Tävla islandshäst

F

flummdumm

Jag kom att tänka på detta idag när vi satt i bilen hela familjen påväg hem efter att ha provridit en underbar islandskille :love:. ( Mamma ska köpa islands häst, jag har en D-ponny jag tävlar fälttävlan med )

Måste man ha något tilläg till det "vanliga" gröna kortet för att få tävla islandshäst?
vad är det för skillnad på de olika tävlingsformerna?
Får vem som helst tävla med vilken häst som helst?

Skulle vara jätte roligt att få svar på mina frågor. Och ni får gärna berätta om det är någon tävlings rellaterad fråga ni tycker jag missat (har ingen aning om nånting som har med islandshäst tävlingar att göra alls :angel:)

Sv: Tävla islandshäst

Man måste vara medlem i någon lokalklubb, utifrån den löser man tävlingslicens för respektive nivå tävlingen gäller för och licensen gäller ett år. Tävlingar delas in i lätt klass, öppen klass samt tävling på nationell nivå. Man börjar ju oftast i lätt klass, man kan sen uppgradera sin licens under året för öppen respektive nationell om det skulle bli aktuellt.

Man behöver för det första inget gröntkort..
Det man ska ha är tävlings licens som man kan köpa av den lokalklubb man är medlem i. Man måste vara medlem i någon klubb och SIF (svenska islandshästförbundet) .
Det finns många klasser att välja på! Lätt klass, innehåller T5,T6, T7, T8, V5 och V6 (T står för töltklass och V för fyrgångs klass)
Öppenklass är V3, T3, T2, F3, och passgrenarna ..

När man åker iväg på tävling ska man ha med sig hästens pass (vaccinationsintyg), ryttarlicens, hästägarförsäkran (ett papper man skriver ut och sedan skriver på, man intygar att hästen är frisk) .. Finns jätte mycket regler osv. Mer kan ni läsa på SIF.. kommer ej ihåg adressen, men jag brukar googla, så kommer det upp på en gång! (:

Okey, tack så mycket :) Måste man vara med i någon speciell islandshäst rid klubb eller kan jag vara med i min vanliga klubb och ändå tävla islandshäst?

Senast ändrad av en moderator:

Bra idé, tack! :D de ska jag göra om jag hittar den någonstans :D

Här och fortsättnmingen här är bra läsning om man är intresserad av tävling och hur det går till.
Det finns ytterligare en del om utrustning, men jag kommer inte åt den just nu då sidan ligger nere, tyvärr.

/Malin

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 157
Senast: lizzie
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Rosett
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har två olika frågor som jag skulle bli jätte glad om nån kan svara på! :heart Den första frågan är att jag har sett att i...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 985
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning Jag ska få hem en valp efter årsskiftet och funderar och planerar redan nu. Jag har en vuxen hund som både är genomsnäll men också har...
Svar
3
· Visningar
1 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar