Tävla lok i bara skjortan?

K

KillerQueen

Får man tävla i bara skjortan? (långärmad)
om inte, vad bör man ha på sig?

Med tanke på att det är ganska varmt.

Tävlar inte mkt så jag har ingen aning.

Vore snällt om nån kunde hjälpa mig.

Sv: Tävla lok i bara skjortan?

Borde man la få i denna värmen, känns som man kan dö av värme slag annars ju :D

om du har frågat om domaren om lov. så brukar de vara okej, men gör inget utan att fråga..

dom tävlingar jag vart på när de varit så här varmt har dom gått ut i högtalaren och sagt att man får rida i skjorta. men fik en tillsägelse när jag red in på banan med ärmarna uppdragna, så de va bara att ta ner dom å börja. så långärmat måste de nog vara. men tävlade härom veckan med ärmarna uppe utan att dom sa nåt...vissa är väl snälla och andra inte...

Det är tillåtet att rida i långärmand även på regional har jag för mig.

så man får inte ha kortärmad skjorta då? för jag har nämligen sett folk rida i kortärmat:crazy:

Om du har säkerhetsväst får du (utan att fråga överdomaren) ha enbart skjorta under västen, under förutsättning att den är långärmad.

Om du inte har säkerhetsväst måste du fråga överdomaren om det är okej att rida utan kavaj/klubbjacka. Det har h*n som avgör om avsteg från TR ska göras - inte vädret. Skjortan (eller tröjan för den delen) måste dock vara långärmad.

De flesta överdomare vet att fråga om detta brukar komma upp på en tävling så fort solen tittar fram och därför brukar de förekomma genom att gå ut med besked via högtalarna.

*kl*

Nu är det ganska många år sen jag tävlade och klädselreglerna har luckrats upp lite sen dess...:crazy:

Jag funderade över en formulering i TR... Det står att om man inte har skjorta + kavaj, så är det ok med vit polo och långärmad tröja. Det står inget om hur den långärmade tröjan ska se ut (förutom att den inte får ha huva). Kan man använda vilken färg som helst? Kan det vara tryck el mönster på den? Kanske tom randig el så??? Eller är det underförstått att det måste vara en klubbtröja (fast det står det inte någonstans, vad jag kan se).

Min gamla kavaj är jäääättestor till mig, märkte jag när jag provade den häromdagen, och tills jag har skaffat en ny, så skulle man ju kunna använda sig av långärmad tröja, men jag vill ju inte komma med fel sort till tävlingen....:)

På lokalt får man la tävla i vad man vill med två kriterier. Ingen luva/Huva, lång ärm.

Jag har tävlat i kortärmat.
På ponny måste man ha långärmad vet jag. är det samma sak på storhäst?

Fom. i år får juniorer bara rida i kortärmad skjorta om de har kavaj över. Men de kan rida i långärmad skjorta med säkerhetsväst över utan att domaren har sagt ngt.
Seniorer får bara rida i kortärmad skjorta om domaren har sagt att det är ok. Skjortan ska hällst ha ngn slags ärm (alltså inte linne eller liknande). Seniorer får också rida i långärmad skjorta utan att domaren har sagt ngt, men då måste de ha säkerhetsväst över.

Detta gäller även på framridning iaf för juniorer, dvs att de inte får rida i kortärmad.

Hoppas att det gick att förstå :p

Fom. i år får juniorer bara rida i kortärmad skjorta om de har kavaj över. Men de kan rida i långärmad skjorta med säkerhetsväst över utan att domaren har sagt ngt.
Seniorer får bara rida i kortärmad skjorta om domaren har sagt att det är ok. Skjortan ska hällst ha ngn slags ärm (alltså inte linne eller liknande). Seniorer får också rida i långärmad skjorta utan att domaren har sagt ngt, men då måste de ha säkerhetsväst över.

Detta gäller även på framridning iaf för juniorer, dvs att de inte får rida i kortärmad.

Hoppas att det gick att förstå :p

Det där är ju omöjligt eftersom att seniorer inte måste ha säkerhetsväst på tävling.

Det stämmer att de inte behöver ha ngn säkerhetsväst. De får rida utan kavaj om domaren säker att det är ok, och då får de rida i både lång och kortärm. Men om det är te.x. mitt i vintern så säger ju inte domaren att man slipper ha kavaj för att det är för varmt. Men om det då är ngn senior som inte vill ha kavaj så får de ha långärmad skjorta om de ha säkerhetsväst. Så att västen blir typ som en kavaj. Jag är värkligen sämst på att förklara, men jag hoppas att du förstår vad jag menar :p

Vadå omöjligt!
Om man som senior frivilligt använder säkerhetsväst så gäller samma regler som för juniorerna dvs. du får rida utan kavaj förutsatt att du har långärmad skjorta eller tröja under västen!

Sen har jag aldrig hört något om att man måste ha långärmad skjorta när domaren släppt kavajtvånget.
Kan någon hänvisa till rätt kapitel i TR?
I vissa fall har jag hört domaren påpeka det olämliga i att rida utan någon ärm alls.

Kan ju vara långärmad tröja också, men det är bara för juniorer det är ett måste. Det är nytt för i år, men jag ska kolla i TR om jag hittar det..

Frivilligt ja! Alltså måste man inte ha väst för att slippa kavaj som senior.

Seniorer får också rida i långärmad skjorta utan att domaren har sagt ngt, men då måste de ha säkerhetsväst över.

Så skrev du.
Men eftersom seniorer inte måste ha säkerhetsväst kan ju påståendet inte stämma.

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 021
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 743
Senast: Ajda
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 419
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka