Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hickolena skrev:Hejsan! tycker nog att du ska vänta med att tävla om du inte har kontroll över din häst!.. Jag tycker inte att man ska rida hingst om man inte är saäker på att du har kontroll på den och klarar av den!
Är det inte bättre med en stor skylt- VARNING HÄST i så fall??bollen__ skrev:Men tänk själv litegrann!!
Det är väl klart att man måste vara försiktigare med en hingst.
Som sagt hästar är väldigt starka djur och får dom för sig något så är det väldigt svårt å stoppa dom hur bra du än kan hantera den.
Hon är ju bara mån om andras och sin egen säkerhet.. Skillnaden med valacker, ston och hingstar borde du kunna räkna ut själv..
Haha, en skylt kanske skulle fungera? "VARNING HINGST, håll er undan" eller nått?
Var på en tävling idag där det var en tjej som hade en hingst, btw han är jättefin.. Han har hittintills aldrig gjort något dumt och hon rider honom jättebra, MEN hon är noga att se till att ingen kommer för nära, och ibland får hon tom. påminna hennes kompisar..
Sen så blir man förbannad på alla som inte tänker.. tex högerregeln, dah väj inte åt fel håll då krockar man ju?! Intellegenskvot, hallå?!
Jag förstår problemet, men snarlika problem kan ju en ryttare på ett sto eller valack ha!Bodbäckspålle skrev:Man tar nog inga större risker med hingstar än med andra hästar, alla hästar blir farliga om man hanterar dem fel, oavsett kön. Men jag förstår helt klart oron som många hingstägare känner. Jag tävlingsrider inte själv, men har en kompis som tävlat mycket med en hingst...och jag har många gånger hållit för ögonen då hon varit på framhoppningen! Inte för att hingsten gjort något konstigt...utan för alla dessa halvgalna ryttare som har noll kontroll! Har sett då hon två gånger blivit påriden, ett sto som praktiskttaget attackerade hennes hingst (av upphetsning ), att hon blivit utskälld trots att hon inte var den som skapade problemet från första början o.s.v. Jag har som sagt själv också en hingst, och trots att jag vet att jag klarar av honom...jag kan gå med honom förbi ston (på några centimeters avstånd) som brunstar utan att han mer än brummar och allt...MEN, han klarar inte av när oaktsamma människor ställer ett högbrunstigt sto framför näsan på honom i flera timmar (jag tog kanske i lite nu... ), han blir inte ohanterlig...men slänger gärna ihäg en hov mot någon vägg som låter så han kan visa sin styrka... Med risk att han kan skada sig...
Hingstar behöver man inte vara mer rädd för än andra hästar...men för det behöver man inte utmana ödet. Sen har man ju sett hingstar som hade passat bättre som valack...men det är en annan historia...