Tävla i Tyskland ???

token

Trådstartare
Har nu planerat tävlingssäsongen och vil tävla i tyskland i juli då det är väldigt tomt i sverige.

http://www.ridsport.se/propositioner2009/GeraSummerMeetingFns engl.pdf

denna tävling i Gera i Tyskland verkar väldigt kul. Någon som varit där???

Måste ju skaffa FEI pass till kusen, nån som vet hur länge det tar???

Sen detta med vaccinering, det är ju varje halvår då det är internationellt. Han blev vaccinerad den 24 November sist, har varit vacc en gång om året e grundvaccinationen. Om jag vaccinerar nu så det blir inom ett halvår, är det ok då eller måste jag ta om hela grundvacc??? Nån som vet

Sv: Tävla i Tyskland ???

Har kollat nu på nätet. Tror nu det är bäst att vaccinera om helt så man är helt säker..

Du behöver INTE vaccinera om med allting. Bara du har vaccinerat din häst 6 månader (eller kortare) innan tävlingen.

Du behöver INTE vaccinera om med allting. Bara du har vaccinerat din häst 6 månader (eller kortare) innan tävlingen.

Så säger dock INTE en av de svenska landslags veterinärerna, de skall vara grundvaccinerade därefter varje halvår. Vissa tävlingsplatser släpper igenom dem även med enbart med evaccination inom ett halvår, MEN det är långt ifrån alla och mer än en har drabbats av att inte få starta och hur kul är det när man väl står på plats med hästen utomlands ? Inte så mkt att chansa på när det handlar om en enda extraspruta för några hundralappar. Gör man om grunden så vet man att man har en vaccinering enl reglerna.

Vi har fått hör från landslags ledningen att det räcker att hästarna är vaccinerade ett halvår eller mindre innan tävling. Vilket vi har gjort med våra hästar det senaste åren o aldrig stött på problem...

Fast det är ganska gott om lätta klasser i Sverige.

Nu åker man ju inte till tyskland för att tävla lätta klasser:)
det är 1,30 + 1,40 som gäller då och det är väldigt lite att välja på i sverige då. Kan vara en kul erfarenhet att åka till tyskland också. Vi åker 2 veckor.

Så säger dock INTE en av de svenska landslags veterinärerna, de skall vara grundvaccinerade därefter varje halvår. Vissa tävlingsplatser släpper igenom dem även med enbart med evaccination inom ett halvår, MEN det är långt ifrån alla och mer än en har drabbats av att inte få starta och hur kul är det när man väl står på plats med hästen utomlands ? Inte så mkt att chansa på när det handlar om en enda extraspruta för några hundralappar. Gör man om grunden så vet man att man har en vaccinering enl reglerna.

Jag gör nog som du säger gylle, vaccinerar om hästen, känns säkrast så !!

lite att välja på? Min kompis tävlar allt från 1.10 till 1.50 och h*n tävlar varje helg från mars till sep/okt, oftast på 1.20-1.45 nivå. Så det finns oerhört mycket tävlingar på din nivå.

lite att välja på? Min kompis tävlar allt från 1.10 till 1.50 och h*n tävlar varje helg från mars till sep/okt, oftast på 1.20-1.45 nivå. Så det finns oerhört mycket tävlingar på din nivå.

Jo, det FINNS tävlingar men inte så många att välja på. I början av Juli är det Halmstad, lund o piteå = går direkt bort då det är JÄTTElångt bort. Jag vet, tyskland är ÄNNU längre bort men det är under en längre period oxå (8dagar och inte bara 2 dagars tävlande o hem igen)

Sen är det faktiskt Falsterbo den 13-19 Juli som jag hade tänkt starta med pålle EFTER tyskland, det är ju på hemvägen...

Så i början av juli är inte så mycket tyvärr för min del ! Sen är det ju så att man vill inte bara tävla för tävlandets skull utan det ska vara BRA tävlingar oxå och det ska ge nåt. Denna hästen behöver se mycket nya saker o vad jag hört så ska det även vara stor skillnad i tyskland mot här när det gäller banbyggnad t.e.x.

Nä, jag har bestämt mig för denna tävlingen nu...Ska bli oerhört kul OCH lärorikt !! Men tack för ditt svar :)

Så du har alltså startat 130 nu? Hur har det gått? Hittar inga resultat..:p

denna tävling i Gera i Tyskland verkar väldigt kul. Någon som varit där???

Jag har varit där som hästskötare. Nu var det 7 år sedan ( :o ) men vad jag kommer ihåg så var det en trevlig tävling. Vi stod uppstallade i ett ridhus. Stor framhoppning på grus och tävlingarna hölls på en stor gräsbana. Lastbilen stod nära uppstallningen.

/Timsetim

Nu åker man ju inte till tyskland för att tävla lätta klasser:)
det är 1,30 + 1,40 som gäller då och det är väldigt lite att välja på i sverige då. Kan vara en kul erfarenhet att åka till tyskland också. Vi åker 2 veckor.

Så du ska debutera både 1,30 och 1,40 under två veckor utomlands?
Inte funderat på att ta debuten lite lugnare?
Eller kanske se till att kunna ta dig runt en 1,10 i någorlunda stil först?

Eller kanske tom lägga pengarna på att betala av dina kronofogdsskulder istället för att åka utomlands :angel:?

Så du ska debutera både 1,30 och 1,40 under två veckor utomlands?
Inte funderat på att ta debuten lite lugnare?
Eller kanske se till att kunna ta dig runt en 1,10 i någorlunda stil först?

Eller kanske tom lägga pengarna på att betala av dina kronofogdsskulder istället för att åka utomlands :angel:?

Och det där var nödvändigt för att?

De godkänner ju i FEI att tilläggsvaccinera så varför skulle man inte kunna göra det?

Har aldrig stött på några problem alls och vi har inte omvaccinerat hästarna utan bara tilläggsvaccinerat dem

för att denna människa är skyldig oss en massa pengar för skadade hästar och har råd att åka till tyskland.
för att hennes man och hon har satt i system att lura människor och staten.

Fast personlig vendetta hör inte hemma på detta forum enligt mig :crazy:

Ta det privat!

De godkänner ju i FEI att tilläggsvaccinera så varför skulle man inte kunna göra det?

Har aldrig stött på några problem alls och vi har inte omvaccinerat hästarna utan bara tilläggsvaccinerat dem

Samma här, jag började bara att vaccinera med en tilläggsspruta när regeln kom och det har inte varit några problem med start i något land.

Jag vet ingen som har omvaccinerat och då har dom ju ridit både VM och OS efter det.

Jag har varit där som hästskötare. Nu var det 7 år sedan ( :o ) men vad jag kommer ihåg så var det en trevlig tävling. Vi stod uppstallade i ett ridhus. Stor framhoppning på grus och tävlingarna hölls på en stor gräsbana. Lastbilen stod nära uppstallningen.

/Timsetim

Tack för ditt svar. Jo, det ser ut som en trevlig tävling på dom bilder jag sett. Ska bli kanonkul !

Liknande trådar

Kropp & Själ Lägger tråden här, då problemet för mig inte är hästrelaterat. Jag har haft lite otur med skador på mig själv senaste åren. Har ridit...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 511
Senast: Sirap
·
Islandshäst Jag läste av nyfikenhet ett ryttarbrev, där det stod någon rad om vaccination. Och jag blev förvirrad. Vad ÄR det som gäller? Missade...
Svar
4
· Visningar
1 511
Senast: Minstral
·
R
Kropp & Själ Jag och sambon diskuterar semester och vi är SÅ sugna på en roadtrip! Problemet är att vi är lite småfattiga så för oss står och faller...
Svar
5
· Visningar
1 835
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 473
Senast: raggsock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka