Tätlagring? Mocka en gång om året?

sommarvind

Trådstartare
Fick idag höra av en annan som menar att så länge man
har lösdrift behöver du ingen gödselplatta/container eftersom lösdriften räknas som tätlagring? Då undrar jag , mockar man bara en gång om året då?:eek:

Sv: Tätlagring? Mocka en gång om året?

Om man har bädd kanske man bara gör det? Jämnar till och strör mera ovan på alltså. Tycker endel säger att de gör så om jag fattat rätt?

jag är medveten om att det inte är samma krav ang gödsel för lösdrift som stall, men ja undrar hur dom gör som ser de som tätlagring?

ja de kanske? Och kör ut allt en gång om året? Låter himlans tungt men dom tar kanske dit en lastbil..

jag är medveten om att det inte är samma krav ang gödsel för lösdrift som stall, men ja undrar hur dom gör som ser de som tätlagring?

Är det inte?

Tät lagring är väl bara att det inte kan läcka ut näring till marken. Så typ gjuten platta som är säker nog för regn/spill (typ kant/fall eller liknande) i lösdriften borde väl funka lika bra som att man lägger skiten på gödelsplatta.

ja de kanske? Och kör ut allt en gång om året? Låter himlans tungt men dom tar kanske dit en lastbil..

Eftersom man då inte har någon platta (antar jag, om man använder lösdriften som lagringsplats) så hämtar väl någon bonde skiten och kör det direkt ut på åkern/tar hem det till sin förvaring. Gissar jag :)

Är nog inte kul att mocka för hand nej :D

enligt miljöinspektören i vår kommun så behövs ingen container eller gödselplatta av den anledningen att han menar att det blir aldrig samma mängd skit i en lösdrift. Eftersom mycket av skiten hamnar i hagen på utspridda ställen.

Men säg då att man bara kör ut allt en gång om året, och man strör med halm ovanpå skiten, finns de ingen risk att "gammal halm" dyker upp så dom äter av det och blir dåliga?

Jag har spån men de är dyrt:crazy:

kanske man kan hyra en minigrävare över en helg och köra ut de själv så kan den som ska ta hand om det bara komma och ösa upp det?

Om man har djupströbädd så räknas den som lagringsplats underförutsättning att den ligger den tid som krävs. Tror det är 10 månader som man ska ha i lagringskapasitet för att vara godkänd. Men det innebär ju att man inte mockar under de här månaderna utan har allt liggande i bädden. Inte så vanligt till hästar med mycket vanligt till nötkreatur och får på lösdrift.

Om man har djupströbädd så räknas den som lagringsplats underförutsättning att den ligger den tid som krävs. Tror det är 10 månader som man ska ha i lagringskapasitet för att vara godkänd. Men det innebär ju att man inte mockar under de här månaderna utan har allt liggande i bädden. Inte så vanligt till hästar med mycket vanligt till nötkreatur och får på lösdrift.
Helt rätt uppfattat! Hur många månader skiljer lite mellan landets olika kommuner (sjönära och extra känsliga områden etc.) Men har man lagringskapacitet för 10 månader är man i alla fall säker.

TS: Mockning sker alltså en gång per år och bädden byggs upp allteftersom(den måste hela tiden vara torr och fast vilket är lite trixigt). man måste alltså ha en takhöjd som är mycket väl tilltagen så att man kan låta bygga på bädden den ungefära metern som den blir under dessa tio månader (mer på nötkreatur) Sedan tar man ut hela bädden (oftast med traktor) och lägger den i stuka på åkern där den ska spridas sedan alternativt sprider den på en gång (lite beroende på)

Jag har 2,40 i tak och i dagsläget är högsta pållen 160 i mkh.

Vilken halm tycker ni är bäst om man vill ha till både strö och sysselsättningsfoder?

Jag har 2,40 i tak och i dagsläget är högsta pållen 160 i mkh.

Vilken halm tycker ni är bäst om man vill ha till både strö och sysselsättningsfoder?
Då är det kört med bädd i alla fall eftersom det måste vara minst 1,5 * mankhöjden inklusive bädd. Du kanske kan gräva ur lite först? och sedan strö med halm?

nu förstår ja inte riktigt.. varför skulle de vara kört med bädd? Blir de så högt? Så mycket använder dom inte ligghallen så att de skulle bli någon meter hög.. eller har jag missuppfattat dig nu?

Sedan undrar jag va som menas med att de inte får lagras mer än tio månader? Min tanke är att börja lagra nu och sedan köra ut de i sommar? Eller är de inte okej?

Tusen frågor:D

nu förstår ja inte riktigt.. varför skulle de vara kört med bädd? Blir de så högt? Så mycket använder dom inte ligghallen så att de skulle bli någon meter hög.. eller har jag missuppfattat dig nu? För att du ska ha en bädd som är torr och ren hela tiden och dessutom ger god liggkomfort krävs det ett ordentligt lager med halm. Dessutom så måste du ströa på med nytt allteftersom. Det bygger i alla fall en hel del. Eftersom lägsta takhöjd mäts från bädden så kan du alltså inte lagligt sett möjlighet att ha en 160 cm hög häst där om det utan bädd är 2,40 i takhöjd. Det känns inget kul att rabbla på sådär med lagstiftningen, men jag vill att du ska vara medveten om problemet i alla fall.
Sedan undrar jag va som menas med att de inte får lagras mer än tio månader? Min tanke är att börja lagra nu och sedan köra ut de i sommar? Eller är de inte okej? Ja, minst en gång om året ska man mocka ur bädden, och de där tio månaderna är vad man i vissa delar av landet måste kunna garantera tät lagring. Alltså att man får plats och tätt kan lagra den gödsel som produceras under dessa tio månader (har med storlek på t ex. gödselplattan att göra) Lagringskapaciteten krävs dock bara hos de som har ett jordbruksföretag, men man ska alltid (även som privatperson) kunna försäkra sig om att gödseln inte urlakas ner i grundvattnet etc.
Tusen frågor:D
Här kan du läsa mer om gödselhantering: http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo06_7.pdf

Jag praktiserade hos ett arabstuteri en gång. Kom in i ena stallet och höll på att trilla baklänges, araberna var närmare 2 m i mankhöjd :eek: Men när jag öppnade en boxdörr visade det sig att dom stod på "årsbädd". Den var då (inte riktigt dags för urmockning än då) 50 cm hög. S¨hästarna blir ju minst halvmetern högre och så är det ju inte så bra med 240 cm i takhöjd som du förstås ;)

Normalt så får du räkna in lösdrift med djupströsystem i gödsellagringskapacitet för anlägningen.

Men då måste du ha just ett djupströsystem, dvs inte bara skit utan du måste kontinuerligt fylla på med strö så att ytan är ren och torr.

Ett sånt djupströsystem mockar man som regel ut en gång per år med traktor eller grävmaskin, det kan då ligga 1/2 meter med dynga som ska ut men iom att man hela tiden fyller på med lämpligt strömedel så är hygienen för det mesta god.

Naturligtvis ska en lösdrift vara byggd med glespanel eller vindnät så att den är luftig, ventilation är viktigt även i lösdrifter. Många gör felet att dom bygger sina lösdrifter alldeles för täta som ett vanligt hus vilket inte alls är bra.

Självklart ska ju takhöjden vara tillräcklig så att den växande bädden inte orsakar för låg takhöjd, men bygger man nyttså är det ju en självklarhet att kunna köra in med traktor i lösdriften varför takhöjden bör vara absolut minst 3,5 meter. I en del äldre lösdrifter får man istället jävlas med minimaskiner, vi har en liten grävmaskin som kan köras på såväl bensin som 3-fas och att köra på el är guld värt när fårstallet ska mockas ur.

Lösdrifter med djupströsystem är det självklara valet eg vid moderna nybyggda lokaler (om dom byggs på rätt sätt dvs) eftersom det ger både ett fungerande djurklimat samtidigt som arbetstid per djurenhet hålls nere.
Istället för att springa och mocka varje dag så fyller ma på strö vid behov och mockar ut maskinellt 1 ggr per år, en sådan bädd kan ofta spridas direkt på åkern.

Ser man till att få ut djuren på bete ordentligt snabbt, dvs i maj, så kan mao djupströbädden användas direkt vid vårsådd av tex slåttervall.

kanske man kan hyra en minigrävare över en helg och köra ut de själv så kan den som ska ta hand om det bara komma och ösa upp det?

Där är du ju helt inne på rätt spår.

Antingen ska man kunna köra in med normalstor traktor vilket kräver takhöjd på minst 3,5 meter om man ska få plats med bädden eller så får det bli med minimaskiner, finns ju både lastmaskiner och grävare i lämplig storlek för att kunna användas till sånt.

Idag finns små fina minimaskiner som tom går att köra inne i en hästbox, dags att börja föra hästhålningen bort från 1800-talet.

Har man 10 hästar eller mer så finns kravet på lagringskapacitet och spridningsareal oavsett om det är jordbruksföretag eller ej.

Istället för egen spridningsareal så kan man istället ha skriftligt kontrakt med någon jordbrukare som har lämplig areal för spridning, har för mig att det krävs ett hektar (10 000 kvadratmeter) per 3 hästar.

Tyvärr fuskas det otroligt mycket med gödselhanteringen vid häststallar, bla ska gödsellass som förs iväg från fastigheten journalföras och arkiveras vilket inte görs särskilt ofta :D.

Det är ju även så att man ser stora stallar för ridskolor och tävlingsanläggningar som inte ens klarar av att lagra dyngan en vecka eller 2 vilket är totalt vansinne.

I ett nummer av ridsport för några år sedan hade dom tom en artikel om hur man kunde "halkbekämpa" genom dutta ut dynga på isen :eek: något som, förutom att det blir vansinnigt äckligt på våren när all dyngan tinar fram och är lagom slemmig, är förbjudet enligt lag och kan föranleda 10 000 tals kronor i böter :grin: och jag har även sett en del anläggningar där man mellanlagrar dynga direkt på backen... kort sagt så är gödselhanteringen på många hästanläggningar (även större sådana som tex travbanor) synnerligen undermålig och en del av dessa anläggningar lever bara vidare för att inspektören har medlidande med dem :grin:.

okej, hade inte en tanke på det när vi byggde år lösdrift:crazy: Jag är ju "stallmänniska" från början så jag har helt vart inne på att mocka varje dag.

Var ute igår och det är ca 240 på lägsta stället övriga ställen är det bra mycket högre på.

Det går inte att smalna av bädden så att den inte finns just där de är 2,40 utan att den är strax innan för den gränsen? Men det kanske inte går.. då kanske de bara flyter ut?

Om jag mockar just den strängen varje dag där de är 2,40.. Men då blir de väll alldeles för ojämnt... Nej usch va rörigt det blev. Jag som trodde jag tänkt på precis allt innan vi byggde:crazy:

Jag har funderat lite och om jag håller noga koll så de inte blir för lågt i tak så borde de väll fungera att ha någon form av bädd ändå? Hur mycket får den stiga på mitt lägsta ställe (2,40) häst (160) ?

eller så hoppar jag över att ha bädd just vid den strängen där de är som lägst?

Dvs mockar ur och slänger upp de s som ev kan bli där på den blivande "bädden" ?

Dom brukar inta bajsa något där framme ändå, då dom brukar bajsa och kissa längre in i hallen där taket är som högst säkert 3,50 meter om inte mer. (Vi ha snedtak)

Så får ja väll helt enkelt sticka dit en tumstock med jämna mellanrum och hålla koll att takhöjden är okej? Så för jag väll be någon komma och hämta vid behov om de skulle behövas?

Dom skiter ju mestadels i hagen och inte i hallen.

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 542
Senast: EZMK
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
644
Senast: Myzan87
·
Fritid Vilken djungel. Undrar om någon kanske har tips? Blir inte många tältnätter per år men är dags att köpa nytt. Vi är 2-3 vuxna. Tältar...
2
Svar
24
· Visningar
962
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar