Tävla med ett "skitsele"?

Sv: Tävla med ett "skitsele"?

Kära Nussikan! Du är förlåten! Bara så att du vet, och inte behöver oroa dej mer, så tävlar jag numera med en "riktig sele" och vi har både baksele och draglinor. Det var väl bra! ;) Jag har åldern inne, så det behöver du inte heller oroa dej över.

Mina inlägg var inte för att reta någon, utan jag ville bara tala om, att man kan faktiskt bygga om en "skitsele" till att få en fungerande sele, i de fall då man kanske inte är så rik, eller upptäcker att den sele man har, inte är en fungerande sele. Det var så jag gjorde, i början då jag upptäckte att den sele som införskaffats till min pålle , inte var en sele som fungerade ordentligt. Jag tog helt enkelt o byggde om den. Vagnen som införskaffats var inte heller riktigt konstruerad, där satt svängeln på helt fel ställe, i samma höjd som skaklarna, det blev till att bygga om, så att rätt dragläge erhölls. När jag sedan bestämde mej för att hålla på med körning på regelbunden basis, så investerade jag i en riktig sele med baksele. Det var lite "Man tager vad man haver", över det hela.

Det jag försöker säja, är att i början, när man provar på, så behöver man inte köpa nytt, eller dyrt, huvudsaken är väl att man provar. Nu finns ju billiga "riktiga" selar att köpa. Det fanns inte när jag började köra. Jag kan också bli lite irriterad över att de som säljer selar och vagnar, inte ser till att köpa in rätt konstruerade grejor. Det är ju därför människor, åker omkring i okunnighet med felkonstruerade selar o vagnar, för de tror att det ska vara så, dom har ju inköpt grejorna i en hästsportsaffär.

MVH Murran

Många kör med bröstsele! Och....
miffo!:devil:

Ja speciellt det där va ju ett väldigt vuxet inlägg... :angel:

Men skit samma, vi verkar ju ganska överrens om att när man kommit så långt som ut på tävling så ska man ha riktiga grejer, och det var ju där poängen var från början.

Känns tryggt att du skaffat ny sele, då kanske man vågar möta dig ute på tävlingsbanorna i framtiden! ;)

Ja Nussikan, det kanske vi gör! Det vore trevligt! Ja, vi är överens, sättet att komma fram till detta kanske var lite olika, men det är lätt att missförstå eller att bli missförstådd, när man pratar i text.
Murran

Ja speciellt det där va ju ett väldigt vuxet inlägg... :angel:

Men skit samma, vi verkar ju ganska överrens om att när man kommit så långt som ut på tävling så ska man ha riktiga grejer, och det var ju där poängen var från början.

Känns tryggt att du skaffat ny sele, då kanske man vågar möta dig ute på tävlingsbanorna i framtiden! ;)

PS! Det där med miffot, då rann känslorna över DS!
Shit happens!

Ja Nussikan, det kanske vi gör! Det vore trevligt! Ja, vi är överens, sättet att komma fram till detta kanske var lite olika, men det är lätt att missförstå eller att bli missförstådd, när man pratar i text.
Murran

Ja visst är det så, man tolkar olika. Du är förlåten för det där med miffot oxå! :p

Ska du ut på några tävlingar i vår?

Öhm har en liten fundering till alla i tråden. Varför är en sele för 1 000 kr en "skitsele" för. Syftar mest på priset på selen och inte selens uppbygnad å anpasning efter hästen.
Å även om det är en rätt utformad sele för 1 000 kr varför måste det då vara en skitsele om man behandlar den bra och smörjer och håller på så att lädret är smidigt och bra?

Får se hur det blir med tävlingar, just nu har jag bara en inbokad, men förhoppningsvis blir det fler. Det är lite knökigt att få det att passa in, då det är fler i familjen som har hästintresset, och allt ska stämma med dom. En av hästarna används dessutom till andra tävlingar ibland ut av sonen (hoppning). Fast jag tycker det är bra, att hästen får en varierad träning. :bow:

Samtidigt...att ha en klubbtävling i hoppning där folk kommer i bara westernsadlar eller bomlösa eller damsadel...samma sak; icke ändamålsenlig utrustning... och bara för att nån vill ha lite skoj med sin häst tycker inte jag att det ska tillåtas. Kanske det händer mera på selfronten om man kräver bra grejer från början?

Jag håller helt med dig! Men hur vanligt tror du inte det är att det köpt billiga skitsadlar på B**ejs eller H**ks för en knapp tusenlapp och rider med vare sig den passar hästen eller ej-den var ju så billig!:smirk:
Finns säker många "nybörjare" ute på hopptävlingar å dressyrtävlingar med sadlar som inte ens verkar vara tillvekad efter hur en häst ser ut!
Hur många går fram till dom och påpekar?
Hoppas ju klart att folk tipsar och ger råd när dom ser alla typer av utrustning som är fel tillpassat/inte passar alls. Man kanske inte vet bättre??! Aldrig någon som visat hur det ska se ut.
Då är det väl bra att ha lite träningstävlingar där nybörjare och erfarna blandas så att nybörjarna kan se hur de "duktigare" ser ut och utrustar sig.

Tror faktiskt att dommaren i detta fallet visst kan ha påpekat selval och tillpassning då han tog sig mycket tid till alla nybörjare och pratade med var och en kusk efter avslutad runda!

Säger det igen, att köra häst är ingen rättighet.

Självklart inte!!!

Öhm har en liten fundering till alla i tråden. Varför är en sele för 1 000 kr en "skitsele" för. Syftar mest på priset på selen och inte selens uppbygnad å anpasning efter hästen.
Å även om det är en rätt utformad sele för 1 000 kr varför måste det då vara en skitsele om man behandlar den bra och smörjer och håller på så att lädret är smidigt och bra?

Spelar ingen roll hur mycket du smörjer lädret, det får inte bättre kvalitet iaf, bra (=hållbart) läder är dyrt, det går inte att komma ifrån. Självklart funkar en sådan sele hyffsat om man vill prova på och köra lilla shettisen hemma ett par gånger, men jag skulle inte rekommendera att ha den längre än ett år, sådana selar försämras snabbt, oavsett vård.

Då borde du nog läsa på lite om skillnaderna mellan trav och övrig körning ;)

Hur kan det vara mer skadligt för en shettis att trava runt med travsele, draglinor och lätt rockard i "travmodell" mellan några koner än det är för travhästarna i full fart på en bana?

Fårstår ju självklart att det är en enorm skillnad mellan travkörning och "skolkörning"-riktigt så blåögd e jag inte!
Givetvis så ska man ha utrustning för vart ändamål men jag tycker att man får ha lite överseende med de som är helt gröna!

Hur kan det vara mer skadligt för en shettis att trava runt med travsele, draglinor och lätt rockard i "travmodell" mellan några koner än det är för travhästarna i full fart på en bana?

Fårstår ju självklart att det är en enorm skillnad mellan travkörning och "skolkörning"-riktigt så blåögd e jag inte!
Givetvis så ska man ha utrustning för vart ändamål men jag tycker att man får ha lite överseende med de som är helt gröna!

Precis, och nu var det frågan om "skitsele" vid tävling, inte trava runt mellan några koner. Läs mina övriga inlägg så förstår du att jag trodde inte det handlade om någon nybörjarträning, utan om tävling, som tråden handlade om.

Du svarade på mitt inlägg som handlade om en träninstävling så då svarade jag tillbaka...

Tror de flesta här är väldigt enade om vad man ska och inte ska ha för sele och det känns skönt, tycker jag, att man kan vända sig hit för råd och tips!
Ibland får man sålla lite och använda sitt eget sunda förnuft men det får man ju göra med det mesta här i världen! ;)

Lycka till på träningen i helgen-hoppas jag får tid över att gå ner å ta en litet titt! :)

Detta känns bara rörigt nu tycker jag... Jaja, som sagt bara alla är överrens om att när man väl kommer ut på tävling så är det i första hand säkerheten man måste tänka på.

Tack så mycket, vi får se om jag åker med, jag är inte riktigt piggelin, men Karin åker i vilket fall med Mimer :)

Tack så mycket, vi får se om jag åker med, jag är inte riktigt piggelin, men Karin åker i vilket fall med Mimer :)

Nä usch å fy-sitter här med värsta förkylningen! *blää*
Karin?-fler än du som kör Mimer?

Nä usch å fy-sitter här med värsta förkylningen! *blää*
Karin?-fler än du som kör Mimer?

Karin är hon som äger honom :) Jag kör inga mästerskap utan då groomar jag istället. Jag har för dåliga tävlingsnerver och det känner han med en gång! ;)

Karin är hon som äger honom :) Jag kör inga mästerskap utan då groomar jag istället. Jag har för dåliga tävlingsnerver och det känner han med en gång! ;)

Aha-då e jag med!
Dåliga tävlingsnerver vet jag precis hur det är att ha... :crazy: ;)

Aha-då e jag med!
Dåliga tävlingsnerver vet jag precis hur det är att ha... :crazy: ;)

haha, ja det är hemskt! Jag håller ju på o rider in en av hennes andra hingstar för tillfället och planerar att börja tävla lite så smått till sommaren, fasar för hur det ska gå! ;)

Okej, gäller det typ alla billighetsträns från hööks å alla börjes billiga läder produkter? För jag har inte märkt något vad jag märkt av.

Okej, gäller det typ alla billighetsträns från hööks å alla börjes billiga läder produkter? För jag har inte märkt något vad jag märkt av.

Ja det gör det. Köper du ett träns på H**ks för säg 300:- och ett annat kvalitetsträns för kanske 1000:- så märker du skillnad! Kanske inte med en gång, men när det är använt sådär 100-200 gånger eller om du låter det hänga ett tag utan att putsa då är det väldigt stor skillnad...

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
604
Senast: Mli
·
Islandshäst Mitt facebookflöde svämmar för tillfället över av en uppdatering från TS, nämligen detta: " VIKTiG INFO FRÅN TS ! För ett par år sedan...
2
Svar
31
· Visningar
5 779
Senast: Elina8
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 925
Senast: kolblakkur
·
Körning Med risk för att starta ytterligare en tråd i samma ämne. Har suttit och läst här och på olika hemsidor nu.. och är ju alltid så att...
Svar
3
· Visningar
1 184
Senast: Satis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka