Tävla i SM

S

silver

Hur många års träning behöver en häst för att vara mentalt och få rutin på långa hinderområden för att starta på sm i körning

Sv: Tävla i SM

Är det inga kval till SM

Hade tänkt så här år20 08 lätt klass
år20 09 regional klass
år 2010 msv och svår
år2011 Sm-start

Jo det är kval, men det kan man ju kvala in samma år. Det var en långsiktig plan, du kan ju säkerligen starta MSV i slutet av 2008 (beroende på hur mycket du tränar och tävlar såklart och sen svårklass i början av 2009 så du kan starta SM på hösten 2009, men det kanske bara är jag som har bråttom ;)

Senast ändrad:

överlag tycker jag körsm är för lätt att kvala till. vilket nu ska ändras.

Att du tävlade sm efter 6 månaders körning är ett bevis på att sm i sverige inte håller mot övriga världen i körning. Jag vill ha upp sm i körning i samma klass som sm i hoppning och dressyr. Det ska vara högklassiga kuskar och hästar som tävlar. Då tror jag även att sporten gynnas på sikt.

Jag har inte en chans att rida in min häst och tävla sm samma år i dressyr eller hoppning, det ska ta år att ta sig dit. Inte ekonomi (man ska ha fina vagnar och minst 2 olika) eller att man är tämligen ensam i sin grupp som kallbloden och ex shetlandsponny kan vara. Jag skulle kunna kvala min nordsvensk till sm om jag haft ekonomin till det, men enligt mig är han inte värd att få gå sm, så bra är vi absolut inte. Såna ekipage vill jag inte se på ett sm.
...jag riktar absolut inget av detta till någon personligen, utan tänker fritt om hur det är och hur jag vill ha det.

jag tycker trådskaparens plan är rimlig och vettig.

Fast många av dom som är med i SM är även med i eliten och tampas om VM-titlarna, visst finns det vissa ekipage som inte har på SM att göra tack vare att det är lätt att kvala in, men jag tycker absolut det finns världsklassiga ekipage med.

har inte påstått annat, de är de andra med ekonomin att åka runt o kvala till de få msv tävlingar som finns. Som sen inte ens kommer i mål på maratondelen för veterinären dömer ut den, eller knappt får gdk i dressyren. De ska inte få tråka ut publiken, de få som vill se sveriges elit tampas!

KVAL: Kval till SM 2007
Häst- och ponnyekipage ska ha genomfört två fullständiga
msv tävlingar med godkänt resultat.

Jo fast det är ju inte överdrivet många som kör, jag tycker bara det är bra att folk är intresserade och verkligen försöker, även fast dom kanske inte är så bra...Hade det bara vart den absoluta eliten och ingen annan hade säkert inte så många kommit och kollat heller, eftersom publiken till 50% består av "närmast sörjande".

det var 54 startande i 2006 års sm...på mina tävlingar jag varit på ska man vara glad om man är 15 st :)

det är lite som att det finns ett överflöd av duktiga kuskar med pengar och som ser sm som en tävling som alla andra, det finns ju inte så många msv och svår klasser alls i sverige.

Ja, 54 st är väl inte så många?? På vanliga lokala tävlingar i dressery eller hoppning är det ju betydligt fler. Många ser det som en vanlig tävling för det är det ju faktiskt, det är en svårklass precis som vilken annan bara att man måste kvala in. Jag tycker oxå kvalgränsen kunde ligga högre, men jag skulle nog ändå se det som en "vanlig" tävling. SM i hoppning eller dressyr är ju oxå en "vanlig" tävling, med samma program/höjder som man kan rida/hoppa på andra tävlingar. Jag tycker att kvalgränsen skulle ligga på ett par MSV och en svårklass, för har man genomfört en svårklass ja då har man ju faktiskt på SM att göra, eftersom det "bara" är en svårklass.

Vad är problemet med många duktiga kuskar?? Jag förstår inte riktigt vilka du menar skulle "få" vara med på SM?

Jag tycker kval gränsen ska ligga där den är nu. Ingen kör ju perfekt från första början. Det är ju bra om fler och fler blir itnreserade av att köra, så att sporten växer.

Det tycker jag oxå (att det är bra ju fler som blir intresserade), det som är problemet är väl att det finns så få tävlingar i Sverige, hade det funnits fler MSV och svårklasser runt om i Sverige ja då hade kvalgränsen lätt kunnat ligga högre och ändå hade folk kunnat kvala in utan problem, för har man väl startat en MSV så är steget inte särskilt långt till en svårklass. Men ju fler kuskar dessto bättre! :)

ja, absolut, fler kuskar! Men man måste ha något att sträva till, inte köra sitt första sm efter sitt första kuskår!

SM ska vara nästan omöjligt, då blir statusen på tävlingen högre. Jämför ponnyhoppning, endast få är uttagna och sen sållas även de bort i b finaler o dylikt. Om inte alla tävlade kanske fler skulle stå i publiken- :) dels kuskarna själva, men även mera oinvigda då det blir lättare att hålla reda på 20 ekipage än 54.

Av tusentals ponnyekipage i sverige är det ca 200 som kvalar till sm, hur många tävlar häst i sverige? Någon som vet?
(Siffran har jag fått från att kolla deltagarlistor till sm. Siffran är högt satt.)

Att ingen kör perfekt från början, eller nånsin, vet jag, men vi hör ju allra minst till ett sm, vi som kör minst perfekt. Vi får hålla till på lättklasstävlingar!

Som läget är idag kan man gott behålla kvalet som det är, annars blir det bara skåningar som tävlar sm, men till framtiden..för i framtiden är det förhoppningsvis många fler som tävlar i körning.

Men hur många har bara kört ett år när dom är med på SM? Anledningen till att vi kunde starta efter bara 6 månader var ju att Karin är en suverän kusk som kört häst i 20 år, hade hon själv bara kört i ett år hade det ju aldrig gått.

Men den hästen var väl förberedd innan konditionsmässigt och muskelmässigt genom ridning och tömkörning?

har redan besvarat trådskaparen, men gör det gärna igen. jag tycker tre års tävlande kan ligga som grund för en start i sm. Som det är nu kan du tävla redan första året, du behöver ju inte ha gjort bra ifrån dig på två msv, bara varit med och klarat godkänt. Jag tycker man ska bli placerad två gånger. Vilket nu kan vara en omöjlighet om det är två startande i den msv klassen på en lokal/regional tävling.. jag pratar alltså framtid mera än nutid när jag babblar på.

Han är aldrig riden, han kördes in som 3-åring och kördes i två år men har efter det inte gått på 6 år så det kan man väl knappast säga att han var. Tack vare att han är hingst så håller han ju sig i någorlunda kondition ändå.

Men du skrev:
"Men man måste ha något att sträva till, inte köra sitt första sm efter sitt första kuskår!"

Jag tror inte det är många som avslutar sitt första år som kusk med att köra SM!

Var hästen bara tränad i 6 månader innan SM-start? hur gick det?

Han var ju som sagt inkörd och startad i lättklass som 5-åring, så helt grön var han ju inte innan, men det fanns inte mycket kvar efter 6 år ;) Jag har för mig att hon kom 3:a totalt (av dom svenska ekipagen), hon kom iaf 3:a i maraton, så det kunde ju gått värre :) Han hade startat (och genomfört) svårklass på Flyinge innan också så han hade ju gott och väl kvalat in.

Senast ändrad:

Men du skrev:
"Men man måste ha något att sträva till, inte köra sitt första sm efter sitt första kuskår!"

Jag tror inte det är många som avslutar sitt första år som kusk med att köra SM!

:rofl:
Nussikans kusk är kanske inte är helt representativ heller, för första året med den hästen ja, men förra då? ;)

Nog kan jag hålla med om att första året så är väl knappast SM målet om man är färsk som kusk, men det känns inte som att hon kan räknas till den kategorin precis. :D

Liknande trådar

Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
357
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
989
Senast: Cattis_E
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 586
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar