Min enda tanke är väl att jag personligen endast rider på stång om det är ordinerat av tandläkare. Jag har gått över till att rida Snorri som en dressyrponny mer eller mindre, av olika skäl (t.ex är han byggd på ett vis som gör tölten svår och därför känns det onödigt att pressa honom på det), och då finns det ingen anledning att betsla upp. Jag får liksom ändå bara tävla lätta dressyrklasser på tränsbett och vi kommer aldrig komma upp i kandarklasser.
Jag ser väldigt mycket bra islandshästridning, men också en hel del "tjohejsanhoppsan". Precis som på storhäst/ponny är det varierande. Största skillnaden jag ser på min egen ridning nu när jag "gått tillbaka till dressyr" är att det är fokus på mer korrekt utförande av t.ex sidvärtsrörelser, halter, osv, det är inte bara ett medel till målet utan korrektheten är målet.
Mina elever blir väldigt mycket drillade i korrekthet, men med inblandning av aktion, fart, vilja, osv. De har ju hästar som man faktiskt kan få fram lite ökad tölt ur
Ja, nu vete sjutton vad jag vill säga med det här, men mest att det är varierande. Michis och valvis t.ex hade jag utan problem kunnat slänga upp på vilken dressyrhäst som helst, medans vissa andra jag sett på tävlingar rider väldigt trist och hårt. Jag hoppas att den nya domarhandledningen kan ge oss ännu mer god ridning ute på tävling, eller iaf att god ridning premieras högre. Jag red en eller två tävlingar med nya domarhandledningen och såg ingen skillnad i poäng då, och då struntade jag lite i det faktiskt.
Min häst är ändå inte tillräckligt bra för att få några superpoäng så vi leker hemma istället för att få domarkommentarer
Ibland blir det kanske en dressyrklass för skojs skull. Och därav finns ingen anledning för mig att rida på stång hemma, eftersom jag bara får rida på tränsbett på tävling.