Tät i lungorna, högre andningsfrekvens, hosta ibland

Sv: Tät i lungorna, högre andningsfrekvens, hosta ibland

Han hostar inte längre...

Jag ska boka tid med vetten (Hon får bestämma om hon ska komma om 2v eller 4v, det vet ju hon bäst) o får komma hit o lyssna igen o se om det blivit bättre annars måste man ju ta reda på Varför han är tät o beh efter det om det behövs..

Ska testa o rida i veckan för att se om han hostar då. Men han hostar iaf inte nu och förut så var det bara någon gång ibland, inte alls ofta.

Jag vill bara tipsa om att ringa och kolla med vet om han/hon har möjlighet att göra endoskopi på plats. Det finns mobil utrustning nu för tiden. Att ringa till kilnik och få ett pris är inte heller så tokigt så vet man vad det rör sig om. Det är många som fått om bakfoten att det är dyrare att åka till klinik än att ta ut distriktare.

Bra idé att sätta hästen i arbete. Det lär märkas snabbt om han är ok eller ej. Kolla puls och svettning.

Min hosthäst hostade inte heller mycket - någon gång i veckan kanske och då bara en eller ett par hostningar. Ändå var det fullt med slem i lungorna när vi kollade. Menar inte att din har samma men vill bara ge en tankeställare om att det inte alltid märks så tydligt som man kunde tro.

Min veterinär som kommer ut är egenföretagare, ej distrikt :) Hon är bra och har säkert utrustning till att kolla.

Ska sms:a imorgon o se när jag får en tid. Det kanske ska gå ett tag mellan eftersom jag nyss gjort ändringarna i stallet, om han ej blir värre förstås.

Menar du att det inte hördes (med stetoskop) att din häst var slemmig utan bara tät i lungorna, som min, och när ni gjorde en koll så fanns där massa slem?

Det kanske ska gå ett tag mellan eftersom jag nyss gjort ändringarna i stallet, om han ej blir värre förstås.

Du ska självklart kolla vad veterinären säger, men nej, jag anser att han ska bli klart bättre inom högst två veckor annars måste man se till att han får vad för hjälp det vara må. Skulle det vara luftvägssjukdom som står obehandlad finns ju alltid risken för att det förvärras och det är ju enkelt att hjälpa hästen med t ex vidgande och slemlösande (om det nu inte är allergi).

Menar du att det inte hördes (med stetoskop) att din häst var slemmig utan bara tät i lungorna, som min, och när ni gjorde en koll så fanns där massa slem?

Just precis. Efter några veckor fick jag tid hos klinik och där gjordes endoskopi och jag höll på att tuppa av när jag fick se lungorna fulla av slem, och klinik-vet sa att det var för väl att jag åkt in annars hade hästen troligtvis fått kvickdrag.

Det finns medicin att ge mot pollenallergi. Min får "människomedicin" men i hästdos. Han fungerar utmärkt i träning så länge han får sina piller.

Har försökt få vet. att prova det men de tror inte det fungerar! Tusen tack! Då ska jag berätta för dom att det visst kan fungera :D

Var precis och tittade på medicinkartongerna: han får Zetop. Normal dos till människa är 1 (ev 2 efter ordination) tablett/dygn. Hästen är ordinerad 10 tabletter morgon och 10 tabletter kväll. Fungerar alldeles utmärkt och alla allergi-relaterade problem är som bortblåsta.

Lokala veterinärerna hade inte tanke på att det kunde vara pollen-allergi därför behandlade vi de sekundära problemen i flera omgångar innan en kanadensisk vet tillfördes verksamheten. Han konstaterade omedelbart just allergi och medicin därför. Jag är väldigt tacksam för det för jag var beredd att avliva hästen i fråga vilken var rena nervknippet innan han fick sina tabletter.

Just det krocket säger är viktigt att tänka på. Att även om det 'inte verkar så farligt' så kan det vara värre än man tror - och att det obehandlat kan - på få veckor - ge permanenta problem.

Lillen lät helt u.a. på sina lungor btw, hade 'bara' den där 'torra' hackhostan, djup men torr. Och hemmavid nästan ALDRIG utan 1-2 host i början av promenaderna (stod på boxvila). Men det kom upp otäcka mängder slem av det slemlösande. Det bara rann snor ur näsborrarna på honom i nästan 2 v av det slemlösande (han fick 3 v med slemlösande och inhalationskortison). Och då fanns det INGA tecken på minsta slem varken med stetoskop eller 'i hostan' (vi gjorde ingen endoskopi då). Och väldigt lindrig hosta.

Var precis och tittade på medicinkartongerna: han får Zetop. Normal dos till människa är 1 (ev 2 efter ordination) tablett/dygn. Hästen är ordinerad 10 tabletter morgon och 10 tabletter kväll. Fungerar alldeles utmärkt och alla allergi-relaterade problem är som bortblåsta.

Lokala veterinärerna hade inte tanke på att det kunde vara pollen-allergi därför behandlade vi de sekundära problemen i flera omgångar innan en kanadensisk vet tillfördes verksamheten. Han konstaterade omedelbart just allergi och medicin därför. Jag är väldigt tacksam för det för jag var beredd att avliva hästen i fråga vilken var rena nervknippet innan han fick sina tabletter.

Som förtydligande så Zetop är 'samma sak' (samma verksamma substans) som cetririzin som diskuteras i tråden med. (Det är cetirizinhydroklorid som är verksam substans). Så det går utmärkt 'få tag på' i Sverige med.

Om det inte är slem i lungorna, konstaterar de då att det är allergi eller hur funkar det?

Mja, dammhosta är ju en allergisk reaktion i botten. Och bronkit (inflammation i luftvägarna) kan ju komma både av allergi och infektion, och slem kan bero både på allergi och infektion.

Men att veta om/hur mycket slem som finns är ju värdefullt för att välja rätt behandling, man kan också provta och odla för att se om det är bakterier eller ej -och i så fall vilken antibiotika som är rätt.

Men som jag fattat det, men kan ha fel, så att fastställa allergi gör man vid avsaknad av infektion, man fastställa VAD det är för allergi är ett detektivarbete. Där man ffa får utesluta saker i miljön, och i viss mån kan ta prover och se vad hästen är allergisk emot.

Men min vet t ex tyckte ju (jag med för den delen) att det var konstigt att L hostade andra svängen. Han borde INTE dammhosta i mitt stall och under de omständigheter som var. Men att han kunde ha blivit allergisk mot spånet, så byt strö och se. Vissa andra saker kan man provta.

Så hårddrar man det är ju all bronkit som inte är pga infektion (dvs virus/bakterier) en reaktion på något i miljön - en överkänslighet/allergi. Men det kan vara damm, ett strö, pollen etc etc.

Vetten kommer tillbaka den 11 Maj för att lyssna på lungorna. Något jag ska fråga/ tänka på? Är ju så dumt för jag kommer ju alltid på en massa frågor EFTER vetten varit här..

Red nu ikväll, ca 3km max. Han hosta och andningen lät inte bra alls, speciellt inte på vägen hem då jag hörde hur han andades medans han hade huvudet långt ner!!!

OROLIG!!!

Här är min kille.. Se så ledsen han ser ut ;(

bild011-3.jpg

Senast ändrad:

Red nu ikväll, ca 3km max. Han hosta och andningen lät inte bra alls, speciellt inte på vägen hem då jag hörde hur han andades medans han hade huvudet långt ner!!!

OROLIG!!!

Något någon av er känner igen????

Det är inget ovanligt för häst med slem att den blir ansträngd under arbete, sänker huvudet och hostar om det är det du undrar över.

Jag skriver som jag skrivit innan: jag hade tyckt att någon typ av slemlösande/vidgande hade varit på plats och som tidigare: högst två veckor med hosta/ansträngd andning och sen hade jag tagit hästen till klinik.

Något någon av er känner igen????

En häst som är rejält påverkad och försöker få upp slem ur luftvägarna och har besvär med att få ordentligt med luft tycker jag det låter som.

Huvudet ner = underlättar för slem att komma upp.

Men hans hosta är torr dock..

Varit hos vetten ikväll. blodproverna visade ej infektion. Han fick kortison spruta. Hon berättade att hon ville inte ge luftvidgande för då för han in mer av det som han inte "tål".. Skulle rida honom om 2 dagar och se hur han är då..

Ibland hostar han så han skiter samtidigt.. Ursch jag är så himla orolig!!

Som jag sagt innan, det går utmärkt att ha hosta som låter torr men ha slem i luftvägarna.

På samma vis som det går utmärkt att ha tung, fuktig hosta av 'dammhosta'.

Byt vet om du inte känner förtroende. Varför har ingen endoskopi gjorts, alltså vad var vets anledning till det? Vill/kan man inte göra endoskopi kan man ju sätta in slemlösande ändå..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka