Taskigt mot ponnyn?

castle_bar

Trådstartare
Min ponny å jag tävlar hoppning (LB just nu...) men då och då tycker jag att det är trevligt att starta en liten dressyrtävling också...

Nu i helgen skall är det final i div. 2 i ponnydressyr här, och vi ska starta förklassen (LB:1) och individuellt i lagklassen (LA:1).
Det är bara det, att min ponny har inte kommit så långt i sin utbildning ännu. Visst kan han rygga, gå förvänd galopp å skänkelvikning som man ska i just LA:1 men det är nog inget man borde visa upp på tävling...
Jag ser det dock bara som träning och det gör absolut inget om vi inte blir godkända - allt min ponny kan komma ut på är bra träning för honom eftersom han blir ganska spänd.

Men jag undrar vad ni som brukar tävla dressyr tycker - kan det på något sätt vara "taskigt" mot ponnyn att redan starta LA?
Min tränare tycker att jag bara ska "tuta och köra" - vad tycker ni? Ska jag starta elr ej, varför/varför inte?

Och är det ngn som har ngt bra tips till en som inte brukar tävla dressyr så ofta? Ngt bra att tänka på när man rider just LB-LA?

Tack på förhand... //Jessika.

Sv: Taskigt mot ponnyn?

Nej det bara bra att komma ut och prova! Ut och tävla du!
Så länge hästen har kondition för två klasser är det inte taskigt!

tuta och kör säger jag mä som du själv säger så se det bara som träning oc va inte så inne på vilka klasser det är utan att det är kul, se det så här du rider din egna ponny det är några som lånar andras ponnier och skall rida finalen mä, som dom aldrig har ridit förut och ponnyn dom skall låna är ENVIS (står det på grimman =)) får han inte gå som han vill nä då gör han allt för att komma undan till och mä förska att få av dig. oj lite of topic.

du är inte taskig mot ponnyn, eftersom ni är vana att tävla hoppning två klasser så dressyr två klasser skall inte va något större problem eftsom pnnyn får vila mer mellan klasserna, och ni bara tycker det är kul.

så ut mäd er och ha kul

Jag tycker inte att det är taskigt alls. så länge ryttaren inte ställer för höga krav på ponnyn utan tar det för vad det är tror jag inte ponnyn bryr sig om den blir godkänd eller ej

så självklart ska ni bara tuta å köra! lycka till

Klart du ska starta. Innehåller ju bara grundrörelser i programmen. Inget som är taskigt mot hästen.

Vad du ska tänka på är att i båda vara:

-JÄTTE noga med vägarna och att om det står fatta galopp vid A så är det det. Inte ett steg efter.
-Ut i hörnen också.
-Markerade tempoväxlingar
-Våga släppa ut hästen i ökad skritt (många håller tygeln för kort)

Var noga med i LB:1 att rida:

Lika stora serpentinbågar (sikta in dig mitt i mellan bokstäverna) och att hörnen ska skäras av i första och sista bågen.

Var noga med i LA att:

-rakställa innan du påbörjar skänkelvikningen
-Centrering av galoppvolterna (lika stor på båda sidor om medellinjen)
-Visa förvänd galopp (inte gena för mycket ut mot spåret)
-Visa arbetsgalopp efter mellangalopp, innan du går ut på spåret

Några små tips. Hoppas det hjälper.

Håller tummarna för dig.

Om det är taskigt mot ponnyn eller inte avgör du helt själv. Ser du det bara som träning och inte bryr dig om resultatet eller att han kanske är spänd så att han bytar galopp, eller vägrar att rygga så är det ju inte taskigt. Så länge du inte kräver mer än han klarar är det inte elakt mot ponnyn. Han vet ju inte att ni kanske får dåliga poäng... ;)

Lycka till!

Visst ska man våga och satsa lite!
Och att man inte ska ta tävlande på blodigt allvar utan faktiskt se det som ett förberedande inför kommande tävlingar tycker jag är jättesunt och bra!

Tänk bara på en sak... du säger själv att ni nog egentligen inte är mogna för klassen men att du bara ser det som en träning etc

För om man startar klasser som ligger lite väl långt från den utbildningsståndpunkt som man egentligen befinner sig på så finns det en stor risk att ryttarens självförtroende kan få sig en knäck. För om man ligger för långt ifrån, ja då kommer man också att få väldigt dåliga betyg. Man kan också riskera att få värma upp bland andra som man tycker är hundra gånger bättre än en själv osv Och man kanske också hamnar sist i resultatlistan på, som man då tycker, pinsamt låg procent. Vilket man måste vara förberedd på. Därför tycker jag att man mkt väl kan utmana sig själv genom att ta sig an utmaningar som för en framåt (istället för att sitta hemma och fega) men att man ska bara ta ett trappsteg i taget och inte för mga på en gång för då kan det göra j-kligt ont om man trillar ner... *Flummigt!*
Så för att vara lite mer konkret. Om det bara är så att du inte tycker kvalitén på rörelserna är helt hundra ännu så tycker jag att du ska starta LA:n, men om det är så att rörelserna ännu inte sitter eller tom strular hemma på träning så skulle jag nöja mig med att tävla LB:n och inte riskera att självförtroendet får sig en törn utan att du istället går hem med en positiv känsla och ett sug efter fler tävlingar!

TUSEN tack för alla uppmuntrande kommentarer och BRA tips (spec. LillaGeisha)!!
Nu känner jag mig helt säker, ´klart jag ska starta!

Jag får väl skriva här efteråt och berätta hur det gick...!

Tycker det är bra att du försöker komma ut på lite dressyr osv. håller med alla innan som skrivit, det enda jag funderade på är om han normalt är nervös och spänd finns det kanske risk att det blir lite för mycket "krav" på honom, att han kanske uppfattar det lite som svårt. Och man vill ju inte att han ska uppleva tävlingen ännu mer som en spänning, utan han ska få känna sig säker och veta att han klarar det, att det är lätt som en plätt.
Hoppas du förstår vad jag försöker få sagt.
Jag tror det kommer gå jättebra i vilket fall.

Ja, gör det. Håller tummarna för dig.

Själv ska jag starta en klass snart där min utgångspunkt är samma som din. Vi ska nosa på en högre klass där vi kan rörelserna men "kvalitén" (som Saigon så bra uttrycker sig) kan bli bättre. Det är sista tävlingen för säsongen och känns bra att avsluta med den, så vi vet vad vi ska träna i vinter. Jag är helt beredd att ta jumboplatsen och låga poäng.

Lycka till!

Ja.. Klart du ska prova! Startade min första lätt A lokal med min ponny för typ 2 veckor sen... Kan ju säg att ryggningen inte blev ngt vidare... Men resten gick bra och det lönade sig :D

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 995
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 889
Senast: ameo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 275
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 424
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tik som "luktar gott"