och kvävas i loppen - jodå, det händer, tyvärr...)

Mitt råd till Dig är att mejla till sportchefen på Ridsportförbundet och ställa frågan rakt ut. Men bli inte förvånad om vederbörande inte heller vet vad ett tungband är.. ;)
Sen kan man ju bara spekulera. Betsling är ju i princip fri på hopptävling (med stor häst), så man kan ju tycka att man borde få använda det. Men man ska ju inte ta något för givet...
Mynta har de provat tungband på.. :idea:

Själv har jag börjat använda tungband på min ridhäst.

Och för er som är nyfiken så får man tävla med det. Frågade en överdommare helt enkelt. :banana:

I vilken disciplin?

Fyller det någon annan funktion än att hindra hästen från att svälja tungan? (Hade aldrig hört talas om det tidigare.)

Finns en snällare variant nämligen tungfelssticka och det är relativt vanligt bland hopphästarna.

Det används inte bara för att förhindra att tungan sväljs, främsta skälet är att hästarna inte ska lägga tungan över bettet, blir väldigt svårt att styra då... ;)

Hoppning.

Hindrar hästen från att lägga tungan över bettet då hon inte får platts med mer i munnen som en tungfelssticka eller ett tungfelsgummi på bettet.

Liknande trådar

Trav Jag behöver lite tips och höra era erfarenheter. Jag ska sätta tungband på en häst för första gången. Den drar då snabbt upp tungan i...
2
Svar
34
· Visningar
3 349
Senast: Sel
·
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 620
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
905
Tävling Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst? Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den...
2
Svar
25
· Visningar
1 784

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka