Tåriktade skor

T

Tasja

Vet ju det finns några hovslagare här.

Min unghäst har problem med bakknäna. Yttrar sig i att hon inte kan galoppera utan att slå om i kors. Är behandlad i höger bakknä. Hon kan fortfarande inte galoppera 100% bra. Ska snart på koll igen.
Fick tips idag om att tåriktade skor på bakfötterna hjälper bra vid sådana problem. Veterinärerna har aldrig nämnt detta. Vad säger ni? Vill gärna höra fördelar nackdelar från mer än den jag pratade med idag.

Hur pass ung/ riden är hästen. Har du provat med lättare skor. Vet en treåring med verkligen flotta gångarter som biljarderar runt om med vanliga skor, där blev det alu.skor i stället. Troddes bero på framförallt bristande styrka/stabilitet men sådant kommer ju med tiden.
Nin

Slår hon om i enbart vänstergaloppen,eller är det vilket som?

Hon har gått barfota, med flappskor och med vanliga skor. Flappskorna fram då alltså. Ingen skillnad.

Slår om mest i höger galopp. När det var som värst kunde hon ta 3 steg innan omslag. Då kunde vänster varv hålla i en halv volt i varje fall.

Nu slår om hon efter ungefär en halv-en volt men någon enstaka gång håller hon två varv. Samma sak på fyrkantsspår men inte rakt fram ute. Där slår hon bara om dom gånger vi hamnar i obalans.

Glömde ju hur mycket riden hon är.

Hon är fem år, inriden på våren som fyraåring, insutten hösten som treåring. Problemen visar sig både med och utan ryttare och har så gjort sen första gången hon galopperade med ryttare men ibland mer ofta, ibland mer sällan. Även utan ryttare visade det sig ibland men eftersom hon kanske longerades som mest 2 ggr i månaden så var det ju inget man direkt oroade sig för när hon var 2 och 3 år gammal. Behandlad i båda haserna i januari och i hö bakknä i mars. Sen dess nästan bara riden rakt fram ute. Ungefär 5 pass totalt på bana för att "kolla läget". Vilat 5 veckor i juli. Rids varannan dag ungefär.

Mc fick lite speciella skor av sin nya hovis när han hade problem med bakknäna. Dels var det framskor runt om, och dels var de ganska raka i tån. Jag har en uppsättning kvar oanvända, fast han hade ju inte så stora fötter förstås, jag tror det är 0. Veterinären nämnde inte heller något om vilken sorts skor han skulle ha, utan bara att han skulle ha kortare tå. Det gjorde STOR skillnad kan jag ju säga.

Jag tror faktiskt att det inte hjälper med att försöka lösa problemet genom att exprimentera med hovbeslaget,utan jobba istället med att få hästen jämt musklad och stark nog att bibehålla galoppen.
Förutsättningen är att hästen inte har ont i något knä förståss.

Ja det är ju självklart! Men kan man underlätta eller förhindra nya problem är det klart intressant. Så flera erfarenheter eller teorier om detta är fortfarande önskvärt. Ska även kolla upp detta med kortare tå. Den hovisen jag pratade med sa att hästen slår i bakhovarna hårt med tån först och att tåriktade skor skulle göra att hoven rullar över lättare. Detta islag med tårna först ger enligt honom hård belastning just på bakknäna. Ska även maila min eq och höra om hennes teori (var för övrigt hon som fick in veterinärerna på rätt spår efter ungefär 1,5 års letande efter orsaken till galopproblemen).

Ska ta ett ordentligt snack med veterinären, vi ska ändå in i månadsskiftet nån gång och böja henne. Måste bara komma igång så pass att vi galopperar under ryttare eftersom det är en sak vi ska visa upp på vårt besök.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 489
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 170
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 327

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka