Tävla en åring!!!

R

rosita

Ja , det är väl snart dax, eftersom hanteringen verkar krypa ner i åldrarna.

Läs gärna tråden som handlar om vad man gör med sina åringar:eek:

För mig är det åtminstonde snodd på djurplågeri att köra in en åring och dessutom träna 3dgr/veckan..

Vad säger egentligen vet. om så tidig belastning på våra hästar, både fysiskt och psykiskt.

Jag vet ju att t.ex. galoppörer rids in vid två års ålder, men även det tycker jag är fel, vad tycker ni:confused:

Sv: Tävla en åring!!!

travhästar körs in vit ett!/5 års ålder, och ände håller många för att tävla när de är 10/12 år gamla + att senare även bli ridhästar.

att hantera sin unghästar mkt tidigt har man igen, det bli en lätthanterlig individ som tycker det är naturligt att arbeta och hanteras.

Tex: hur ofta ser man en travare med sadentvång?

jag håller med dig om att det är fel att galopp och travhäster rids in så pass tidigt, det blir ju en belastning på skelett osv. xom hästens kropp inte är redo för i den åldern! Tycker absolut att hästerna ska HANTERAS så mkt som möjligt i tidig ålder, men att det ska ARBETA innan de är färdigutvecklade är helt fel, tycker jag!

Jag tycker du drar de flesta över en kam i den tråden, där var det bara en som jag tyckte arbetade sin häst fel.

Jag red in min häst (quarter) när han var 2,5. (alltså satt in honom, lärde honom skritt, trav och gallopp kommando, stanna, backa, svänga och flytta bak respektive framdel.) Sen fick han vila tills han var fyllda tre och då började jag igen. Då hade jag en häst som var sååå bra att fortsätta med.
Idag är han 3,5 och världens goaste häst.
Jag har inte stressat fram någonting, utan tagit det väldigt lugnt och varit noga med att han inte överansträngs.

Hantering och att utsätta sin unghäst för allt möjligt har du bara tillbaka, så länge du jobbar på rätt sätt. Sen finns det ju förhållningsregler som alla med hästar mellan 0-5 år borde veta om, för att kunna få en så trevlig och hållbar häst som möjligt.
Enligt mig är det få som har dessa förhållningsregler i sin kunskap.

Det här är bara en tanke...

Våra barn är långt från färdigutvecklade när dom börjar tex skolan. Då har dom gymnastiklektioner och många börjar intressera sig för sport tex fotboll. Dom tränar och spelar match i mkt ung ålder men inte kan man se att dom drar på sig förslitningar och skador. Snarare har dessa en mycket bättre hälsa än kompisar som tex intresserar sig för datorer.

JA JAG VET att man inte ska förmänskliga hästar men det är bara en sak jag funderat på ang att fler och fler rider/arbetar sina hästar i låg ålder. Sen finns det studier på att man bör belasta den unga hästen för att få en bra hållbarhet i framtiden. Sen ska ju självklart "arbetet" vara anpassat till individen!

Sen beror det ju på vad man definierar som träning oxå....
(men tycker iofs att det är i tidigaste laget att spänna en sulky MED kusk bakom en åring, tom sulky däremot är väl helt okej eftersom de inte väger så mkt)

Träna och träna, hm. När man säger köra in så menas det med att man vänjer sin åring vid vagn och att kunna dra. Acceptera denna nya situation. Sedan får oftast åringen vila. För att sedan tas upp igen. Eller så kan man köra in tidigt på våren som 1-åring för att sedan släppa på bete.

Mkt beror på hur tidigt/sent individen är född. Är den född sent i juni/juli tar man inkörningen på våren. Men är hästen född i januari- mars är det oftast ingen fara med att "köra in" den till hösten.

Träna: innebör att den får lunka på i lugn takt och utvecklas inte några jobb i ordets normala mening.:crazy:

*delvis knapplån*

Att spänna för en tom sulky tycker jag skulle vara dårskap. :eek:
En kusk väger inte speciellt mycket, friktionen är ju inte speciellt stor och man kör ju inte samma tempojobb med 1½ åringarna som man gör när de blir lite äldre.

Senor, leder och skelett blir anpassat och det tycker jag är bra. Däremot ridning när man sitter PÅ hästen är skillnad. Det finns ingen häst som kan bära upp sin ryttare ordentligt i början.

Sen får man inte tävla på åringar, så det problemet tycker jag inte finns?

För mig är det åtminstonde snodd på djurplågeri att köra in en åring och dessutom träna 3dgr/veckan..

Vad säger egentligen vet. om så tidig belastning på våra hästar, både fysiskt och psykiskt.

Jag vet ju att t.ex. galoppörer rids in vid två års ålder, men även det tycker jag är fel, vad tycker ni:confused:

Jag tycker du ska kolla upp skadestatistiken på trav, galopp och ridhästar innan du skriver en sån här tråd. Speciellt då skador som kommer av att hästen "används".

Finns säkert massor av trådar om du söker inom trav och galopp hur olika tränare gör med sina 1-2 och 3 åringar.

Det finns massor av galoppörer och travare som fortsätter sina karriärer efter sin tid på banan. Tränarna har inte tid eller råd att försöka få en häst bra, utan funkar det inte så bort med den och in med en ny 1 eller 2 åring som kan bli en vinnare.

*delvis knapplån*

En kusk väger inte speciellt mycket, friktionen är ju inte speciellt stor och man kör ju inte samma tempojobb med 1½ åringarna som man gör när de blir lite äldre.

Senor, leder och skelett blir anpassat och det tycker jag är bra. Däremot ridning när man sitter PÅ hästen är skillnad. Det finns ingen häst som kan bära upp sin ryttare ordentligt i början.

Sen får man inte tävla på åringar, så det problemet tycker jag inte finns?

Väl talat.

Får inte tävla en 1 åring endast 2 åring- kval / premie och om hästen är mogen och färdig.
Men att sätta sulky bakom är, tycker jag är dårskap. Det är ju i de flesta fall med träskalmar, speedkart av lättar typ.

Sedan får man kolla när individen går in i en växtperiod. Då bör man ta det lugnt med han/hon.

Och att sitta/rida in en såpass ung häst ÄR vansinne. Hörde på tv i ett inslag från galoppsporten, hur de gör med 1 åringarna.

Fick en chock! Det rider in 1 åringar för 2årsloppen, som man faktiskt har sett på tv.:eek::eek:

Det är väl ändå inte bra.

ELLER???

Och att sitta/rida in en såpass ung häst ÄR vansinne. Hörde på tv i ett inslag från galoppsporten, hur de gör med 1 åringarna.

Fick en chock! Det rider in 1 åringar för 2årsloppen, som man faktiskt har sett på tv.:eek::eek:

Det är väl ändå inte bra.

ELLER???

Fullbloden är ofta välutveckade tidigt. Med det inte sagt att det är rätt att de rids in så tidigt. Sen vet jag inte huruvida jag vill kalla det att man rider in galopphästarna. Det blir ändå inte samma belastning som det blir på ridhästarna då de rids in. De brukar också vara duktiga på att se när galoppörerna är inne i växtperioder. Sen är det väl samma system i galoppsporten som i travsporten. Fungerar inte galopphästen så skickar man ut den och tar in en ny.

Jag tycker du ska kolla upp skadestatistiken på trav, galopp och ridhästar innan du skriver en sån här tråd. Speciellt då skador som kommer av att hästen "används".

Finns säkert massor av trådar om du söker inom trav och galopp hur olika tränare gör med sina 1-2 och 3 åringar.

Det finns massor av galoppörer och travare som fortsätter sina karriärer efter sin tid på banan. Tränarna har inte tid eller råd att försöka få en häst bra, utan funkar det inte så bort med den och in med en ny 1 eller 2 åring som kan bli en vinnare.

Jag skrev den här tråden just för att få en diskussion.:d

Att sitta och läsa skadestatistik är en helt annan sak.
Men om någon har läst skadestatestik och jämfört de olika diciplinerna så får ni gärna berätta om det här;)

Som vi ser i dessa trådarna så verkar det ju finnas åsikter som går brett isär, då finns det säkert olika åsikter när det gäller forskning och annat, det borde ju faktiskt finnas medicinsk fakta.
T.ex, det här med att fullbloden skulle utvecklas fortare än andra raser, är det nån som vet varför? Jag har ingen aning, men det finns ju en mental utveckling också, finns det även statistik där? Ingen aning, fast mycket intressant, :)

T.ex, det här med att fullbloden skulle utvecklas fortare än andra raser, är det nån som vet varför? Jag har ingen aning, men det finns ju en mental utveckling också, finns det även statistik där? Ingen aning, fast mycket intressant, :)

För de är avlade på samma sätt, att uvecklas snabbt och springa fort i flera 100 år?

Är ju bara att ställa en åring bredvid en annan åring så ser man ju stor skillnad.

För de är avlade på samma sätt, att uvecklas snabbt och springa fort i flera 100 år?

Är ju bara att ställa en åring bredvid en annan åring så ser man ju stor skillnad.

Jag fattar att de är avlade för att springa fort, men avlad för att utvecklas fort:confused: hur menar du då?

*kl*

En fullblodsåring ligger oftast två-tre år före en halvblodsåring när det gäller den mentala biten.
Kom ihåg att det i de allra flesta fall är väldigt kunniga människor som håller på med inridning av galoppörer och man är OTROLIGT noga med att hålla koll både på fysisk och psykisk status på hästarna. De får många både korta och längre viloperioder på vägen mot start.

Man börjar tidigt just för att skelettet ska få tid att stärka sig i takt med den ökade belastningen. Rider man in den "för sent" när skelettet har hårdnat helt får du en häst som inte klarar de hårda påfrestningarna som galopplivet innebär.

Om jag letar ridhäst till mig själv så väljer jag alla dagar den som varit i träning tidigt och startat ofta framför den som har få starter och är "sent tagen" för då vet jag att hästen har pallat får något av det tuffaste man kan tänka sig.

Vår egen travhäst kördes in vid 9 månaders ålder - Och har sedan dess gått 5 dagar/veckan (Är idag 3 år) Sommaren som 1-åring gick han dock på hingstbete.

Han är tränad på alla sorters underlag - Hans kropp/skelett & leder vande sig från tidig ålder med hyfsat hård träning! I dagsläget tål han hur hård träning som helst, blir aldrig trött och har ALDRIG någonsin svullnat upp i ben/kotor - För hans kropp tål denna träning!

En annan travhäst i vårt förra stall började gå fort/tävlas nu i sommar (4-åring) Den svullnar upp direkt och stog inkletad i kyllera. Den hästen tål inte träningen och kommer garanterat gå sönder i förtid.

Så att KÖRA in hästarna tidigt tycker jag är helt okej - Men jag skulle aldrig påbörja inridning av en häst före tre år. //Linda

*delvis knapplån*

Hur menar du då? Känner flera (travtränare bl.a.) som spänner för en tom sulky, låter någon gå bredvid hästen och själva går bakom o tömkör... (självklart på begränsat utrymme och slätt underlag) Ser ingen dårskap i det.

Är det verkligen TÄVLA du menar eller träna.

TÄVLA en 1-åring gör man väl inte i någon gren?

Eftersom jag förstår att kritiken är riktad mot mig så får jag väl svara! :angel: (Eftersom du hänvisar till den andra tråden.)
INNAN jag tog beslutet att köra in min unghäst var jag VÄLDIGT skeptisk! MEN efter att ha rådfrågat FLERTALET MYCKET KOMPETENTA veterinärer, uppfödare och kunniga hästmänniskor med låååång erfarenhet, tog jag beslutet. Fick råden från SAMTLIGA att det var det BÄSTA man kan göra med sin åring! De ÖNSKADE att fler gjorde på samma vis! Det hade förebyggt många skador!! (Tänk så många som rider in sina omusklade o "oarbetade" hästar!) Förr körde man nästan ALLTID in "halvbloden" tidigt! Och det räcker att du går tillbaka o kollar bara något tiotal år! I många länder gör man på detta vis fortfarande!

Sen får man ju faktiskt se från individ till individ!! Min hästs föräldrar är/var (mamman fick jag tyvärr avliva i feb.) riktiga arbetsmyror. Farfar Elmshorn är en arbetsnarkoman av stora mått, vilket hans avkommor oftast ärver. Min "lill-kille" är otroligt trygg i sig själv o tycker det är UR-KUL att "arbeta". Hade det inte varit så, så hade jag inte tänkt tanken ens! Som det är nu tömkörs han ca. 10-15 min i hage, på väg el. fält 1-2 ggr/v. Han körs ca. 10-15 min 1-2 ggr/v. Alltså någon vecka körs han 2 ggr o tömkörs 1 gång. Någon vecka tvärtom. OCH....JA, jag tar hänsyn till hur han mår och är. Han FÅR vila emellanåt. Har fött upp honom själv och var med och förlöste honom. Skulle ALDRIG utsätta honom för något som han INTE klarar av! Och en mer social, positiv, glad o trygg häst har jag aldrig haft.
Har du vägarna förbi Helsingborg-Ängelholm, så är du mer än välkommen att få träffa både honom o mig!
Välkommen!!!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 168
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 782
Senast: MML
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!