Tävla med PRE-häst

Sv: Tävla med PRE-häst

PRE'ns styrka är väl i första hand den klassiska dressyren - även om det numera medvetet också avlas hästar som lämpar sig mer för den moderna tävlingsdressyren.

Alla raser, liksom enskilda individer, har sina kvalitéer och eventuellt också svagheter - beroende på hur man väljer att se det.

Jag tycker att du ska rida den häst som tilltalar dig mest och som trivs bäst ihop med oavsett domarnas bedömning. Även om du skaffar dig ett halvblod; kan du då vara säker på att just du och din häst kommer att vara det ekipage som ständigt vinner eller ligger högt upp i resultatlistorna?

Det känns f.ö. som att det börjat bli vanligare och vanligare att se pre's ute på dressyrtävlingarna och en del lyckas ju faktiskt riktigt bra - så fullt så "enögda" tror jag inte att domarna är i verkligheten.

Sist men inte minst - eftersom tävlingar alltid bygger på att endast en vinner; se till att i första hand rida för ditt nöjes skull och att tävla med dig själv. Poängen är att vara en så bra ryttare du kan för din häst; oavsett vad det är för häst.

grattis till dig som fick 63% på 5 åringens första tävling!!! Jag tycker att ha man en häst som kan tävlas i dressyr så gör det!! sen om den kan komma upp till GP eller till L:a är en annan sak! Det viktiga är att ha roligt annars spelar det ingen roll! Jag älskar att rävla dels för att jag kan visa upp mig och min häst som jag är sååå stolt över och man lär sig alltid ngt alla gånger! så dressyra på! Tänkte kommentera det med gångarterna på hög nivå, såg en clinic med Andreas Helgestrand på flyinge i våras och nu kommer jag inte ihåg namnet på ryttare eller häst (lätt sinnes förvirrad *skrattar) men i alla fall hade inte den hästen några speciella gångarter bara trevliga men han hade bakbensaktiviteten, jätte fin piaff och passage och mellan trav och ökad trav var fina oxå inte så spektakulärt med framben men fina bakben så det finns faktiskt en del GP hästar som inte har specielt mkt gång. Sen försöker man väl kombinera ihop detta så mkt som möjligt genom aveln.......men i vilket fall så är hästarna det bästa här i världen och dom är alla våra vänner. Vi ryttare har så lätt för att blossa upp små saker till världsproblem och blir lätt som i detta läget ett "bråk" mellan olika raser som igentligen är helt ovesäntligt. Personen som startade t¨råden frågade väl mer varför dom säger att PRE kanske inte passar så bra till den moderna dressyre...eller? så varför inte svara på den i stället och respektera att vi har olika åsikter både bra och lite mindre bra......

var jag kan se så är detta detta ett svårt och ett kännsligt ämne!
att en häst inte har bakkärran med sig handlar jue inte om det är en pre eller ett halvblod det handlar jue med om ryttaren kan jag tycka...kan man tävla med en pre så ska man göra det tycker jag!. Men det jag tror är väldigt lätt för dommarna att se är någon som gör en fin liten uppvisning i stället för programmet som rids....pre används mkt till uppvisningar ovs och tråkigt nog ser man dom oftast piffas och puffas.......sen är det jue ganska svårt att jämföra en pre och ett halvblod dom har jue kaske inte riktigt samma förutsättningar på olika saker......jag har faktiskt bara ridit en pre i mitt liv och kanske ska utala mig så mkt från den men jag fick ingen kännsla av ridbarhet i den kändes ganska begrensad och visst det kanske den var medans det finns många andra som har. pre tilttalar en del och en del inte och den tilltalar inte mig så spec mkt men det är en fin häst........så att man säger si om hlvb och så om pre är bara bla bla ta åt er lite av varandra i stället och för dom som inte har så mkt erfarenhet av pre förklara för dom i stället för att gnabba tillbaka. jag säger det jag ser och tror!!

Oj, det var en lång mening :smirk:

Jag har inte PRE, och heller inte halvblod. Dock har jag ridit halvblod under fyra decennier. Och jag säger också det jag ser och tror: PRE-hästar överlag har hög ridbarhet och är oerhört elastiska i sina rörelser.

Immer

Jag generaliserar inte.
Men väldigt många stirrar sig blinda på halvblod som lyfter frambenen upp till mulen i ökad trav, men de ser inte att bakändan är kvar vid andra långsidan. Jag ser hellre en häst som inte länger så mycket men som har bakbenen med sig i ökningen - och den varianten finns både bland halvblod och andra raser, t ex PRE.

Immer

Det finns säker folk som strirrar sig blinda på frambenen men oftats så är det kanske lite mer oruttinerade ryttare eller ögon, dom kanske inte kan se helheten! Dom som är duktiga och rider och tränar sina hästar vet ju även vad dom ska titta på/efter! Sen kan man inte alltd gå efter vad man ser på tävling där ska allt vissas upp perfekt under ett få tal minuter och man har bara den tiden på sig att visa att man kan......och att dest sägs att hlvb hästn lämnar bakbenen på andra sidan tycker inte jag stämmer visst många gör det och många inte! verken hlvb eller PRE är felfria på allt!! PRE folket kanske ska ut och tävla mer och bevisa att vi kan oxå.....istället för att gnabba såhär! Jag kan tycka det skulle vara roligt att se lite fler PRE hästar på banorna! eller??

Ja, absolut fler PRE på dressyrbanorna. Och även andra "udda raser", det skulle få mig att åka och titta.

Immer

Jag håller med...om att det är för få PRE ute och tävlar. Det finns många trevliga hingtar (och ston) i Sverige som enligt ägarna är välutbildade men bara gör uppvinsningar eller tränas. Självklart är det upp till var och en om man har tävlingsintresse eler inte men någonstans tycker jag det är lite tåkigt att det är så få av Sveriges numera hyfsat många PRE som kommer ut och får visa upp sig på tävlingsbanan.

Ut och tävla med er allihopa!

själv tycker jag att man lättare blir blendad av pre. dom är så vackra och ser spektakulära ut även om dom inte arbetar rätt för fem öre. man glömmer att titta på bakdelen. :p

PRE'ns styrka är väl i första hand den klassiska dressyren - även om det numera medvetet också avlas hästar som lämpar sig mer för den moderna tävlingsdressyren.

Alla raser, liksom enskilda individer, har sina kvalitéer och eventuellt också svagheter - beroende på hur man väljer att se det.

Jag tycker att du ska rida den häst som tilltalar dig mest och som trivs bäst ihop med oavsett domarnas bedömning. Även om du skaffar dig ett halvblod; kan du då vara säker på att just du och din häst kommer att vara det ekipage som ständigt vinner eller ligger högt upp i resultatlistorna?

Det känns f.ö. som att det börjat bli vanligare och vanligare att se pre's ute på dressyrtävlingarna och en del lyckas ju faktiskt riktigt bra - så fullt så "enögda" tror jag inte att domarna är i verkligheten.

Sist men inte minst - eftersom tävlingar alltid bygger på att endast en vinner; se till att i första hand rida för ditt nöjes skull och att tävla med dig själv. Poängen är att vara en så bra ryttare du kan för din häst; oavsett vad det är för häst.

Absolut! Håller med till fullo!:smirk:
Jag rider ponny och kommer göra dt åtminstone ett par år till. Sedan får vi se hur det blir i framtiden. :P
Att tävla mot sig själv tycker jag också är viktigare än att vinna! Då är ju motsåndet alltid det samma (ens svagheter) Inte en massa andra ryttare.

Oj, då ser vi nog på helt olika saker.
Vare sig det är halvblod eller PRE kollar jag in bakbenstekniken före allt annat :cool:

Immer

Det gick iallafall bra att tävla PRE i lördags. Trevlig utrycksfull häst tyckte domaren (Bailon) 63 % och placering (kul) tycker jag är helt ok för en 5-årings första tävling. Då hade vi ändå galoppombyte i mellangaloppen, taktsteg i ökad skritt och några andra småmissar...

Vad red du för klass ?

Jag tror att det är en vanesak bland både domare och publik.

Tyvärr har man sett en hel del som sitter och åker häst på sin PRE/Lusitano/etc med kandar och hästen har ett stickigt och kort steg och är bara spänd! Men jag vet att det inte alltid är så, så jag ser gärna fler!!!

Hur tycker ni denna går då?

ökad%20trav%20liten.jpg

Jättefin!:love: Man ser att bakbenet och frambenet har i princip samma vinkel, precis som det ska vara! :bow:

Han är verkligen superskön!

Såg er på riksen i höstas på Strömsholm och det är ju inte bara det att han är snygg och rör sig bra - han kan verkligen fylla upp ett helt ridhus med sin "personlighet" - eller vad man nu kallar det när det gäller hästar!

:d

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 533
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 527
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?