Tät i lungorna, högre andningsfrekvens, hosta ibland

Sv: Tät i lungorna, högre andningsfrekvens, hosta ibland

Hoppas han blir bättre snart!

Jag vet inget förrens om ca 2v då jag ska skritta honom samma väg igen för att se hur han reagerar nu. Han får ju problemen vid ansträngning. Som sagt, blöter ju allt hö nu men ska ändå best tid hos ATG om ca 2,5v om han inte skulle vara bättre, är han det så är det ju bara att avbeställa tiden :)

Är du igång med behandlingen med masken nu eller? Någon förändring än?

Han har ju så lite symptom så svårt säga så mkt faktiskt. (Ja han inhaleras from igår kväll). Han brukar ju inte mer än hosta vid utsläpp i hagen, och ibland i slutet på ridturerna. Men nu har det ju som sagt varit kallt och blåsigt (lite nattregn med), så låga pollenhalter jmf med innan.

Så att han är bättre är nog snarare lite pollen än 3 doser kortison =) Men det ska ju bli varmt nu till helgen och framöver, och då stiger ju pollennivåerna igen så då lär det märkas mer.

'Sist', men då var det damm, tog det ca en vecka med inhalationer innan det var tydlig förbättring (typ 75% bättre) och 2 veckor innan symptomfri. (Då behandlades han i 3 v, men en v med 2 ggr/dag och 2 v med 1 gång/dag)

Min kuse är det ju tvärsom. Har inte hört han hosta något bara vid ridningen. Ska bli intressant o se hur han är efter att vi har dränkt allt hö i 2v. Tar samma sadel och skrittar precis samma väg för då vet jag exakt vad jag kan jämföra med. Plus att jag försöker o rida när det är rätt så soligt, men det känns som om det skulle vara pollen så borde han ju hosta i hagen oxå..

Vad använder man för att decinfisera hela stallet???

Virkon S?

Ang hosta hela tiden så kan man tycka det, men te x under ridning så har de huvudet högre, och beroende på intensitet på passet andas på ett annat sätt. Vilken kan ge både mer inandat om det är pollen t ex, och mer hostreflex då de inte dränerar slem på samma vis som med huvudet i backen.

Sen retas oftast hostreflexen mer vid ansträngning, t ex då ridning eller första traven är en annan klassiker. Fortfarande lite pollen här, och min hostar fortf knappt alls. Ska bli intressant se imorgon för nu kommer värmen.

Här hostas det inget alls, inte ens i värmen som är nu. Men jag har ej ridit än utan följer atg:s råd att vänta 2v med det..

Jo jag svarade ju på ditt 'hostar bara under ridning', så är ju inte så konstigt han inte hostat nu när du inte ridit. Varför skulle du vänta förresten?

Håller tummarna det hjälper med höblötning, även om han ju då är dammkänslig och det ju inte är så kul alls - men det är ju lättare att kontrollera damm än t ex pollen.

Och här hostades det vid utsläpp idag. Så än verkar vets teori om pollen stämma fint iom att hostan 'kom igen' nu när det blev högre pollennivåer.

Ang väntandet. Kan tänka mig att det tar några veckor innan det slutat irritera i luftrören OM man har åtgärdat problemet med tex vattna höt i 2v. Sen rida. Visst han kanske är mkt bättre när jag rider om 2v men var det inte borta så fattade jag som att vetten tyckte vi skulle komma in så de får kika i luftröret och kolla lungorna.

Ska ringa o boka tid imorgon, för 2v framåt. Förhoppningsvis behöver jag den inte..

Okej men hur länge ska din få kortison då? Verkar väl ej akut el. Tänkte att du kunde prova pollenallergi pillren o se om det hjälper kanske även komplitera med nostril vet före ridning el nått..

Skrev det ju tidigare? =) 1 v med 2 ggr/dag, 1 v med 1 gng/dag och 2 v med 1 gång varannan dag.
Och vet tycker att visst kan jag prova cetirizin om jag vill sen som förebyggande, men det har enl hennes erf rätt ojämn effekt. Men INTE 'byta ut' kortison mot cetririzin nu. För när de har symptom HAR de inflammation i slemhinnorna i luftrören. Och den bör man behandla så den inte blir värre och problemet mer kroniskt. Samtidigt måste man ju ta bort det som retar, annars blir ju hästen dålig igen.

Min vet är MYCKET noga med att även om hosta inte är 'akut' i meningen att hästen lider etc, så ska man ALLTID se till att ta det på allvar direkt. För annars är det en vacker dag kroniskt eller till och med kvickdrag/COPD. Dvs permanenta skador till skillnad från tillfälliga.

Och det räcker inte med antihistamin för att behandla nivån nu. Däremot på de hästar det fungerar på hjälper de till så att inflammation etc aldrig börjar så att säga. Hängde du med?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka