tävla eller inte ?????

I

inger62

Jag vet ju att jag är i min fulla rätt att göra vad jag vill med min häst, ändå gnager ett dåligt samvete hela tiden....

Men jag ska börja från början. För 2 årsedan köpte jag ett arabsto, 8år. Hon var egentligen alldeles för dyr för mig, men det var kärlek direkt och hon hade alla de egenskaper jag ville ha. Jag köpte henne av den anledningen att jag ville ha en häst som funkade både för mig och min dotter.

Så småningom förstod jag att hon var avlad för att gå distans ( det är dock ingenting som uppfödaren krävt att jag ska göra). Hon har bra stam för just detta starka och hela ben och egentligen allt som krävs för just distansridning.
Istallet där hon står finns flera distanshästar och jag rider mycket med dem, alltså tränar vi som om hon skulle tävla. Egentligen är hon nog den i stallet som är bäst (utan att skryta)
Vad som blir jobbigt är att på orten där jag bor annordnas varje år en större tävling, och alla förväntas vara med. Jag har sagt till mig själv att en gång om året ska jag köra en tävling och det är just här på hemmaplan. De tävlingarna jag gjort hittils har gått bra.
MEN det tjatas så på mig istallet, alla tycker jag är dum i huvudet som inte tävlar och tycker det är kul, och nu börjar den förb...nade tävlingssäsongen igen och jag vet hur snacket går om vilka tävlingar man ska åka på och vara med på.

Och jag vill inte tävla, eller iallafall inte åka runt med transport och krångla......
Så nu till frågan är jag helt vansinnig som inte utnyttjar min häst till fullo, jag har henne ju bara för mitt eget nöjes skull, borde jag kanske tävla henne, eller får man "lov" att bara ha en dyr häst och hålla på med fritidsridning. Suck jag sover knappt på nätterna för detta nu.:(
 
Sv: tävla eller inte ?????

Självklart ska du inte behöva tävla om du inte vill!! Det är ingen annan som behöver bry sig om vad du gör med din häst så länge du inte plågar den eller nåt, Huvudsaken är att DU har roligt med DIN häst.
Sov gott!
 
Sv: tävla eller inte ?????

Vet hur jobbigt det är med det ständiga tjatet:devil:

Stå på dig!
Du behöver inte förklara dig!
Ha roligt med sin häst är precis det jag också vill! oavsett vad andra tycker.

Och du ...godnatt och sov gott;)
 
Sv: tävla eller inte ?????

Stå på dig - självklart ska du inte tävla om du inte vill!
Tävlar gör man för att man tycker att det är roligt, inte för att ngn annan tycker att man ska göra det.
 
Sv: tävla eller inte ?????

Tack för svar allihop. Egentligen vet jag redan att jag gör som jag vill, men det blir ändå en press på en. Folk tror väl att jag är en idiot som inte utfodrar och tränar henne som en världsstjärna:( Men faktum är att hon mår jättebra, snäll o go och vältränad, precis som jag vill ha henne, och ändå kan folk inte låta bli att lägga sig i och tycka så himla mycket. Det tar bort lite av glädjen ibland faktiskt. Men jag ska försöka skärpa mig och inte lyssna så mycket på andra.
 
Sv: tävla eller inte ?????

Som du redan insett har du rätt att göra precis som du vill! Vissa vill tävla, andra inte, och det finns ingenting som säger att bara de som vill tävla har "rätt" att ha en bra häst!!!! Hästen mår säkert lika bra oavsett vilket du gör.....
 
Sv: tävla eller inte ?????

Självklart ska du göra som du vill! Dålig stil av de andra att inte respektera dig! :mad:
 
Sv: tävla eller inte ?????

Hej sorry men sk**t fullständigt i vad andra tycker och gör det som du tycker är bäst och som du och din häst trivs med bara för att dina stall kompisar tycker det så ska de då inte lägga sig i. Så länge du och hästen trivs med det ni gör så trivs hästen minst lika bra än iväg och tävla honom. Låter nästan som de är lite sotis på att han är så bra som han är. Så sov gott och tänk på dig och hästen inte vad folk säger till dig att göra utan gör det du vill och inget annat.
 
Sv: tävla eller inte ?????

tack allihop.. jag har nu efter några dagar kommit till ro!!!! självklart ska jag inte tävla, har sagt som så att jag kör en tävling i sommar som är här på hemmaplan, sen får min dotter ta över nästa år. Då har hon fyllt 13, om hon vill tävla givetvis. Känns så skönt att ha bestämmt sig och nu känner jag mig starkare och kan nog säga ifrån på skarpen när tjatet börjar.
 
Sv: tävla eller inte ?????

Hejsan!

Jag håller med de andra: Klart att du inte ska tävla om du inte vill!

Vad bra att du kan låta din dotter ta över sen om hon vill :angel: Annars kan du ju kanske fundera på att låta någon annan tävla henne... Men det innebär ju kanske ändå att du måste ut o resa med hästen förståss...

Sen bara för att hästen är väldigt bra så betyder ju inte det att den måste ut och tävla och visa upp hur bra den är. Jag har en jättefin PRE och många tycker att jag jag ska satsa och åka ut o tävla ordentligt.. Men jag vet inte...det är inte därför jag har häst utan för att jag behöver vara nära hästar och det är min livsstil. Men visst kan jag tävla nångång ibland på lokalnivå bara för att det är kul. :smirk:
 
Sv: tävla eller inte ?????

Som så många andra skrivit så gör du vad du vill med din häst, det viktigaste är ju att man har kul ihop!

Lyvka till!!!
 
Sv: tävla eller inte ?????

Klokt beslut, BRAVO!!!
Har samma problem med min godkända islandshingst som alla tycker ska ut och visa upp sig på kurser och annat här runt omkring. Och detta tjat om hur jag planerat tävlingssäsongen... Köpte honom i höstas för "bara" 150 000 då han pga skada behöver noggrann rehab för att bli stark och fräsh igen. Tänker INTE ha bråttom och chansa att ta ut honom för tidigt (jag är van tävlingsryttare så det är inga problem att tävla OM hästen är i form för det) utan vi skuttar glatt runt i skogen som äntligen blivit full av härlig djupsnö att pulsa i. Har ägnat månader åt detta för att få honom någorlunda liksidig och musklad igen. Är inte klart men det tar sig så nu har jag börjat samla och ställa krav det han pallar med så vi går in i en ny fas. Sen får vi se vart det barkar... Ska ju ha några vackra bebisar efter honom också är det tänkt!

Och vad spelar prislappen, lämplighet för en viss gren och tidigare meriter för roll om man själv och hästen trivs med det man gör? Sålde för många år sen min tävlingsponny kat D med erfarenhet från medelsvår hoppning till en liten tjej som max hoppade LC och de var båda nöjda för de älskade varann och hon hade inte högre ambitioner. Valde henne före flera tävlingsryttare som kunnat tävla honom flera år till på högre nivå för HAN tyckte bäst om henne. Han blev kvar där tills han dog 27 år gammal och han mådde bra in i det sista. Det är så det ska vara, tycker jag! Och kan folk tävla sina skogsmullar för att de tycker det är kul kan väl vi åka skogen på våra sk dyra tävlingsämnen. Tycker vi bildar en klubb:angel: .
 
Sv: tävla eller inte ?????

ja den klubben vill jag vara med i:rofl: Har just varit ut med tjejerna istallet och haft en lååååång galopptur i snön. Helt suveränt. Berättade också mitt beslut och att jag inte ville höra nått mer tjat nu, och tänka sig att den ena tjejen som har tävlat mycket tidigare, men som förra året hade en del skador på sin häst, också hade bestämmt sig för att lägga ner tävlande. Nej nu ska jag bara njuta och ha roligt med min älskade häst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 276
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 537
Senast: Cambrie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 110
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 665
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp