Tätlagring? Mocka en gång om året?

Sv: Tätlagring? Mocka en gång om året?

Den får inte stiga en mm.

Lägsta tillåtna höjden för en häst på 160 är 1.5*160 cm=240 cm. Räknas från bäddens topp till takets längsta punkt.

om du inte har bädd ända ut i öppningen (som jag fattade din besrkivning) så minskar du ju dessutom risken att strö och skit dras med ut. Två flugor i en smäll att ha bädden längre in om det får plats sas :)

Lägsta tillåtna takhöjd på 1,60 i mankhöjd är ju 2,40, dessvärre är det så illa att det inte finns en enda centimeter tillgodo.

Lägsta tillåtna takhöjd är ju 1,5 ggr mankhöjd = 240 cm vid 160 cm mankhöjd.
Dock får aldrig takhöjden understiga 220 cm i det fall man har hästar som är lägre än 147 cm i mankhöjd.

Bygger du nytt så ska du alltid tänka traktorkörning, så 3-4 meter i fri takhöjd och öppningar på 3x3 meter är ju minimum.

Har man 10 hästar eller mer så finns kravet på lagringskapacitet och spridningsareal oavsett om det är jordbruksföretag eller ej.

Istället för egen spridningsareal så kan man istället ha skriftligt kontrakt med någon jordbrukare som har lämplig areal för spridning, har för mig att det krävs ett hektar (10 000 kvadratmeter) per 3 hästar.

Tyvärr fuskas det otroligt mycket med gödselhanteringen vid häststallar, bla ska gödsellass som förs iväg från fastigheten journalföras och arkiveras vilket inte görs särskilt ofta :D.

Det är ju även så att man ser stora stallar för ridskolor och tävlingsanläggningar som inte ens klarar av att lagra dyngan en vecka eller 2 vilket är totalt vansinne.

:.
Ja, det är sant förstås. Ett alternativ är ju gödselavtal med ett annat jordbruksföretag om man inte har spridningsarealen själv (i alla fall var det så när jag jobbade på miljökontoret).

250 i ena hallen och den andra nya hallen är de 240 (lägsta punkt) Men de får blir så som du säger ja får flytta in bädden och helt enkelt kontrollmäta ibland för att hålla koll på höjden.

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 542
Senast: EZMK
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
644
Senast: Myzan87
·
Fritid Vilken djungel. Undrar om någon kanske har tips? Blir inte många tältnätter per år men är dags att köpa nytt. Vi är 2-3 vuxna. Tältar...
2
Svar
24
· Visningar
962
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar