Sv: Tät i lungorna, högre andningsfrekvens, hosta ibland
Man hör aldrig att han hostar, mina stallgäster har hört det någon gång bara.. Idag "fnös" han ut vitt tjockt slem från näsan som hamnade på golvet. Men när jag tänker efter så har han fått upp sådant i vintras också.. Han har ju fått kortison spruta för att se om han blir bättre.
Kommer ej ihåg nu men ger man kortison en gång o det hjälper så har man en bättre bild på vad nästa steg ska bli, samma om det inte skulle hjälpa..
Jag litar på min vett. Men jag tror en endoskopi vore bra ändå.
Nu är jag tjatig - jag vet. Men jag blir lite frustrerad å dina vägnar så försök ta det rätt.
Min herre hörde ingen hosta inne heller (förrän den där dagen på kliniken). Han fick 'direkt' kortison (inhalationsvarianten, fick inhalera i mask 2 ggr/dygn) och slemlösande i 3 v. Plus miljöåtgärder.
Han hade inte snorat en endaste droppe. Men käre jesus vad slem det kom upp av det slemlösande.
Nu hostar han igen, och samma visa. ALDRIG hört honom hosta inne (däremot 1 -2 host när han travar ut i hagen på morgonen. Thats it, enstaka ridturer så kan han hosta 1-2 ggr någonstans i passet). Men han snorar vitt nu, och det komemr garanterat komma upp oanade mängder slem när slemlösande sätts in. (jag har väntat med behandling, jag vill vi gör en endoskopi och han har tid på kliniken den här veckan)
TROTS att min hade så små symptom ändå, så blev han tyvärr kroniskt känslig. Han är helt klart dammkänslig idag. Han hostade förtvivlat efter en natt på kliniken (ej 'dammig' miljö, men halmhantering, höhantering och inte lika luftigt som hemma i kallstall). Han klarar inte äta halm ens i hagen längre (gick bra förr). Och han reagerar på att åka transport och blir hostig av det (spån i släpet - alltid haft, sämre luft och ffa kan inte ta ner huvudet). Och när vi var på sadelutprovning och han stod och plockade efter ätbara saker i torrt/gammal (inte dåligt, men torkat) torv så hostade han så jag skämdes inne i ridhuset sen.
Dvs numera krävs det LITE för ett reta luftrören - ÄVEN i en miljö som är bra för hosthästar och där annan hosthäst i många år varit HELT symptomfri.
Hade vi behandlat 'första hostan' snabbare hade vi kanske klarat oss från det idag. Och hade han inte sovit den där natten på kliniken så vi märkt att det var värre än det verkade vill jag inte tänka på hur han varit idag..
Så, även om du litar på din vet skulle jag faktiskt ta en second opinion alt iaf diskutera igen med vet ang slemlösande etc. (Jag vet inte vilka miljöåtgärder du gjort men de är som digibil skrev A och O) - för det står tyvärr en hel del på spel ÄVEN när det 'bara är...'. Och din häst är helt klart påverkad i lungor/luftvägar! Han låter inte ren med stetoskop, orken är dålig, han har svårt få upp slem (vill ha huvudet ner) och snorar nu vitt snor osv.
Och även om ni inte just nu vet vad det är som utlöser, måste ni ju behandla reaktionen som är nu så att säga. Och sen utreda (jag vet i dagsläget inte vad f*n min L reagerar på nu heller men börjar misstänka något i stil med pollen eller något, han 'borde' inte hosta ett host. Men det spelar ingen roll varför just nu, han måste ju få hjälp medan vi räknar ut vad det är, annars är ju risken han har kvickdrag innan vi räknat ut vad som är utlösande).