Tät i lungorna, högre andningsfrekvens, hosta ibland

Sv: Tät i lungorna, högre andningsfrekvens, hosta ibland

Va hos vetten igår kväll. blodprov visade ingen infektion. Han fick kortison.

TROR JAG VET VARFÖR HAN ÄR SJUK!!! HAN HAR ÄTIT MÖGLIGT HÖ!!!!!!!!!! Kollade med förstoringsglas på en hel del balar o visst var det mögligt!!!!!

Allt hö från loftet är nu borttaget!!!!!!!!!!!

Hoppas det bara inte har gått för långt för att det ska gå bort helt på honom o att han blir frisk!!!!

Eftersom han reagerar med hosta och andningsbesvär så är han antagligen redan allergisk. Dvs han har stött på mögligt hö förut och när han blir utsatt igen bryter det ut.

Tänkte mer på att han kanske aldrig mer går att ridas pga detta... ;(

Mitt förslag är precis samma som du redan tipsats om: konsultera annan vet på klinik och sätt in medicin. Hästen riskerar att utveckla kvickdrag.

Där jag jobbar har vi ett par "host-hästar" varav en sägs ha allergi och en bronkit, de andra vet jag inte. Det som funkar bäst är helt klart att ha dem i uteboxar. Vi har även en inhaleringsmaskin och vid behov inhaleras hästarna med kortison ett par ggr i veckan. Jag upplever inte det som ett problem hos någon av hästarna, ibland hostar de ett par ggr under uppvärmningen, men värre än så är det inte. Samtliga tävlar på MSV nivå i hoppning.

Skillnaden på de hästar du beskriver och TS är att "dina" har utretts och fått/får behandling.

Tänkte mer på att han kanske aldrig mer går att ridas pga detta... ;(

Med snabbt insatta miljöåtgärder och rätt behandling så kommer han med stor sannolikhet att vara fullt brukbar. Min häst fick samma problem på grund av mögligt hö när han var fyra år, han har tävlat trav med framgång efter det och är idag ridhäst och helt symptomfri. Prognosen är alltså ofta god om man gör åtgärder och behandlar. Hosthästar bör dessutom hållas igång så ridning lär inte vara något problem. Prata med din veterinär. :)

Man hör aldrig att han hostar, mina stallgäster har hört det någon gång bara.. Idag "fnös" han ut vitt tjockt slem från näsan som hamnade på golvet. Men när jag tänker efter så har han fått upp sådant i vintras också.. Han har ju fått kortison spruta för att se om han blir bättre.

Kommer ej ihåg nu men ger man kortison en gång o det hjälper så har man en bättre bild på vad nästa steg ska bli, samma om det inte skulle hjälpa..

Jag litar på min vett. Men jag tror en endoskopi vore bra ändå.

Man hör aldrig att han hostar, mina stallgäster har hört det någon gång bara.. Idag "fnös" han ut vitt tjockt slem från näsan som hamnade på golvet. Men när jag tänker efter så har han fått upp sådant i vintras också.. Han har ju fått kortison spruta för att se om han blir bättre.

Kommer ej ihåg nu men ger man kortison en gång o det hjälper så har man en bättre bild på vad nästa steg ska bli, samma om det inte skulle hjälpa..

Det är typiskt med vitt slem i näsan. Min personliga och yrkesmässiga erfarenhet säger att man bör ge slemlösande och införa miljöåtgärder omedelbart. Inte vänta på säker diagnos innan miljöåtgärder sätts in. Medicinering är bara en hjälp på vägen, det är åtgärderna hästen blir symptomfri av. Endoskopi är kanske bra men jag tycker man bör göra ett lungsköljprov samtidigt.

Nu är jag tjatig - jag vet. Men jag blir lite frustrerad å dina vägnar så försök ta det rätt.

Min herre hörde ingen hosta inne heller (förrän den där dagen på kliniken). Han fick 'direkt' kortison (inhalationsvarianten, fick inhalera i mask 2 ggr/dygn) och slemlösande i 3 v. Plus miljöåtgärder.

Han hade inte snorat en endaste droppe. Men käre jesus vad slem det kom upp av det slemlösande.

Nu hostar han igen, och samma visa. ALDRIG hört honom hosta inne (däremot 1 -2 host när han travar ut i hagen på morgonen. Thats it, enstaka ridturer så kan han hosta 1-2 ggr någonstans i passet). Men han snorar vitt nu, och det komemr garanterat komma upp oanade mängder slem när slemlösande sätts in. (jag har väntat med behandling, jag vill vi gör en endoskopi och han har tid på kliniken den här veckan)

TROTS att min hade så små symptom ändå, så blev han tyvärr kroniskt känslig. Han är helt klart dammkänslig idag. Han hostade förtvivlat efter en natt på kliniken (ej 'dammig' miljö, men halmhantering, höhantering och inte lika luftigt som hemma i kallstall). Han klarar inte äta halm ens i hagen längre (gick bra förr). Och han reagerar på att åka transport och blir hostig av det (spån i släpet - alltid haft, sämre luft och ffa kan inte ta ner huvudet). Och när vi var på sadelutprovning och han stod och plockade efter ätbara saker i torrt/gammal (inte dåligt, men torkat) torv så hostade han så jag skämdes inne i ridhuset sen.

Dvs numera krävs det LITE för ett reta luftrören - ÄVEN i en miljö som är bra för hosthästar och där annan hosthäst i många år varit HELT symptomfri.

