Tävla Breeders....

S

super mario

Vet inte om tråden ligger rätt, annars får moderator flytta den!
Jag undrar varför man tävlar i Breeders! Jag vet att man tävlar i olika åldersklasser men tävlar man med ston och hingstar i samma klasser? Vilka höjder är det som gäller? Tävlas det också dressyr i Breeders?
Är Breeders en serie på olika platser i landet eller är det bara på flyinge en gång? Kvalar man dit eller anmäler man sig bara?
Bara nyfiken på vad det går ut på. :D

Sv: Tävla Breeders....

Det var många frågor..

Varför?
Man kan säga att Breeders är en talangjakt för unga hästar, där uppfödare och ägare tillsammans hittar morgondagens elitstjärna. Man delar på prispengarna.

Alla fem och sexåringa hästar som är anslutna till B-T får vara med, godkänt pass gäller. Dvs, du har en unghäst med godkänt pass, då kan du anmäla hästen till B-T, det kostar en slant.
Så både ston, hingst och vallack får vara med, och det tävlar mot varandra.
Ston som fått föl får vara sju år.

Höjder: Höjder motsv. medelsvår i finalen. I dressyr är det ett särskilt program.

Först så har du regionala del/kvaltävlingar, där alla anslutna hästar får vara med. Sen har du finalen i Falsterbo.

Nåt sånt

Du verkar ju lite insatt, så jag passar på att fråga lite mer.

Det står i passet som jag fick med min 2-åring att hon är ansluten till B-T. Betyder det att uppfödaren redan betalat in en slant då eller?
Måste man göra det redan vid så ung ålder, eller är det billigare då? (Eller varför väntar man inte för att se om det överhuvudtaget är aktuellt?)
*Nyfiken*

Exakt, din uppfödare har betalat in fölavgiften för anslutning, den är 450:-.
Till skillnad om du väntar tills den är fyra, då går det loss på 5000:- så det skiljer rätt mycket.

Breeders är inget för tunna plånböcker, sen har du en "deltagarbevisavgift", sen tävlingsavgiften till kvalen. Ibland får man åka en bit, inte gratis.

Sen vill det ju till att man bor nära skåne om det skulle gå bra.

Finalerna i Falsterbo rör inte Breeders, de är Scandinavian Open.

Breeders är ett sätt att få fram de unga talangfulla hästarna i sverige, ett kvitto på att uppfödaren valt rätt kombination av hingst och sto när dom avlat samt hittat en bra ryttare som kunnat matcha hästen rätt.
Detta gäller även Scandinavian Open som då går i Falsterbo.

För 4 åriga hästar (som bara går breeders, inte SO) går kvalen genom en semifinal i sept först, för o få starta semifinal ska man ha ridit tre felfria 1m klasser och sen går en viss % vidare från varje semifinal (4 st i landet). Som 4 åring får man betyg i semifinalerna och den med bäst betyg vinner.
Dressyrhästarna går ett visst program och ska uppnå en viss procent för o få starta finalen på Flyinge.

Som 5 åring kan man alltså starta både BT och SO och kvalen går i LA dressyr och 120 hoppning.
Samma sak med 6 åringarna men kvalen i msv nivå, alltså 130 hoppning.
som 5 och 6 åring kan man kvala på alla tävlingar med regional eller högre status.
Dressyrhästarna ska kvala i ett visst program , tror jag.

Kolla www.swedehorse.se där finns info om alla finaler och championat.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 386
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 653
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 696
Senast: Mabuse
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 134
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka