Tävla med ett "skitsele"?

Sv: Tävla med ett "skitsele"?

Nej, dom kör inte med skitsele från h**ks, men dom kör med bröstsele! Jag skrev i mitt förra inlägg, att det går alldeles utmärkt att bygga om även en "skitsele", så att den fungerar lika bra som dom dyra selarna, bara man är lite händig. Baksele används för att bromsa upp korrekt, allra helst i nerförsbacke, men på platta marken med en bromsad vagn, fyller dom inte så stor funktion, så nån större katastrof är det inte. Jag har tävlat utan baksele, men det är inget som säjer att jag gör det numera. Det jag ville tala om, var att det går bra att tävla utan, det är inget som du får poängavdrag för.
Kör man utan draglinor däremot, får man poängavdrag, samt en väldigt skakig tur!!!!!:devil:

Då har du nog inte varit på något mästerskap, alla kör inte med bröstsele, många men inte alla.

Hur ska du kunna bygga in kvalitet i en sele?

fast ponnyn kanske är glad över att slippa de dåligt stoppade putorna....

Murran, att du har tävlat utan baksele..betyder att det fattas kunskap, hos dig, hos arrangören. stackars ponny...
Kanske hade ni broms på vagnen, då behöver man ingen baksele, men man har det ifall att bromsen går sönder ändå.

:bow: :bow: :bow:

Många kör med bröstsele! Och....
miffo!:devil:

:rofl: :rofl: :rofl:

Vilket härligt ordförråd du har! ;)

Jag skrev precis att många kör med bröstsele, så varför upprepa?

Du svarade aldrig på min fråga, men att döma av ditt inlägg så har du ju inget vettigt att säga.

Och beträffande draglinorna du nämnde i ditt tidigare inlägg, kan du vara så vänlig och berätta vilken klubb som tillät dig tävla utan draglinor så ska jag se till att dom inte får arrangera tävlingar i framtiden.

Senast ändrad:

Oj, kan du bestämma sånt?

Jag tycker oxå att det är tråkigt att det finns så många som använder "skitselar", både till vardags o till tävling.
Körde slalomcupen i Åstorp i helgen. Mycket trevligt arrangerat o trevligt folk! Men jag blev så förvånad över att se så många "skitselar" o travselar, alla utan draglinor!! Jag vet inte om domaren kommenterade det till ekipagen, tror inte det...

Åstorp har ju blivit vald till landets främsta körklubb, skall du stoppa dom med? Kanske fel sätt att få bort "skitselarna" på? Vi får vara glada åt alla klubbar som vill anordna körtävlingar. Man borde helt enkelt på tävling förbjuda "skitselar" o ha krav på draglinor.

Oj, kan du bestämma sånt?

Jag tycker oxå att det är tråkigt att det finns så många som använder "skitselar", både till vardags o till tävling.
Körde slalomcupen i Åstorp i helgen. Mycket trevligt arrangerat o trevligt folk! Men jag blev så förvånad över att se så många "skitselar" o travselar, alla utan draglinor!! Jag vet inte om domaren kommenterade det till ekipagen, tror inte det...

Åstorp har ju blivit vald till landets främsta körklubb, skall du stoppa dom med? Kanske fel sätt att få bort "skitselarna" på? Vi får vara glada åt alla klubbar som vill anordna körtävlingar. Man borde helt enkelt på tävling förbjuda "skitselar" o ha krav på draglinor.

Det kan vem som helst göra, inte bara jag. Det är bara att anmäla klubben om man vet att sådant förekommer.

Precis som solstrimma skriver, det är krav på draglinor. Jag vet inte vad det är som gäller vid små tävlingar inom klubben (förutom i våran klubb och där kör ingen utan draglinor), men jag har aldrig varit på någon tävling, lätt klass eller internationell, där det är tillåtet att köra utan draglinor. Vi tävlade SM på Åstorp i sommras så jag vet att det är en fin och seriös klubb, ska kanske även dit o landslagsträna i helgen, jag kan inte tänka mig att dom skulle gå ifrån vad som står i reglerna.

Senast ändrad:

Är absolut inte heller för körning med skitsele, överhuvudtaget.
Men att därtill komma och säga "kan du vara så vänlig och berätta vilken klubb som tillät dig tävla utan draglinor så ska jag se till att dom inte får arrangera tävlingar i framtiden" kan jag nog tycka är lite drastiskt!:cool:
Därtill säga att en välkänd klubb som Åstorp inte skulle tillåta det...

Slalomcupen, (som Ella-82 pratade om) där det förekommer selar av lite alla möjliga varianter, är till för att folk ska få komma ut och få en chans att prova på! Inte för att skrämma iväg dom genom att gnälla/skälla på dom om deras selval eller inte låta dom vara med om de inte köper ny utrustning omedelbums!
Visst hoppas jag att dommaren påpekade och informerade om att på riktig tävling är det inte tillåtet att köra med "vad som helst". :idea:
Nu handlar det mest om hobbykuskar som kör barnens lilla shettis, för skojs skull, med travsele och lätt rockard, samt i många fall (av de jag såg iaf) med draglinor!
Kan inte se hur det kan vara mer skadligt för dom än för alla travhästar på banan?? :cool:

Senast ändrad av en moderator:

Det kan vem som helst göra, inte bara jag. Det är bara att anmäla klubben om man vet att sådant förekommer.

Jaha och sen så får inte den klubben arrangera tävlingar mer? Är inte det lite fel väg att gå? Skall vi få bort "skitselarna" så får vi nog lösa det på annat sätt än att anmäla klubbarna!

Samtidigt...att ha en klubbtävling i hoppning där folk kommer i bara westernsadlar eller bomlösa eller damsadel...samma sak; icke ändamålsenlig utrustning... och bara för att nån vill ha lite skoj med sin häst tycker inte jag att det ska tillåtas. Kanske det händer mera på selfronten om man kräver bra grejer från början?

Eller: kanske de här nybörjarna som inte fattat fysiken med körning går hem och tänker på alla trevliga välutrustade ekipage, får inspiration och köper riktiga grejer.

Men ska det verkligen gå ut över hästarna att vi vill ha in fler aktiva i sporten?

Rent hypotetiska frågor och själv kan jag inte bestämma mig för vilken ståndpunkt jag har i frågan. Bra initiativ Åstorp!!, men fanns det INFO att tillgå för de som hade kass utrustning? Någon måste våga stå för att det faktiskt ÄR baksele, draglinor o tredelad sele som gäller.
Säger det igen, att köra häst är ingen rättighet.

knapplån

Men det måste väl ändå vara positivt att de som kör med ej ändamålsenlig utrustning ändå komemr ut på de aktiviteter som anordnas som slalomcuper, träningar osv och för träffa kunnigt körfolk och lära sig hur det fungerar? Bara för att körfolk inte kan se dom på aktiviteter och tävlingar betyder det ju inte att de inte kör så hemma.

Att förbjuda en klubb att anordna tävingar om ett ekipage fått starta utan draglinor tycker jag låter idiotiskt. Vill vi verkligen ha FÄRRE som engagerar sig i den här sporten? Informera istället om hur viktigt det är, hur man kan komplettera en sele smidigt alt köpa en bra och billig sele och varför man ska göra det.

Jag får väl erkänna att min första tävling körde jag utan baksele i dressyr/precision. Hade någon skällt ut mig för det då eller förbjudit mig att tävla som 15-åring hade jag knappast engagerat mig så som jag gjort i grenen nu. Längre upp i klasserna tycker jag dock att krav ska finnas men när det gäller klubbtävlingar eller typ slalomcup så får man ha överseende och hjälpa gröna kuskar.

Trevligt bemötande ger tillväxt!

Är absolut inte heller för körning med skitsele, överhuvudtaget.
Men att därtill komma och säga "kan du vara så vänlig och berätta vilken klubb som tillät dig tävla utan draglinor så ska jag se till att dom inte får arrangera tävlingar i framtiden" kan jag nog tycka är lite drastiskt!:cool:
Därtill säga att en välkänd klubb som Åstorp inte skulle tillåta det...