Hade vi behandlat 'första hostan' snabbare hade vi kanske klarat oss från det idag. Och hade han inte sovit den där natten på kliniken så vi märkt att det var värre än det verkade vill jag inte tänka på hur han varit idag.. :crazy:

Så, även om du litar på din vet skulle jag faktiskt ta en second opinion alt iaf diskutera igen med vet ang slemlösande etc. (Jag vet inte vilka miljöåtgärder du gjort men de är som digibil skrev A och O) - för det står tyvärr en hel del på spel ÄVEN när det 'bara är...'. Och din häst är helt klart påverkad i lungor/luftvägar! Han låter inte ren med stetoskop, orken är dålig, han har svårt få upp slem (vill ha huvudet ner) och snorar nu vitt snor osv.

Och även om ni inte just nu vet vad det är som utlöser, måste ni ju behandla reaktionen som är nu så att säga. Och sen utreda (jag vet i dagsläget inte vad f*n min L reagerar på nu heller men börjar misstänka något i stil med pollen eller något, han 'borde' inte hosta ett host. Men det spelar ingen roll varför just nu, han måste ju få hjälp medan vi räknar ut vad det är, annars är ju risken han har kvickdrag innan vi räknat ut vad som är utlösande).

Tar absolut inte illa upp..

Vi har tagit miljöåtgärder så fort vi såg att höt va mögligt(!!) Slängde ur alla 80 balar från loftet och massvis med löshö!!! Löshöt såg fint ut men tar inga risker!!!
Har sopat på loftet (igår) och hästarna har fått stått ute i några dagar. Har allt som går öppet i stallet så det vädras, även öppet dubbeldörrarna på loftet.
Ikväll o tills på Torsd ska de stå inne pga av att en tävlingshäst måste stå inne 2dagar innan tävling o en dag efter.. Så på Torsdag får de gå ute igen.

Ska då ta lövsugen o suga upp allt som går uppe på loftet och sen ska jag blåsa med den så det som sitter i hörn etc kommer fram o sen suga igen. Sedan suga det som är i taket i stallet etc.

Tänker lägga golv på loftet men vet inte riktigt vad för material man ska använda sig av. Tänkte så att inte höt kommer i kontakt med stall luften lika mkt..

Ang golv på loft, så grannbonden har något vitt plastgolv. Helt underbart, inget fastnar liksom (fast man bör inte gå där med snö under skorna t ex, då slår man ihjäl sig). Och man kan superenkelt utan ansträngning skjuta en höbal på det. Och när det är tomt så kan man sopa bort ALLT hur lätt som helst.

Så det är vad jag skulle lägga om jag skulle lägga golv på ett loft, ett liknande mycket slätt material som inte drar fukt och som 'inget fastnar' på.

fråga vad han har lagt dit för golv då :D

Red idag, samma väg som innan han fick kortisonet. Han hostade typ 20m efter påbörjad ridning sen två gånger till efter det längs vägen (2km) Andningen var bättre men han är inte lika rapp i benen som han brukar.. Specielt när man ska hemmåt då brukar det gå snabbt, men inte nu..

Men han är ju bättre, men inte bra...

Ringde ATG imorse o ville bara kolla av vad de tyckte nästa steg var.. Dränka allt hö han får och det ska ligga i ett par timmar. Rida igen om 2v och är han inte bättre då så tyckte de att jag skulle komma in med honom..

*KL*

Kanske av intresse för dig. Men min har ju börjat hosta igen, ganska 'oförklarligt'. Hostar inte inne, men alltid när han travar ut i hagen. Enstaka ggr i slutet av en ridtur. Än mer enstaka gånger har han blivit lite mer andfått än jag tyckt han borde under ridning. Endoskopi såg rätt bra ut, måttligt med klart slem trachea men i övrigt u.a.

Han är mest troligt allergisk mot något, med pollen som 'huvudmisstänkt'. Han är ju sen tidigare dammallergisk, men nu finns ingen 'dammanledning' att han skulle hosta, så det måste vara 'något annat i miljön'. Och med tanke på hur det kom osv, så är något som hör samman med våren huvudmisstanken.

Han ska få kortisoninhalationer igen i mask. Först 2 ggr/dag i en vecka, sen en gång per dag i en vecka och sen varannan dag i 2 veckor. Om jag vill kan jag prova nostril vet sen (receptfritt) om problemen kvarstår.

Tänkte det kunde vara intressant för dig att se hur det 'behandlats' från annat håll, iom att din vet också misstänkte allergi.

Pollen stämmer också med hur han hostade på sadelutprovningen. De låg före oss i pollensäsongen där, och varför han senaste dagarna varit bättre (kallt, blåsigt - inte alls lika mkt pollen).

Tror jag har hört att det finns tabletter o ge sin pålle mot pollen allergi. Kanske tom va i denna tråd de skrev det hehe. Det va et "människo" piller som man kunde ge och det hjälpte.. För den där kortisonmasken är ju inte direkt billig, men är han såpass dålig så är det ju klart han ska ha det. Men varför inte prova med nostril vet först + pillret, det kanske hjälper så slipper han kortisonet..

Jag har redan masken (som kostar en tusenlapp btw, eller kostade det via 'min' klinik iaf).

Och absolut kan man ju prova cetirizin om man vill, vet tycker dock det har ojämn effekt, men jag får gärna att prova som 'förebyggande' behandling sen om jag vill, men inte ersätta kortisonet med nu, iom att nu HAR han en pågående reaktion och retning och den ska behandlas. Och jag håller med. Sen hoppas jag ju att det inte ska bli speciellt mycket 'vid behov' behandling. Men det återstår ju att se och beror ju lite på vad han reagerar mot - eller kanske hur mkt. Pollensäsongen är ju tack och lov ändå hyfsat begränsad - är ju värre om han t ex är allergisk mot gräs.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka