Tävla hoppning dagen efter man skott hästen

P

Puff69

Hej!
Hur är det... är det ok att tävla dagen efter man har skott hästen? (låg nivå) eller kan hästen vara ömfotat?

Sv: Tävla hoppning dagen efter man skott hästen

Ja det brukar gå att rida som vanligt precis efter skoningen också, så att hoppa dagen efter ska väl inte vara något problem. Jag har då aldrig varit med om att någon häst blivit ömfotad efter skoningen.

Det beror ju på vad man har för häst om den kan bli ömfotad när den är nyskodd. Har man en bra hovslagare ska det inte ske ändå tycker jag.

Jag har tävlat flera gånger dagen efter att hästen fått nya skor.

Tack för svaren, man får hoppas att hovslagaren inte gör något dumt då!

ja får hoppas på det. För mig brukar det alltid gå att rida, hoppa som vanligt dagen efter skoning.

Jag har då aldrig varit med om att någon häst blivit ömfotad efter skoningen.

Det finns hästar som blir ömfotade, min är ett levande exempel. Dock brukar det inte hålla i sig till dagen efter, men att hoppa precis efter skoning ger inte mig någonting, hennes språng blir mycket sämre.

Det är individuellt från häst till häst skulle jag säga. Men de hästar som är ömfotade till dagen efter en skoning är nog väldigt sällsynta.

Det är individuellt från häst till häst skulle jag säga. Men de hästar som är ömfotade till dagen efter en skoning är nog väldigt sällsynta.

Tack, då vet jag! :banana:

håller med de andra att det peror på hästen, om den är ömfotad eller ej.. när jag skulle tävla sist så trampade hästen av sig skon när vi skulle lasta honom samma dag.. hovslagaren slog på en sko på tävlingsplatsen och det var inga problem alls;)

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 412
Senast: MalanMjöl
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 016
Senast: fio
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 318
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
939
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka