Tävla lokalt utan plastrong?

GoldSkipper

Trådstartare
Promblem problem.. min plastrong har blivit ROSA i tvätten ! :smirk: hade totalt glömt bort det och nu är det dags för dressyr imorgon... räcker det att man har polotröja/hög krage eller måste man ha en plastrong också? det är en lokal ponnydressyr det handlar om.. tacksam för svar!

Sv: Tävla lokalt utan plastrong?

kan ju inte säga säkert då det är ett par år sen jag tävlade dressyr, men jag har svårt att tro att det inte räcker med polo på lokalnivå...

Det är helt ok om du har en ljus polo. Det är endast om du har skjorta som du "måste" ha (men har aldrig sett ngn påpeka för de som inte haft) plastrong eller slips.

När jag tävlade ponnydressyr och det var senast i våras, hade jag
en vit skjorta med krage under kavajen. Jag fick inga påpekningar
för att jag inte hade plastrong, så visst borde man få det :)
Men självklart är det snyggast plastrong :D

Nej, inte enligt TR. TR anger klart och tydligt att vid skjorta skall även plastrong eller slips bäras.

Men som sagt, jag har aldrig varit med om att någon har fått tillsägelse.

har de senaste tävlingarna ridit utan plastrong då den e lite för kort i halsen... senaste tävlingen hade jag inte ens kavaj då jag inte tyckte den satt riktigt bra, utan då hade jag vit polotröja o mörkgrå slipover och vita handskar o ridbyxor... fick ingen kommentar för klädseln...

har de senaste tävlingarna ridit utan plastrong då den e lite för kort i halsen... senaste tävlingen hade jag inte ens kavaj då jag inte tyckte den satt riktigt bra, utan då hade jag vit polotröja o mörkgrå slipover och vita handskar o ridbyxor... fick ingen kommentar för klädseln...

Finska TR kanske är annorlunda än det svenska?

I Sverige kan man enbart göra det på klubbtävling där klubben i förväg godkänt/angett sådant klädval (ibland anger de att klädsel skall vara i enlighet med TR).

I Sverige kan man enbart göra det på klubbtävling där klubben i förväg godkänt/angett sådant klädval (ibland anger de att klädsel skall vara i enlighet med TR).

Jag har varit på ett antal lokala dressyrtävlingar i år, och utav 20 ryttare så är det kanske bara 1 som har plastrong. Ingen har fått något påpekande om det. Så det verkar vara vedertaget att man kan rida utan.

Ska det bli ngn efterföljd så krävs det ju att ngn anmäler ekipaget. Och det är nog där det brister.

Vilken del av landet tävlar du? Jag tror faktiskt inte att jag ngn gång sett en dressyrryttare utan plastrong på tävling (tävlar skåne).

Får man inte tävla med vit tävlingsskjorta?
Plastrong är väll ett sånt extra tyg(om man kan säga så)
som man sätter runt halsen utanpå skjortan?
De plastroger jag har haft har sett ut som en skjorta...

Enl TR så skall det vara ljus skjorta MED vit slips ELLER vit plastrong. Dvs du får ha vilken färg på skjortan du vill så länge den är ljus. Till det skall du sedan antingen ha en plastrong (ja ett sådant där extratyg) eller en slips.

Men det är möjligt att det aldrig är någon som anmärker på det om du inte har det. Men enl TR så skall du ha det.

De plastroger jag har haft har sett ut som en skjorta...

Det är skjortbröst. De är till för att du inte skall behöva ha en skjorta på dig utan du kan ha precis vilken tröja du vill och sedan ha skjortbröstet över så det ser ut som att du har skjorta. Sen uppe på det skall du ha en plastrong (som ser ut som två vita band som läggs i kors och fästs med en plastrongnål).

Jag kollade faktiskt upp det här med vit skjorta för ett bra tag sedan. För om man ska tolka TR så låter det som om man måste ha plastrong också. (TR är ju dock lite luddigt och var så även i detta fall)

Då fick jag svaret från den personen som var ansvarig för TR att det var tillåtet att rida i endast vit/ljus tävlingsskjorta (utan plastrong). Så därför antar jag att det är ok. Det var alltså på Ridsportförbundet jag kollade det.

Tycker ofta jag ser endast skjorta ute på dressyrtävlingar, så det är nog ganska vanligt.

Är det sant? Ja då får jag be om ursäkt som har varit påstridig!

Men jag förstår inte hur de kan ha formuleringar som klart och tydligt talar om en sak och som sedan inte gäller. Suck. Det är tur att det inte är ett juridiskt avtal de skrivit för då hade de fått det jobbigt vid en tvist :D Klara formuleringar är ju A och O.

Hur som helst så ber jag om ursäkt för att jag var påstridig!

Är det sant? Ja då får jag be om ursäkt som har varit påstridig!

Men jag förstår inte hur de kan ha formuleringar som klart och tydligt talar om en sak och som sedan inte gäller. Suck. Det är tur att det inte är ett juridiskt avtal de skrivit för då hade de fått det jobbigt vid en tvist :D Klara formuleringar är ju A och O.

Hur som helst så ber jag om ursäkt för att jag var påstridig!

Men du har rätt i att det står i TR att man ska ha slips eller plastrong. Och det hade jag också de första gångerna som jag tävlade, ända tills jag upptäckte att jag var nästan ensam om det.

Japp, det är helt sant! ;)
Ska se om jag har kvar namnet på personen jag frågade, så kan man alltid hänvisa till honom/henne.

Dock så har du ju faktiskt rätt i sak, för om man tolkar TR på orden, så ska man faktiskt ha plastrong också. Kanske snart dags för Ridsportförbundet att ändra forumuleringen, då den ändå inte gäller enligt dem själva...:angel:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 238
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 157
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?