Tävla första gången

S

stankelben

Jag ska tävla för första gången imorgon (80 cm, omhoppning direkt efter grundomgången). Har ni några tips eller råd till mig? Hur ska jag göra? Jag ska tävla en liten pigg och snabb häst som heter Celeste.

Sv: Tävla första gången

Lär dig banan och håll i manen!!
Lycka till

Har du nåt bra sätt att lära sig banan på? (skulle vara såå pinsamt att rida fel eller glömma)

Gå banan exakt de vägar du tänkt rida minst två ggr. Om du har möjlighet titta på andra ryttare för att se om du kan banan. Förknippa hinderna med färgerna och typ av hinder så är det lättare att komma ihåg.
Lycka till!!

Har du nåt bra sätt att lära sig banan på? (skulle vara såå pinsamt att rida fel eller glömma)

Jag tävlade första gången för ca 2 månader sedan (Clear round - 90cm) med min D-ponny. Jag var jätte nervös för att jag skulle glömma banan, men jag måste säga att det var inte alls svårt att komma ihåg banan när man väl kom dit. Gå banan ca 2 ggr och sen kan du bara stå och titta på den en stund tills du kan den nåtsånnär, sen kan du bara tänka den i huvudet medans du väntar på att få rida. När jag väl var inne på banan så var jag inte det minsta osäker på banan. ;)

Se till att lära dig banan ordentligt, och att rida ordentliga och nogranna vägar!

LYCKA TILL!! :D

Lite för sent att komma med några tips kanske, så jag frågar istället Hur gick det? :bump:

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 314
Trav Jag behöver lite tips och höra era erfarenheter. Jag ska sätta tungband på en häst för första gången. Den drar då snabbt upp tungan i...
2
Svar
34
· Visningar
3 503
Senast: Sel
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 050
Senast: Sesca
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 203
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar