tävla med fastspända stigbyglar?

Sv: tävla med fastspända stigbyglar?

Låter ju käckt, men hur gör man om man vill flytta skänkel-läget lite? T.ex. om hästen skyggar för nått inne på banan och man vill ta bak skänkeln lite för att "kicka" till den lite? Verkar ju krångligt att ta ut foten ur stigbygeln för att sen sätta tillbaks den. :crazy:

Senast ändrad:

CeciliaHeikne skrev:
jag skulle istället säga att det var dumt. Det är dumt om man har svårt för det att späna fast stigbyglarna, då är ju problemet bara löst tillfälligt.

det är mycket bättre att ta hjälp och lära sig rida utan...

Det funkade hur som helst och löste problemet. Jag behöver idag inte rida med fastspända stigbyglar och har ändå en bra skänkel, så det är inte bara en tillfällig hjälp. För mig var det att jag inte hade den styrkan att hålla skänkeln intill hästen hela tiden. Numera har jag det och skänkelläget är mycket bättre. Och hurvida det var dumt eller inte var inte frågan, frågan var om det var tillåtet enligt TR.

linney skrev:
Låter ju käckt, men hur gör man om man vill flytta skänkel-läget lite? T.ex. om hästen skyggar för nått inne på banan och man vill ta bak skänkeln lite för att "kicka" till den lite? Verkar ju krångligt att ta ut foten ur stigbygeln för att sen sätta tillbaks den.

Man sätter remmen ganska löst, för lite rörelsemån måste man ha och längre bak än jag kunde röra mig med mina ben när jag red med fastspända stigbyglar finns ingen anledning att vara. Det är inte meningen att man ska kunna kittla hästen i ljumsken. :smirk:

Men man får ju ta ett par gamla sporremmar alt av inte så bra kvalité så de lätt går sönder.

sätter man fast stigbygeln i sadelgjorden eller är det stiglädret? *yr*

behölver hursomhelst få ordning på mina skänklar jag oxå.. rider som den där hoppryttarinnan som flaxar runt på hästen.. fast hästen går fint runt banan trots ryttarens armar och ben spretandes hit och dit :D

alltså du trär sporremmen genom stiglädret (det är ju som ett U) med stigbygeln som sitter längst ner på u:et.. och sen innan för sadelgjorden o späner igen, som man trär en hjälptygel när man spänner den på sidorna. hoppas du förstod ngt :)

aha okai.. I C..
tack för din förklaring.. ska testa detta nästa gång jag rider.. få se om det blir någon skillnad.. lillponnyn hoppar juh ifrån mina skänklar iblnd.. :smirk:

haha ungefär så här, det röda är alltså en sporrem..
typsa.jpg

Heh jovisst... tänkte bara om de va nån märkestokig som INTE kunde tävla o rida med vanliga sporrremmar.. :D

Såna där från Good4u sak jag beställa.

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 418
Senast: hhere
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 653
Senast: Mabuse
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar