Tävla med ett "skitsele"?

J

Jozzi

Hejsan,

Måste bara först säga att jag tänker INTE tävla med ett sådan enkel brösta, men jag har en fråga om det.

Får man tävla med en enkel bröstsele som man kan köpa för under 1000 lappen?

Jag testade att söka lite, men jag hitta inte mitt svar, men jag läste om att det var tydligen inte någon regel på att ha svängel hela tiden. Bara att det rekomenderades. Tror det var i maraton det var regel på.

Finns det någon hemsida man kan läsa om alla olika regler eller rekomendationen innan man ska tävla i alla olika grenar?

Vad är det för regler på vagnen? Eller beror sånt på vilken häst/ponny man har?

//Jozzi

Sv: Tävla med ett "skitsele"?

baksele och svängel ska användas, och det kan man ju knåta ihop med en skitsele om man vill, så tävla får man. Har sett ekipage tävla i det, shettisar.
rekommenderas väl inte, då skaklarna hamnar så långt ner o bröstan inte är ställbar, inga tömringar, och den dära läderputan gör mer ont än gott. men kan kan man.

Okej, det var en bra sida som Nussikan skrev. Har försökt gå in på den förut, men då har den inte funkat.

Det var mycket intressanta saker. Till och med panbandet ska sitta bra. Det är mycke som bedöms tydligen.

Jag bara började fundera på det där med billigt sele om det var så att man fick tväla med en sådan. Men nu har jag fått lite bra svar på den fråga. :)

//Jozzi

Det finns ju funktionskontroller på alla "riktiga" tävlingar där dom kollar hur selen är anpassad och att det finns extra hål överallt där det ska finnas osv, där släpper dom inte igenom dig om man har en"skitsele" Det är väldigt viktigt med säkerheten ute på tävling och som alla vet Säkerhet=Kvalitet :)

HeJ!

Min kompis kör med "skitsele" fast med baksele till. Vi har tävlat och gått igenom funktionskontrollen utan problem.

/Lavinia

...och draglinor hoppas jag. Jag hoppas även att de kanske uppmuntrar till nytt inköp om man ska tävla fler gånger. skitselen är ju en nödlösning.

Kan se det från den här vinklen med: att har man råd att åka o tävla (jag lägger minst ut 1000/tävling.) Då kanske man ska strunta i att utsätta hästen för det, spara till en bra sele, och tävla när man har rätt utrustning. Här har man gått bakvägen.

Håller med, en "skitsele" ska man väl försöka undiva även vid träning då det faktisk kan gå riktigt illa om selen går sönder när man är ute och kör.

Jag kan förstå att det är en nödlösning i början men märker man att körning är något man vill hålla på med och speciellt om man ska ut på tävling bland andra hästar så tycker jag det är en självklarhet att man har bra grejer som man kan lita på, då har man ju inte bara sig själv och sin egen häst att tänka på utan även alla andra runt omkring.

Vi tävlar också med "skitsele", den går utmärkt att bygga om, så att fästen sitter på rätt plats, för både skaklar och draglinor. Vi har även tävlat utan baksele. Huvudsaken var att man hade draglinor o svängel på vagnen.
Vi tog silver i DM!:banana: Och det hade absolut inget med selens beskaffenhet att göra, utan var helt hästens förtjänst.

Det är ingen som har påstått att det går bättre om man har en bättre sele, det är klart det är hästens och kuskens förtjänst om det går bra. Frågan är väl när man ska börja tänka på säkerheten i första hand (speciellt för den skada man kan orsaka andra), och när man kommit så långt som ut på tävlingsbanorna då tycker jag det är mer än dags.

Hej!

Absolut draglinor och svängel, men lik f-at en skitsele..
Det enda vi fick "klagomål" på var missade reflexer och för dåligt stoppad däckel.

/ Lavinia.. som tycker det är synd att kompisen inte längre hinner med sin ponny.. dom var så duktiga

fast ponnyn kanske är glad över att slippa de dåligt stoppade putorna....

Murran, att du har tävlat utan baksele..betyder att det fattas kunskap, hos dig, hos arrangören. stackars ponny...
Kanske hade ni broms på vagnen, då behöver man ingen baksele, men man har det ifall att bromsen går sönder ändå.

Jag har alltid både broms och baksele, såväl på tävling som på träning, hästen lär sig inte bromsa om man hela tiden bromsar åt den, det är bara i branta backar (och i maraton) jag hjälper till med bromsen.

Titta på dem som kör VM! Har dom loksele....eller skitsele?! Varför skulle bröstselen ha sämre säkerhet, än loksele t ex?

???? Det är skillnad på bröstsele o skitsele, och INGEN på ett mästerskap kör med skitsele från hööks kan jag lova. Förhoppningen är väl att ingen annan heller nånsin ska göra det..
Kanske var ditt svar inte till nussikan?
Loksele kan man ha på både vm o sm o em.

Nej, dom kör inte med skitsele från h**ks, men dom kör med bröstsele! Jag skrev i mitt förra inlägg, att det går alldeles utmärkt att bygga om även en "skitsele", så att den fungerar lika bra som dom dyra selarna, bara man är lite händig. Baksele används för att bromsa upp korrekt, allra helst i nerförsbacke, men på platta marken med en bromsad vagn, fyller dom inte så stor funktion, så nån större katastrof är det inte. Jag har tävlat utan baksele, men det är inget som säjer att jag gör det numera. Det jag ville tala om, var att det går bra att tävla utan, det är inget som du får poängavdrag för.
Kör man utan draglinor däremot, får man poängavdrag, samt en väldigt skakig tur!!!!!:devil:

Man kan bygga om en skitsele, eller en parsele till att funka som enbet, men då krävs kunskap och kunskap brukar de med skitsele inte besitta riktigt. Därför vill inte jag iallafall börja rekommendera såna ombyggen, utan bättre och kanske billigare i längden att köpa en billig sele från equilex.se istället. Sen, om man vill höja sin nivå o satsa på körning köper man väl en rejäl bröstsele, typ ideal eller imperial.

och NEJ, DET GÅR INTE BRA ATT TÄVLA UTAN BAKSELE. Min häst hade inte kunnat hålla varken form eller galopp utan baksele, körde faktiskt en bit utan baksele häromdagen, för jag hade glömt sätta tillbaka den från den andra selen. hihi* och det gillade han INTE stackarn.
Man kan inte bara säga att något går utan att tänka på sin häst. Då kommer jag dra den gamla ramsan om att det visst går att rida i en sne sadel, för hästar är tålmodiga djur. Men vill man se det på en hopptävling?

jag har inte Tr här, men kan någon kolla upp vad som gäller. draglinor/baksele?

Senast ändrad:

Jag håller fullständigt med dig.

Jag ser en himla massa billiga selar ute på marknaden som till och med saknar järn i sin däckel, bara slavigt ihopsydda däckelbossor, med billigt skitläder som är förstärkta med papp..

Detta är inte bra för hästen.

Ska man sedan prata sadel så blir man ju riktigt mörkrädd... stoppade med toalettpapper och disktrasor bl a.

Så visst är det så det finns massor att göra inom körsporten, speciellt bland de som är nya, med tiden lär man sig att kvalitet alltid lönar sig

Titta på dem som kör VM! Har dom loksele....eller skitsele?! Varför skulle bröstselen ha sämre säkerhet, än loksele t ex?

Jag ska tävla VM i år, med loksele... :angel:

Jag har aldrig sagt att bröstsele har sämre säkerhet än en loksele, det beror ju på vad man har för typ av bröstsele, och en "skitsele" i mina ögon kan vara både en loksele eller en brötsele (eller collier) som är av dålig kvalitet, det har inget med typen på selen att göra.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
604
Senast: Mli
·
Islandshäst Mitt facebookflöde svämmar för tillfället över av en uppdatering från TS, nämligen detta: " VIKTiG INFO FRÅN TS ! För ett par år sedan...
2
Svar
31
· Visningar
5 779
Senast: Elina8
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 925
Senast: kolblakkur
·
Körning Med risk för att starta ytterligare en tråd i samma ämne. Har suttit och läst här och på olika hemsidor nu.. och är ju alltid så att...
Svar
3
· Visningar
1 184
Senast: Satis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Städprodukter
  • Ryggont

Hund, Katt, Andra Djur