Slalomcupen, (som Ella-82 pratade om) där det förekommer selar av lite alla möjliga varianter, är till för att folk ska få komma ut och få en chans att prova på! Inte för att skrämma iväg dom genom att gnälla/skälla på dom om deras selval eller inte låta dom vara med om de inte köper ny utrustning omedelbums!
Visst hoppas jag att dommaren påpekade och informerade om att på riktig tävling är det inte tillåtet att köra med "vad som helst". :idea:
Nu handlar det mest om hobbykuskar som kör barnens lilla shettis, för skojs skull, med travsele och lätt rockard, samt i många fall (av de jag såg iaf) med draglinor!
Kan inte se hur det kan vara mer skadligt för dom än för alla travhästar på banan?? :cool:

Jag tycker inte det är drastiskt, det är ju för allas säkerhet. Jag skrev inte att Åstorp inte skulle tillåta det, utan att jag har väldigt svårt att tro att dom skulle gå ifrån reglerna, till det tillade jag oxå att jag inte vet hur det är på små tråningar/tävlingar för nybörjare/prova på-are inom klubben (som jag nu har förstått att detta var), men på en vanlig tävling (som jag antog att det var frågan om) så är det inte tillåtet. T.o.m. i brukskörning ska man ha draglinor vid tävling.

Då borde du nog läsa på lite om skillnaderna mellan trav och övrig körning ;)

Jaha och sen så får inte den klubben arrangera tävlingar mer? Är inte det lite fel väg att gå? Skall vi få bort "skitselarna" så får vi nog lösa det på annat sätt än att anmäla klubbarna!

Nu handlade det inte om att försöka få bort "skitselarna" utan att anmäla regelbrott och ignorerande av säkerhetsföreskrifter på tävling. Jag tror inte en enda seriös kusk skulle vilja tävla där igen (vilken klubb det än handlade om) om inte säkerheten går i första hand när det arrangeras tävling.

knapplån

Men det måste väl ändå vara positivt att de som kör med ej ändamålsenlig utrustning ändå komemr ut på de aktiviteter som anordnas som slalomcuper, träningar osv och för träffa kunnigt körfolk och lära sig hur det fungerar? Bara för att körfolk inte kan se dom på aktiviteter och tävlingar betyder det ju inte att de inte kör så hemma.

Att förbjuda en klubb att anordna tävingar om ett ekipage fått starta utan draglinor tycker jag låter idiotiskt. Vill vi verkligen ha FÄRRE som engagerar sig i den här sporten? Informera istället om hur viktigt det är, hur man kan komplettera en sele smidigt alt köpa en bra och billig sele och varför man ska göra det.

Jag får väl erkänna att min första tävling körde jag utan baksele i dressyr/precision. Hade någon skällt ut mig för det då eller förbjudit mig att tävla som 15-åring hade jag knappast engagerat mig så som jag gjort i grenen nu. Längre upp i klasserna tycker jag dock att krav ska finnas men när det gäller klubbtävlingar eller typ slalomcup så får man ha överseende och hjälpa gröna kuskar.

Trevligt bemötande ger tillväxt!

Det var ju precis det jag skrev...

Självklart är det inte lika hårda regler vid träning/prova på-tävling som det är på en riktig tävling, men eftersom jag fattade det som det handlade om en riktig tävling så tyckte jag det lät väldigt märkligt. Har man kommit så långt så man åker ut och tävlar på riktigt då ska man veta vad man ska ha för utrustning.

Samtidigt kan en lättklasstäving ofta vara första kontakten ekipage får med körsporten och där ska man fånga upp dom, inte skrämma iväg dom. Hade det hänt vid en tävling på min klubb, eller egentligen på vilken klubb som helst här i närheten så hade vi löst det genom att låna ut utrustning så att detta ekipage ändå skulle kunna vara med. Till den arrangör som tillåter tävling utan draglinor skulle jag hellre se vart det sprack och ge en tillsägelse om tex hårdare/mer nogrann funktionskontroll än att förbjuda klubben att anordna tävling. Jag dock svårt att förstå hur det kan hända på en riktig tävling där många kunniga ekipage finns, domare, tävingsledare, banbyggare osv. Alla tycker jag har ett ansvar att informera nya kuskar och hjälpa dom på bästa möjliga sätt.

Samtidigt kan en lättklasstäving ofta vara första kontakten ekipage får med körsporten och där ska man fånga upp dom, inte skrämma iväg dom. Hade det hänt vid en tävling på min klubb, eller egentligen på vilken klubb som helst här i närheten så hade vi löst det genom att låna ut utrustning så att detta ekipage ändå skulle kunna vara med. Till den arrangör som tillåter tävling utan draglinor skulle jag hellre se vart det sprack och ge en tillsägelse om tex hårdare/mer nogrann funktionskontroll än att förbjuda klubben att anordna tävling. Jag dock svårt att förstå hur det kan hända på en riktig tävling där många kunniga ekipage finns, domare, tävingsledare, banbyggare osv. Alla tycker jag har ett ansvar att informera nya kuskar och hjälpa dom på bästa möjliga sätt.

Jag har aldrig påstått att man ska skälla ut eller skrämma iväg dom, självklart ska man hjälpa de ekipage som är nya och gröna, men poängen var att man inte ska få tävla utan draglinor på vanliga tävlingar. Jag tror inte det har hänt på en riktig tävling, det skulle bli ett jävla liv, när klubben har kommit så långt att den börjar arrangera riktiga tävlingar så vet dom ju vad som gäller. Dom som håller sig på lägre klubbnivå är det klart man ska hjälpa, men nu fattade jag som sagt det som det var en riktig tävling det var frågan om.

I Tävlingsreglementet står följande att läsa: att man skall ha draglinor och broms (baksele). Baksele står inom parantes, det kan tolkas så här, om vagnen inte har broms, skall baksele anbringas. Den som varit domare på tävlingen där Murran deltagit, har inte gjort något fel, inte Murran heller.

:rofl: :rofl: :rofl:

Vilket härligt ordförråd du har! ;)

Jag skrev precis att många kör med bröstsele, så varför upprepa?

Du svarade aldrig på min fråga, men att döma av ditt inlägg så har du ju inget vettigt att säga.

Och beträffande draglinorna du nämnde i ditt tidigare inlägg, kan du vara så vänlig och berätta vilken klubb som tillät dig tävla utan draglinor så ska jag se till att dom inte får arrangera tävlingar i framtiden.

Kära Nussikan, jag har aldrig någonsin skrivit att jag tävlat utan draglinor, eller att någon klubb tillåtit mej tävla utan draglinor. Lär dej läsa ordentligt.:angel:

Kära Nussikan, jag har aldrig någonsin skrivit att jag tävlat utan draglinor, eller att någon klubb tillåtit mej tävla utan draglinor. Lär dej läsa ordentligt.:angel:

Ok, felläsning av mig, det var baksele du skrev (hoppas du kan finna det i ditt hjärta (eftersom jag tydligen är din käresta...) att förlåta mig för detta hemska snedsteg! :eek: )

Du kan inte vara särskilt gammal va? Eller är du en sån där som skriver massa skit bara för att skapa diskusion? I vilket fall nappar jag inte på den kroken, du får tjafsa med någon annan. Du har ju inte svarat på några av mina frågor utan bara hoppat på minsta lilla chans att börja tjafsa så det känns helt meningslöst att föra en diskusion med dig, hoppas det går bra för er i fortsättningen och att du köper ny sele tills du kommer ut på dom "riktiga" tävlingarna.

Jag tror att jag gjort ganska klart vad jag tycker om folk som utan riktig kunskap ger sig ut på tävlingsbanorna (och nu pratar jag inte om små klubbtävlingar), att enligt min syn att se på det (och alla seriösa kuskar jag känner och träffar) så är det säkerheten som går i första hand och kör man med en "skitsele" så är det en fara inte bara för en själv och sin egen häst utan för alla som vistas på tävlingsplasten.

Tack för mig!

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
604
Senast: Mli
·
Islandshäst Mitt facebookflöde svämmar för tillfället över av en uppdatering från TS, nämligen detta: " VIKTiG INFO FRÅN TS ! För ett par år sedan...
2
Svar
31
· Visningar
5 779
Senast: Elina8
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 925
Senast: kolblakkur
·
Körning Med risk för att starta ytterligare en tråd i samma ämne. Har suttit och läst här och på olika hemsidor nu.. och är ju alltid så att...
Svar
3
· Visningar
1 184
Senast: Satis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka