Tävla distans??

D

Duchesse

Har lite funderingar kring detta, då jag och en annan tjej i stallet som kanske ska testa på distans pratade. Hur går en distanstävling till?? Vad ska man ha för utrustning på hästen?? Finns det olika klasser (tex för ponny/häst och olika svårighetsgrader)??

Tacksam för svar!!

Sv: Tävla distans??

Jag har också funderingar att börja men det ligger en hel del jobb och träning ... Loppen kan vara jobbiga och med mycket svåra stigar osv ... Den som äger stallet där min pålle står har travare (Jag också) sålde en häst till en tjej som skulle tävla distans så det var så mitt intresse började, men iaf :p så är finns det "clear round"-lopp där man ska klara alla vetrinärkontroller och komma till mål. Det kortaste loppet jag hittat är på 5 mil så hästen måste ha bra kondis ;) ... Det finns inget för ponny eller nåe utan "mil klasser". Man brukar oftast använda bettlöst träns och en bomlös sadel, man brukar ha sånna här (vet inte vad det heter) men man sätter fast den på stigbygeln för att foten inte ska åka igenom (bra förklaring ...? :p ) iaf, sånna brukar man ha så man kan ha gympaskor och kan springa en bit med hästen ... Tränset brukar oftast vara i nylon ...

Okej :D Distansen och ponnyns kondition är de inga problem med, hon har väldigt bra grundkondition (hon är arab/welsh korsning) och ja tävlar hoppning med henne.. ojdå bettlöst träns och bomfri sadel? :D Varför det? För att hästen ej ska få skav?? :crazy:

När du börjar med distans ska du använda din vanliga utrustning. Sadel och träns samt ev skydd.
Klasserna är indelade efter längd. Du börjar med att rida en Clear Round som är 40 - 50km.
Tävlingen börjar med en veterinärbesiktning. Veterinären kollar puls, känner över hästen så den inte är öm någonstans och så springer man med den så veterinären kan se att den inte är halt.
Oftast är det masstart dvs att alla i klassen rider iväg samtidigt. Banan är markerad med ex skyltar, snitslar o kalk. Efter första slingan så kommer en veterinärgrind. Där ska man visa hästen för veterinären igen. Är man godkänd vilar man (oftast) 30 min och sedan rider man ut på nästa slinga.
Efter mål så visar man hästen för veterinären igen.
Pulsen måste vara under 60 slag/minut.
Vuxen får tävla ponny.
// Linda

Okej tack för upplysningarna :)
Hur vet man hur mycket man kan ha travat/galopperat hästen innan för tt pulsen inte ska va högre än det då?? Man ska skritta en bit innan man är framme vid veterinären eller?

Okej tack för upplysningarna :)
Hur vet man hur mycket man kan ha travat/galopperat hästen innan för tt pulsen inte ska va högre än det då?? Man ska skritta en bit innan man är framme vid veterinären eller?

Det är olika från häst till häst, så lär dig din hästs pulsvärden under träning. Man kan ta pulsen med handen strax framför sadelgjorden på vänster sida om hästen har sprungit så känns den tydligt. Varje dunk-dunk är ett slag. På apoteket kan man även köpa ett stetskop billigt, hundralappen, och då kan man även höra sin hästs puls vid vila.

Läs gärna mer här om träning och tävling. www.nerikesdistansryttare.org under "Att börja med distans och att fortsätta".

Hälsning Maja

Okej tack :)
Vad är den "normala" vilopulsen för en häst med bra kondition?? Eller är det väldigt olika??

Tack för länken!! Den var mkt bra, hittade "Att börja med distans, och fortsätta.." som förmodligen du hade skrivit?? Hittade en massa bra information där :)

Några saker jag undrar över bara:

• Man får sedan rida 50 km tävling – T50. Då är det först i mål som gäller. Hästen måste ha fyllt 6 år för att få starta tävlingsklass.

På tävlingarna, gäller det bara att komma först i mål och ha ett godkänt pulsvärde på hästen för att vinna??

• Man måste ha Tävlingbok, grönt kort och lokallicens.

Vad menas med Tävlingbok??

Du kan kika på grenledarlistan (www.distansryttaren.se - klicka på "grenledare") och kontakta den distansgrenledare som finns närmast dig.
Många distrikt har nybörjarkurser där du kan få svar på alla dina frågor plus att du får kontakt med andra distansryttare att träna tillsammans med!

Okej, njaa inte riktigt intresserad på det sättet, vill bara testa en clear round eller så för att ha testat på det :p
Tävlar hoppning med min ponny och de ska ja fortsätta med :D

Det är bara bra!

Men då behöver du inte så mycket drillning i just distansritt. Hållder du dig till ett lugnt tempo så att du rider clear rounden på maxtid eller mitt emellan max- och mintid så fixar din häst det utan problem.

Tävlingsboken kostar 40 kr och beställs från SvRF. Kolla på deras hemsida www.ridsport.se och klicka på Distans bland grenarna så ser du var du beställer den.

Några saker jag undrar över bara:

• Man får sedan rida 50 km tävling – T50. Då är det först i mål som gäller. Hästen måste ha fyllt 6 år för att få starta tävlingsklass.

På tävlingarna, gäller det bara att komma först i mål och ha ett godkänt pulsvärde på hästen för att vinna??

• Man måste ha Tävlingbok, grönt kort och lokallicens.

Vad menas med Tävlingbok??

För att vinna måste man vara det första ekipaget i mål som också har ett godkänt resultat i slutbesiktningen hos veterinären. Dvs hästen måste klara pulsgränsen, ej vara halt eller allmänt vara i dåligt skick, t ex väldigt uttorkad.

Angående tävlingsboken se länk nedan:

http://www2.ridsport.se/t2_5.aspx?p=93114

Hälsningar Angelica

Okej, så man måste alltså trava/galoppera rätt mycket då för att vinna? Man måste ju iaf komma bland dom första imål om man ska ha chans att bli placerad?? :crazy: :D

Litenvit: Okej, vad står det i tävlingboken då??

På tävling så skrittar man nog i princip bara de få sträckor där det eventuellt är obligatorisk skritt (genom gårdar eller andra ställen där markägarna inte vill att man travar eller galopperar). Det tempot är för högt för en häst som inte är tränad för distans. Därför är tiderna i Clear Round lagda så att man inte ska ha möjlighet att ta i för mycket med en grön häst. (Du MÅSTE ju inte hålla ett så högt tempo, men för vinst och placering är det i pricip så det är).

I tävlingsboken skrivs varje tävling och clear round där du deltagit upp, sedan signerar arrangörerna om hästen klarat ritten godkänt eller inte.
Den kom till för att ge ryttaren en överblick över sina eventuella uteslutningar. Om man blir utesluten av samma orsak flera gånger så är det ju meningen att man ska börja tänka efter. På vissa tävlingar (tyvärr inte alla) så har veterinären tillgång till boken och kan se om du blivit utesluten av någon speciell anledning och då kan veterinären vara extra uppmärksam på den detaljen vid besiktningarna.

Okej, så man travar mest hela tiden och galopperar?? På tävling alltså.. Det är ju väldigt långa sträckor?? :eek: :confused:

En fråga till: Vart är det man brukar rida?? Går det genom skogar och sådär??

Den tävlingboken verkar bra :)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
569
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 187
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 098
Senast: ameo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 307
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • När små barn är sjuka...
  • Tips på Fiskmiddagar

Hund, Katt, Andra Djur