Tårikta/Classic Roller?

Sv: Tårikta/Classic Roller?

hoppas trådskaparen ursäktar trådkapningen..

Om du inte har haft hästen så länge så är det svårt för dig att veta hur han skall kännas då..
Om han känns seg så är det förmodligen så att han känner av sina strålben. Det finns jättemånga ligament runt strålbenen och stora böjsenan går ner under så det finns mycket som kan göra om i området. Även strålbensbursan kan behandlas om det är iflammerat i området.. Allt syns ju inte på röntgen tyvärr.

Sitter i samma sits som du, hopp och förtvivlan hela tiden. Har hållt på och kämpat i snart 2 år och skall till kliniken igen då han inte längre är fräsch (efter CR -historien) och har en stoooor klump i magen.
PM:a gärna om du vill ventilera mera..

Strålbenshälta är svårlöst. Coari har säkert olika skoningförslag på det som kan hjälpa.

Hur menar du?

Tvär tå och kort tå kanske är samma sak, bara jag som uttrycker mig otydligt?:idea:

Nu förvirrar jag dig bara säkert

Kort tå är bara att man "drar bak skon"" tvärtå är smidd så att den är helt rak framtill

Jag gjorde en inte alltför vacker :angel: teckning

1. Tvärtå (Underifrån)

2. Tåriktat

3 CR - Det jag kallar halvrund på bilden i genomskärning (sidan på skon därför inte med)

skor.jpg

Sedan har du ju öppen tå (som är en "bak och fram" sko men med sömhålen anpassade) TOK SKO kallade ngn det.

Förmodligen så påverkar de på olika sätt.
En för snabb överullning skyddar säkert en sak - men frestar istället på en annan.
Så därför rätt skoning för rätt skada

Har de nåt "proffs" på din klinik?

Tvärtå då får man en styrd överrullning. Och man får brytningar i lederna. Med CR eller tåriktat får man en överrullning som passar hästen. Vid gaffelbandsskada och ytligaböjsenan är det viktigt att trakten inte blir för hög. Djupa böjsenan=högre trakt. Därför är det viktigt att Hästägaren vet vilka senor som är skadade när hovis ska sko annars kan man gjöra mer skada än nytta:angel:
En för kort tå är inte heller bra, det kan man få med CR men är svårare med tåriktat.Kan vara därför Lindsens häst går bättre med tåriktat.

Såg detta nu :o

Okey minst styrning med CR

Ganska liten med New balance också?

Öppen tå - kanske den sanbabste överullningen - och frestar på????

tackar för "bildningen" :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Strålbenshälta är svårlöst. Coari har säkert olika skoningförslag på det som kan hjälpa.

Håller med dig men NEJ inga säkra skoningsförslag.

Strålbenshälta är ett sk "samlingsbegrepp" som inte säger mer än just strålbenshälta. Man måste först veta exakt vad för typ av strålbenshälta som är grundproblemet.

Ett par ex på "samlingsbegreppet strålbenshälta.

Deformerat strålben beroende på felaktig belastning.

Urkalkning i strålbenet beroende på avel,felaktig belastning.

Deformerat strålben beroende på stress från djupa böjsenan.

Stressad strålbensbörsa beroende på stress från djupa böjsenan.

Strålbenshälta beroende på strålbenets omslutande mjukdelar,ligament, och stödapperatur.

Strålbenshälta beroende på ensidigt underlag och träning,(läs tränas mer runt runt än rakt fram och gärna mer runt i "det bekvämaste varvet")

Tyvärr finns det ingen generell "enkel" lösning hur man skor en häst med strålbenshälta utan det är högst individuellt. Det viktiga som hovis här är att hästen har genomgått en grundlig undersökning på klinik där Veterinären kan ge mer grundläggande information om skadan än att endast uppge strålbenshälta som diagnostik.

På förekommen anledning vill jag bara här återupprepa mig utifrån dom olika senornas inverkan i dom olika belastnings faserna.

Isättningsfasen: Tåsträckaren och främre delen av gaffelbandet.

Belastningsfasen: Gaffelbandet och den ytliga böjsenan.

Överrullningsfasen: Böjsenan och dess förstärkningsband.

Avgörande faktorer är: rörelse,skoning,underlag och arbetssätt.

Beroende på trauma och om man nu som hovis får del av rätt diagnostik så väljer man lämpligt beslag,skoning för att avlasta just den senapparatur som för dagen är stressad. Hur man gör är helt ointressant, bara man ser till att underlätta just den tidigare överbelastade belastnings fasen.

:bow::bow::bow:Bra förklarat. Du ska ha mycket beröm för att du tar dig tid att skriva här och dela med dig av dina kunskaper och erfarenheter:bump:

Ja, du har ju min berättelse lite längre upp i tråden.
Det är vad veterinären sett och uppgivit.
Vi frågan om hur vi skulle sko framöver så var det just "använd sko med spång i två skoperioder, sedan vanliga skor. Fast du kanske får använda specialbeslag då och då framöver" (När?? Och vad? Fick inget riktigt svar).

Jag känner att veterinären är ute och famlar lite i luften precis som jag som hästägare, bara att jag vet mycket mindre om hästfysiologi än en veterinär och därför har färre teorier att luta mig på och därmed färre slutsatser att dra.
Jag frågade om prognosen och fick ett svävande svar, fast hon sa att hon var mycket nöjd med det snabba positiva svaret på första behandlingen.

Vad jag läst om strålbenshälta (och ja, jag har förstått att det är en stort samlingsbegrepp och just därför velat ha lite mer konkreta svar från vet) är att det är förrädiskt och att hästen kan hålla sig fräsch så länge den inte belastas för hårt. Men vad är för hårt? Eftersom jag inte uppfattade hältan sist då den var på bägge fram så vet jag inte om jag kommer att reagera igen. Hästen har ju inte varit värst framåt efter behandlingen heller trots att han ska vara ohalt enligt böjprov.

Men lite fler idéer om skor som kan hjälpa, idéer om med vilka intervall man ska slå på vanliga skor resp specialbeslag och kanske nån sorts förklaring till varför hästen skulle behöva växla mellan dessa skulle räta ut lite frågetecken.
Jag känner att veterinärerna är lite för vaga och otydliga där och det får mig att tänka att de inte heller vet så mycket. Skulle dock hellre se att de klämmer ur sig just det rakt ut istället för att humma och sväva på svaren.

Ja, tack så mycket för dina förklaringar. Det känns som att du är en väldigt duktig och engagerad hovslagare som ser helheten. Tack!
:bow:

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 569
Senast: Liten
·
R
Hästhantering Jag har ett äldre sto, pigg och fräch och som i hela sitt liv varit känd för sin dominans. Hon har ständigt varit ledaren i de flockar...
Svar
11
· Visningar
1 762
Senast: Qosack
·
  • Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 147
Senast: axel
·
Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 292
Senast: Miss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX