Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
(sen kan man ju fråga sig varför man nödvändigtvis ska utsätta sitt sto för alla de risker som tävlandet innebär, när man lagt ner möda och pengar på att få henne dräktig)
Det är absolut upp till var och en.
Men ställer man frågan bland avelsintresserade så får man förvänta sig såna svar
Och i många fall har tävlingsryttaren inte ens tänkt tanken att det vore himla trist om stoet smittas av abortvirus på en tävling i fjärde månaden. DÅ kanske det bara syns som en förkylning, men när hon aborterar sitt foster några månader senare är det kanske inte riktigt lika kul.
DU får tävla de 4 första månaderna avv dräktigheten.
(sen kan man ju fråga sig varför man nödvändigtvis ska utsätta sitt sto för alla de risker som tävlandet innebär, när man lagt ner möda och pengar på att få henne dräktig)
Håller med Ameo precis.
Mit sto är dräktigt på 33 dagen och hittills har det kostat mig över tjugofem tusen kronor - och då har inte alls räkningar kommit ännu (lägg till fyra spermaskick, två ultraljud, Regumate för dryga tusenlappen - och sedan så småningom 90-dagarskollen). Alltså kommer min fölunge kosta över trettio tusen i bara tillverkning, utan att jag räknat in en krona för stoets uppehälle. Så rolig är ingen tävling...
Och utöver det rent ekonomiska är det ju en stor känslomässig förlust om de kastar fölet.
jag tävlar ochså mina dräktiga ston då jag inte har råd att ha både avels och ridhästar,allså måste man kombinera och under dom 7 åren jag avlat har det aldrig varit ett problem och nu hukar jag mig,dom är inte ens vacc mot abortvirus![]()
tja, det är inte så mycket att skratta åt, för det är EXAKT vad man rekommenderar - att man ska hålla avelsston och tävlingshästar skilda åt just för att minska smittrisken.
Det är ju rätt onödigt att betala tiotusentals kronor för att få stona dräktiga, för att sen se stoet abortera fostret pga ett litet fjantigt virus sprang förbi...
Förklara gärna hur man kan vara för noggrann när det gäller abortvirus?Nä kanske inte men ibland är man kanske för nogrann och det är då man blir drabbad!
Förklara gärna hur man kan vara för noggrann när det gäller abortvirus?
De kanske inte ens VET att de har haft det...Dom som blir drabbade är ju oftast dom som är dom nogrannaste med sina avelssto, dom som knappt vet om abortvirus verkar aldrig haft problem med det även om dom har tävlats.![]()
Nä de e klart ni avelsmänniskor skulle helst vilja ha eran sto helt isolerade![]()