Tävla med häst trots att kompisen inte är vaccinerad?

L

LizHaglund

Hej! Det är så att min tremäning har en häst hemma på sin gård och nu har dom fått sällskapsponnyn som ska hålla hästen sällskap.
Nu undrar vi brara för de är så att den ena hästen tävlas och är såklart vaccinerad men ponnyn är inte det...
Så nu är frågan får hon tävla trots att ponnyn inte är vaccinerad men hästen är det? (Ponnyn ska inte tävlas...)

Tack på förhand.. :)

Sv: Tävla med häst trots att kompisen inte är vaccinerad?

Nej ponnyn behöver inte vara vaccinerad men om tanken är att de ska tävla med den andra hästen så bör den vara det med tanke på smittspridning. Alltså ponnyn kan bli sjuk om hästen för med sig smittan hem.

Precis som fjordtokan säger så finns det inga hinder att få delta i tävling med den vaccinerade hästen men sällskapshästen/ponnyn utsätts för en stor risk att drabbas av smitta som kommer hem med den tävlande hästen.

Precis som fjordtokan säger så finns det inga hinder att få delta i tävling med den vaccinerade hästen men sällskapshästen/ponnyn utsätts för en stor risk att drabbas av smitta som kommer hem med den tävlande hästen.

Är det verkligen "stor" risk? Jag har själv tävlat en häst som hade dispens från vaccination, vilket verkade ges ganska lättvindigt, och jag har väldigt svårt att tro att ägarna skulle ha släppt ut hästen om de inte bedömt risken för smitta som minimal. (Jag har dock ingen kunskap i ämnet själv, därav frågan.)

Ja, risken är stor. Framförallt om det är nationella tävlingar man är ute på, där hästar kommer från många olika områden i landet. Har man då en ovaccinerad häst hemma kan det vara god idé att den inte får gå med tävlingshästarna.

Jag har definitivt inte uppfattningen att dispens ges godtyckligt...har inte träffat en enda i westernsammanhang som haft dispens...hur det är inom den engelska grenen är jag inte insatt i.

Ja, det får man... Dock är ju risken betydligt större att ponnyn får någon sjukdom som den andra hästen dragit hem...

Mvh Domino_s

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 537
Senast: Mia_R
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
942
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar