Tävla med blandis??

S

shallowxx

vad får man tävla i för grenar/ klasser med blandraser??
har ingen koll.... :confused:

Sv: Tävla med blandis??

Jag vet att man får tävla agility... men finns det något annat?? typ lätta lydnads eller spår eller nåt??? freestyle?? någon??

Du får tävla lydnad, agility, freestyle och gå viltspårsprov. Alltså inte någon form av bruks eller utställning så klart. IPO och BHP är också renraskrav.

//E

Fanken! Det var ju dtta jag höll på att svara på när datorn hängde sig :)

Du får tävla lydnad som sagt. Du kan inte bli SLCH men kan väl ta titel LPELIT!

haha, got you!! :devil:

Börajde fundera på jaktproven när jag hade svarat... Men det vet du väl Tippan..??

Man kan ju inte få någon SCH-titel alls med blandis eller oreggad hund, då det kräver utställningstvåa.

//E

tack för svaren....
vad betyder alla förkortningar??
jag är inte så insatt i hundvärlden... :o

Inget jaktprov vad jag vet iaf...Kan inte komma på nånting...

Det skulle väl i så fall vara nått mer udda test som björnhund eller nått sånt... Men det är väl inget prov så där som i "tävling/prov". Läste om hur de testade hund mot björn, men jag vet inte vad de gjorde riktigt. Kanske spårade björn eller nått sånt... *he he* Inte så insatt... Hunden skulle iaf kunna uppvisa nått litet lydnadsprov samtidigt som den hade björn i hägn på alla sidor runt om eller nått sånt.

LP ELIT = Lydnadsprov Elit. Dvs man har 3 st 1:a priser i lydnadsklass elit.
SLCH = Svensk Lydnadschampion

okej, då förstår jag lite mer....
har köpt en blandis å funderar på vad man kan göra :)
( jag vet att jag skulle funderat innan men, men... :angel: )

Ja, just det... Björnhundtesten... Du måste få göra grishundstesten också, med tanke på alla jämte/wachtel blandningar som springer i skogarna. Men de är väl knappast officiella, du får väl bara ett papper på att hunden har psyke till att klara det.. :confused:

Vet att björnhundarna får göra ett lydnadstest som du skrev, sen släpps dem i en inhängnad där det finns hyffsat hundvana björnar bakom ett annat stängsel. Ja, sen är det väl bara att titta... Vet en med korsning som har gjort det, men som sagt, de kan knappast vara officiella...?

Vet att min hund hade kvickt klättrat över stängslet ut till mig, hon hade dött :crazy: Dina fega labbar också ;) Fin den nya bilden är förresten, har tänkt säga det länge nu :D

//E

vad är det för korsning då??

Kom en som skulle gå valpkurs hos oss idag och var stolt som en tupp över sin nya blandvalp, mamman var gatuhund från något U-land i Sydamerika och pappan bordercollie... jamen grattis...

//E- som faktiskt också har korsning trots syrlig anekdot

Nehejj du!! Den ena hade sprungit till matte och den andra hade attackerat stängslet i blint raseri :crazy: Eller det vet jag inte... Men hon har enorm skärpa, hon brukar attackera allting hon blir rädd för.

Vet inte om det registreras hos Jägarförbundet eller nått sånt? Precis som man får deras brev när man har gdk anlagsklass i viltspår. Men det är bara en spekulation???

Nu ligger mina hjältar utslagna här och själv ska jag kolla Melodifestival!!

en flervägskorsning :p
mamman 50% bordercollie, 25% bearded collie, lite schäfer, spets och labbe.
pappan 50% bordercollie, 50% labbe....
ser ut som en trefärgad bordercollie... :love:
har inte fått hem honom än, han kommer i april, men jag har ju börjat fundera på träning m.m.... :confused:

hade i familjen 3 rena bordercollies när jag va liten å ja vet hur krävande de är... :bump:

jag längtar så tills jag får hem honom.... :love:

Liknande trådar

Övr. Hund Finns det några ”officiella” översättningar? :) Tänker då på grenarna vars namn inte rakt av är på engelska t.ex.: - Personspår -...
Svar
8
· Visningar
527
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Brukar man ha "tackpris" till domare på hundtävlingar (dvs att den arrangerande klubben ger domaren något som tack under...
Svar
4
· Visningar
561
Senast: Pilot
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I helgen tävlar ponnyer och stora hästar på alla nivåer under fyra dagar hos Södertälje Ridklubb. I dag, lördag, rider även en fransk...
Svar
0
· Visningar
77
Senast: Gunnar
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 451
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar