Tävla islandshäst

Isabellaohman

Trådstartare
Vilka här tävlar islandshäst? Hur många gånger har ni tävlat och hur har det gått? Vilken nivå? Har själv aldrig tävlat och har inte ridit islandshäst jättelänge, ca ett halvår. Berätta gärna hur det är, är det kul? Är islandshästtävling en liten eller stor sport? Är det komplicerat att fixa allt inför att få tävla, ja, jag har många frågar, prata gärna på om allt som är intressant att veta. Kommer nog inte tävla själv, kanske i framtiden, vill gärna!

Sv: Tävla islandshäst

Med min förra islandshäst klättrade vi från lätt klass till regional nivå och SM (då var jag junior), så det har blivit en hel del tävlingar under åren. På "den tiden" var det mest tvådagars-tävlingar, alltså uttagningar på lördag (oftast) och finaler på söndag. Nu har det enligt min uppfattning blivit vanligare med endagars-tävlingar.
Tvådagars-tävlingarna innebar ju att man fick boka upp en hel helg, med boende för häst och ryttare, så det blev tyvärr ganska dyrt ofta (men väldigt mysigt att hyra stuga och umgås såklart). Dessutom är anmälningsavgifterna dyrare än inom t ex dressyren.

Men det är väldigt roligt att tävla islandshäst! Inget illa om dressyr (jag har tävlat det i ett par år också), men stämningen på en islandshästtävling är helt annorlunda tycker jag. Det är lite mer avspänt på något vis.

Sporten är väl inte särskilt stor jämfört med annan ridsport, men ändå så pass stor så att det finns underlag för att hålla tävlingar. Går man in och tittar på tävlingspropositionerna på SIF's hemsida så finns det en hel del att välja på, särskilt om man bor i södra/mellersta Sverige.

Det är egentligen inte mer komplicerat att ordna så att man får tävla (med licenser, vaccinationsintyg och liknande) än inom annan ridsport, men tyvärr dyrare som sagt.
Jag tycker absolut att du ska prova att tävla om du får chansen! :) En bra början kan ju vara en inofficiell tävling, de blir oftast lite billigare än de officiella.

/Anna

Tack för svar! Vad roligt att det har gått så bra för dig tidigare. Jo det du nämner i slutet som behövs för att tävla vilken gren som helst, är det svårt att skaffa och få? Kan man tävla en häst man ej äger? Skulle gärna vilja! :)
Endagars låter ju bättre, men som du säger verkar det väldigt mysigt med tvådagars. Synd att det är dyrt med dessa tävlingar! Varför det?

Vaccinationsintyg har hästen om den är vaccinerad, så enkelt är det :) Den måste vara vaccinerad enligt regler för att få tävla.
Licens löser man via SIF, om det inte är ändrat sedan jag tävlade för några år sedan. För att få lösa licens måste man vara medlem i SIF också. Allt sånt finns att läsa på deras hemsida www.icelandichorse.se
Sedan behöver hästen också ett pass, men det ska ju alla hästar ha nu så det bör heller inte vara något problem.

Självklart får man tävla en häst man inte äger :) Det finns många som tävlar ridskolehästar, medryttarhästar, träningshästar, foderhästar, familjemedlemmars hästar och så. Det är inga problem alls.
Att kostnaden för tävlingar är så pass hög kan jag gissa beror på att det är en ganska liten sport, så man måste ta en del i betalt för att det ska gå runt. Domarna ska ha betalt, anläggningen kostar att hålla i bra skick, funktionärer ska ha mat, allt administrativt arbete före och efter tävlingen, veterinär som ska ha lön och så vidare. Det är helt enkelt ganska höga omkostnader, och med tanke på att sporten både är mindre och mer tidskrävande än t.ex. hoppning blir det en högre avgift.

Ett tips är att kontakta din närmaste lokalförening (som du hittar här). De brukar anordna tävlingskurser och liknande med jämna mellanrum, och i annat fall finns där säkert någon som mer än gärna hjälper dig med allt du behöver veta :)

Det är roligt att komma ut med sin häst och träffa folk, och att titta på fina ekipage så man har nåt att sträva mot.

Jag har tävlat 3-4 gånger och alltid kommit näst sist, lilla hästen tycker också det är roligt att titta på saker:D

Sen är vi ju inte med i de fina förbund som gör att man kan få bidrag från staten för utövandet av sporten heller. Men vi försöker väl bli medlemmar just nu, att rida Islandshäst är ingen liten sport om man tittar på hur många hästar som finns i landet.

Försöket har misslyckats även denna gång. Idrotts Sverige är av åsikten att har man häst som "tävlngsredskap" så ska man tillhöra samma förbund. Konstigt att de inte tillämpar samma tänk när det gäller andra redskap som bollar eller båtar.

Tycker inte vi är en liten sport även om det finns större ;)

· Etablerat förbund med ca 6200 medlemmar, eget kansli, 64 lokalföreningar. Rikstäckande.

· Det finns drygt 30 500 registrerade islandshästar i Sverige. Antalet ökar konstant. 2006 var siffran
20 500 hästar.

· Vi bedriver en omfattande tävlingsverksamhet som växer; Under 2012 arrangerades totalt 118 officiella islandshästtävlingar varav 12 var av World Ranking status. Totalt tävlade 9300 ryttare, varav 2300 ungdomar på dessa tävlingar. En blott fyraårig tillbakablick bekräftar den positiva utvecklingen; 2008 arrangerades 94 officiella tävlingar med totalt 8 100 ryttare.

· På lokalföreningsnivå arrangeras därutöver minst lika många tävlingsarrangemang av icke officiell karaktär. Omfattningen av dessa tävlingar som mer vänder sig till motions- och fritidsryttarna, är minst lika stor som de officiella tävlingsarrangemangen.

· Antalet tävlingsbanor har under gångna år ökat kraftigt i antal. På initiativ från såväl privatpersoner som lokalföreningarna själva finns nu ett stort utbud av banor, ca 50 st. med god geografisk spridning över hela landet.

· Även de tränings och tävlingsaktiviteter som riktar sig till fritidsryttare och ”ridmotionärer” är i stadigt ökande. Inom SIF finns för närvarande 70 auktoriserade företag; 11 träningsanläggningar, 30 ridskolor och 43 turridningsföretag som erbjuder även denna kategori av ryttare ridning och upplevelser på islandshäst. Därutöver finns många företag, träningsanläggningar etc. som står i kö för auktorisation.

· Aktivitetsnivån hos SIF:s lokalföreningar är mycket hög. Förutom de många tävlingsarrangemangen arbetar man aktivt med ett stort utbud av andra aktiviteter; Alltifrån ”pröva på tävlingar” för ungdomar och seniorer till gästspel av instruktörer, föreläsare, riduppvisningar och allehanda övriga arrangemang.

· SIF och islandshästsporten har haft en fortsatt stark tillväxt och utveckling. SIF växer och bedriver en stor och vittomfattande verksamhet som engagerar hundratusentals människor.

· SIF och SvRF har under arton år arbetat med att hitta samarbetslösningar utan framkomliga resultat.

· Många nya specialförbund har under gångna år fått acceptans för medlemskap i RF. SIF är ett specialförbund.

Det att vi inte kom med i RF innebär att vi även i fortsättningen måsta bära våra egna kostnader, tyvärr.

RF anser att om man har hästen som sportredskap ska man tillhöra samma SF men inte om man har boll eller klubba m.m. som sportredskap?

Rolle
Islandsfullblod på lösdrift

Det har väl även talats om att söka medlemskap i något annat förbund än Riksidrottsförbundet, det känns lite olustigt men jag välkomnar även den reaktionen. Det känns inte rätt att ridsportförbundet ska ha trumfkort på hand och kunna säga antingen går ni med på våra villkor eller så får ni vara utan bidrag. Å ena sidan kan RF inte ha hur många förbund som helst å andra sidan borde de ha samma kriterier. Det finns många sporter med mer gemensamt som har egna specialförbund som Amerikansk Fotboll och rugby, Innebandy och bandy, Ishockey och landhockey, det finns fler exempel. Och som sagt, kan man bunta ihop alla som håller på med hästar i ett förbund så borde det samma gälla för alla andra.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
484
Senast: Squie
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 985
Senast: linnsan
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 081
Senast: Lavinia
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
365
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Parfym
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur