taskiga hovar??

G

Grazia

Har en fundering angånde min hästs hovar, Hornet är utmärkt inga sprickor eller dylikt MEN om man tänker sig strålen och "bakåt" upp mot baksidan av benet så har han en längsgående fåra där, varför? Vad innebär detta egentligen? :confused: :confused: Det är ganska mjukt och man kan dra hovkratsen i skåran för att göra rent. Detta visades när jag köpte honom och tidigare ägare har inte sett det som ett problem men jag har börjat fundera på vad det är för något egentligen, kan det vara farligttro, behöver det behandlas :confused:??

Vissa hästar kan ha så. Men ser det ut som en spricka? Om det hade varit nånting farligt borde ju din hovslagare ha sagt nånting om det.

Grejen är att hästen var precis nyskodd när jag fick den och min hovslagare har inte kommit ut ännu. Har ägt denna underbara kille i 2 veckor bara :rofl:Funderar på att kalla ut honom bara för att titta!! ;) Fler tips??

Gjorde du ingen veterinärbesiktning när du köpte honom och varför frågade du inte veterinären då om du gjorde någon? :confused:

jo men den vet. hade aldrig sett något sådant och "hästen" har ju inga bekymmer så det är "lugnt"....

Låter som en vad min vet kallar djup strålfåra, enligt henne tecken på att hästen haft (eller har) strålröta. Hade för några år sedan en häst med sådan. Hon rekomenderade att man skulle använda det här lilla TruchBuster (tror det stavas så) det som på hööks benämns som Till Strålen. Håll rent i fåran samt tryck i ordentligt med sånt lila en gång i veckan. Detta är inget som är farligt men luktar det pekka där så är där troligen en pågående strålröta annars är det bara att hålla koll så att där inte blir det.

Liknande trådar

Hästvård ...ja snart blir jag tokig på Queens högra framben. :crazy: Resume kommer här: I början av juni är hon svullen/svampig över...
2
Svar
25
· Visningar
2 797

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Unghästfasoner?