Tävla dräktigt sto, hur länge?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Royal
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 90
  • Visningar Visningar 13 492

Royal

Trådstartare
Hur länge får man tävla ett drätigt sto, är det tills 4 månader innan dom ska föla eller är det när dom går på sin 5:e månad på sin dräktighet? Skulle vara tacksam för svar!

Sv: Tävla dräktigt sto, hur länge?

DU får tävla de 4 första månaderna avv dräktigheten.

(sen kan man ju fråga sig varför man nödvändigtvis ska utsätta sitt sto för alla de risker som tävlandet innebär, när man lagt ner möda och pengar på att få henne dräktig :angel: )

Ja okej, det var bara det jag ville veta inte att man inte ska tävla sina dräktiga sto, tycker det är upp till var och en hur man vill göra?

Det är absolut upp till var och en.
Men ställer man frågan bland avelsintresserade så får man förvänta sig såna svar ;)
Och i många fall har tävlingsryttaren inte ens tänkt tanken att det vore himla trist om stoet smittas av abortvirus på en tävling i fjärde månaden. DÅ kanske det bara syns som en förkylning, men när hon aborterar sitt foster några månader senare är det kanske inte riktigt lika kul.

Det är absolut upp till var och en.
Men ställer man frågan bland avelsintresserade så får man förvänta sig såna svar ;)
Och i många fall har tävlingsryttaren inte ens tänkt tanken att det vore himla trist om stoet smittas av abortvirus på en tävling i fjärde månaden. DÅ kanske det bara syns som en förkylning, men när hon aborterar sitt foster några månader senare är det kanske inte riktigt lika kul.

Nä de e klart ni avelsmänniskor skulle helst vilja ha eran sto helt isolerade :rofl:

tja, det är inte så mycket att skratta åt, för det är EXAKT vad man rekommenderar - att man ska hålla avelsston och tävlingshästar skilda åt just för att minska smittrisken.

Det är ju rätt onödigt att betala tiotusentals kronor för att få stona dräktiga, för att sen se stoet abortera fostret pga ett litet fjantigt virus sprang förbi...

Håller med Ameo precis.

Mit sto är dräktigt på 33 dagen och hittills har det kostat mig över tjugofem tusen kronor - och då har inte alls räkningar kommit ännu (lägg till fyra spermaskick, två ultraljud, Regumate för dryga tusenlappen - och sedan så småningom 90-dagarskollen). Alltså kommer min fölunge kosta över trettio tusen i bara tillverkning, utan att jag räknat in en krona för stoets uppehälle. Så rolig är ingen tävling... :crazy:

Och utöver det rent ekonomiska är det ju en stor känslomässig förlust om de kastar fölet.

jag tävlar ochså mina dräktiga ston då jag inte har råd att ha både avels och ridhästar,allså måste man kombinera och under dom 7 åren jag avlat har det aldrig varit ett problem och nu hukar jag mig,dom är inte ens vacc mot abortvirus:o

Varför var/är dom inte vacc? Finns det någon anledning att inte vaccinera? (om man nu inte har dom så gott som isolerade, men du var ju ute på tävlingsplatser)

Det är du själv som tar den risken.

Själv anser jag att jag vore grovt oseriös som uppfödare om jag skulle låta bli att upplysa om de risker detta medför. Med alla fakta på bordet får var och en sen göra sitt eget ställningstagande.

DU får tävla de 4 första månaderna avv dräktigheten.

(sen kan man ju fråga sig varför man nödvändigtvis ska utsätta sitt sto för alla de risker som tävlandet innebär, när man lagt ner möda och pengar på att få henne dräktig :angel: )

Precis. Jag förstår inte varför man ska envisas med att ut och tävla. Låt stoet vara dräktig i lugn och ro och njuta av mamma-tiden!

Håller med Ameo precis.

Mit sto är dräktigt på 33 dagen och hittills har det kostat mig över tjugofem tusen kronor - och då har inte alls räkningar kommit ännu (lägg till fyra spermaskick, två ultraljud, Regumate för dryga tusenlappen - och sedan så småningom 90-dagarskollen). Alltså kommer min fölunge kosta över trettio tusen i bara tillverkning, utan att jag räknat in en krona för stoets uppehälle. Så rolig är ingen tävling... :crazy:

Och utöver det rent ekonomiska är det ju en stor känslomässig förlust om de kastar fölet.

Jag förstår er som lägger ut mass pengar men jag har lagt ut lite mer än 2000:- KRONOR då hon blev dräktig på första försöket, så mig pelar det inte så stor roll.

jag tävlar ochså mina dräktiga ston då jag inte har råd att ha både avels och ridhästar,allså måste man kombinera och under dom 7 åren jag avlat har det aldrig varit ett problem och nu hukar jag mig,dom är inte ens vacc mot abortvirus:o

Samma som jag, alla har inte råd att både ha fina tävlingshästar och avelssto. Kul att höra att du aldrig haft problem med abortvirus. Ibland är man kanske för nogrann :confused:

tja, det är inte så mycket att skratta åt, för det är EXAKT vad man rekommenderar - att man ska hålla avelsston och tävlingshästar skilda åt just för att minska smittrisken.

Det är ju rätt onödigt att betala tiotusentals kronor för att få stona dräktiga, för att sen se stoet abortera fostret pga ett litet fjantigt virus sprang förbi...

Nä kanske inte men ibland är man kanske för nogrann och det är då man blir drabbad!

Förklara gärna hur man kan vara för noggrann när det gäller abortvirus?

Dom som blir drabbade är ju oftast dom som är dom nogrannaste med sina avelssto, dom som knappt vet om abortvirus verkar aldrig haft problem med det även om dom har tävlats. :confused:

Jag hade för mig att man fick tävla dom 5 första månaderna??
Tillhör också dom oseriösa :angel:jag ska träna och tävla mitt sto.
Kommer vaccinera henne mot abortvirus.

Dom som blir drabbade är ju oftast dom som är dom nogrannaste med sina avelssto, dom som knappt vet om abortvirus verkar aldrig haft problem med det även om dom har tävlats. :confused:
De kanske inte ens VET att de har haft det...
Virusabort visar sig som en vanlig förkylning när de blir sjuka av det. Vet man inget om virusabort så lär man inte se eller misstänka sambandet mellan höstförkylningen och kastningen när stoet är högdräktigt....

Nä de e klart ni avelsmänniskor skulle helst vilja ha eran sto helt isolerade :rofl:

Har alla isolerade/vaccinerade.. :smirk:
Ston kan kasta ändå av andra orsaker.
Och det är inte speciellt kul att ta rätt på en unge utvecklat till 9 månader och därefter stoppa den i en sopsäck.

Skulle heller inte tro att det är speciellt kul för en stoägare att plocka ut ett döfött föl med förlossningsfång eller tandad tråd som "efterspel"

Tycker man det är skitsamma att förlora fölet och även kanske stoet så kan man ju, som du, gapflabba åt saken..:smirk:

AM

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
937
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 070
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Som titeln lyder, är det klokt att köpa en häst på 141cm när man själv är 163? Jag är 19 och väger inte så mycket, men det kan ju... 2
Svar
38
· Visningar
2 764
Senast: Editten
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej... 2
Svar
25
· Visningar
2 706
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka