Tävla med ett "skitsele"?

Sv: Tävla med ett "skitsele"?

Kankse det, aldrig köpt träns direkt själv. Fick ju ett till ponnyn av mamma vilket jag visserligen var väldigt förtjust i som kom från island så det kan nog tänkas vara dyrt. Det andra fick jag med på köpet, gammal ridskoleträns håller i evigheter. Det tredje jag köpte var just ett billighetsträns men det var för att medryttaren skulle ha ett träns som hade passande färg till sadeln å det andra tränset matchande inte nosgrimman på. Det fick hon ta hand om så jag har aldrig direkt skött om det. Hade medskrivet i kontraktet att jag stog för ponnyns utrustning så...

hej, ska reda ut lite tänkte jag :)

Skitsele säger jag därför att selens KONSTRUKTION är kass, den har en brösta som sitter fast i dragringen och däckeln, alltså ger den skav mot bogen. Sen sitter skaklarna alldeles för lågt vilket stör hästen i svängar o även rakt fram. Varken draglinor eller baksele medföljer trots att butikerna påstår att den är komplett. (Borde inte det kunna anmälas?)
Selen är en lurendrejerisele, ungefär som om du ville börja tävla hoppning med din New Forest och åker till Hööks för att köpa sadel- Hööks erbjuder en shettisputa till sadel med argumentet "" att det är billigt och funkar ganska bra. Många köper den och är nöjda.."

Jag har flera gånger påpekat detta för hööks, men de har tvärtom tagit bort deras bra sele och behållt skitselen för "den säljer som smör" Sånt gör mig ledsen, och mörkrädd då det alltså är flera hundra om året som luras till att tro att de kan köra sin häst i en sån sele.

..så skitselen kan vara gjord av sadelmakarre Passier eller Tärnsjö, den fungerar lika dåligt för det.
Enkelt kan man då säga att man alltid ska undvika att köpa sele för under 1500 nytt/beg då det med automatik alltid är en sk skitsele.

varningssignaler i begagnat annonser:

" den har dubbla gjordar"
"fodrad bred brösta"
"skakelremmar saknas"
"skakelremmar ingår"
"svarta tömmar i nylon ingår"

Oh detta borde ni slänga upp en tråd om som är nålad. Med början på ditt inlägg till mig. Bra skrivet :bow: Förstår mycket bättre nu. Viserligen körd meryttarhästen jag hade när jag var 12 år men ja, sele och vagn fanns ju redan så man hade ju inte ens koll på vad det var för en sele...

Haha undra vad ponnyn skulle säga om det :rofl: Inga sadlar som låg still 100% på henne förutom stubben, prestige funkade ju men åkte fram lite i hoppning. Viserligen tror jag lite berode på min hoppstill i landningsfasen av hoppet.

Oh detta borde ni slänga upp en tråd om som är nålad.

Nu skulle inte det spela någon roll om det fanns en nålad tråd eller 10, för folk läser ändå inte dem... Dessutom är det så att har de snöat in på skitselarna så har de, omöjligt att omvandla dem... Den sk. "selen" är ju sååååååååå billig så det spelar ingen roll om den är skit eller inte...

Detsamma gäller för ombyggar-nissarna. Dvs, man tar en sele som inte är gjord för det tänkta ändamålet och så sätter man igång att ta bort, lägga till, modifiera, byta osv.
Till slut har man i bästa fall en användbar sele som inget är värd men som kostat mycket pengar och tid och om vars hållbarhet och säkerhet man vet lite.

Om man tänker sig seriös körning, behöver inte vara tävlingsdito, lönar det sig att antingen köpa en ny sele av god kvalité eller en begagnad av minst lika god kvalité. Det senare för mindre penningar.

En sele av god kvalité har rätt konstruktion och tillverkad av bra material.
Välj en sådan! Både av ekonomiska och säkerhetsmässiga orsaker.

LIA

Då kanske man ska fråga sig hur bra koll dom har på häst eller tänker jag fel då?

Nä du tänker helt rätt, men det är billigt och därför använder de det... Körningen är en bisak så det är inget de anser sig lägga pengar på... Att det sen inte är så bra för hästen det inser de inte förräns de kanske skulle komma ikontakt med riktiga selar...

Okej, det e ju lite tråkigt. Körning är ju annars en bra motionsform att kombinera med vanlig ridning iochmed att man tränar en del andra muskel grupper då + vissa på muskler tränas på ett annat viss än vid ridning.

ska den ju ha från marken endå tycker jag :p
Kommer du ihåg min ponny? Kossa från marken, hur snäll som helst, alla kunnde göra iordning henne tillochmed icke hästvana så sitter man upp skrittar i en kvart så blir hästen förbytt till total brum brum maskin :D Lika på vägen hem 15 minuter kvar till hemmet så lägger motorn av å går på sparlåga för å spara på energi :rofl:

Ne tänkte från mina tidigare trådar, jag känner igen ditt användarnamn iaf så jag tänkte litte...

Eller så har du helt enkelt inte läst dom trådarna :p

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
604
Senast: Mli
·
Islandshäst Mitt facebookflöde svämmar för tillfället över av en uppdatering från TS, nämligen detta: " VIKTiG INFO FRÅN TS ! För ett par år sedan...
2
Svar
31
· Visningar
5 779
Senast: Elina8
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 925
Senast: kolblakkur
·
Körning Med risk för att starta ytterligare en tråd i samma ämne. Har suttit och läst här och på olika hemsidor nu.. och är ju alltid så att...
Svar
3
· Visningar
1 184
Senast: Satis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka