Sv: Tårikta/Classic Roller?
Ursäkta lite trådkapning...
Vet precis hur det känns
Man kollar och känner men jag har lärt mig att lita på magkänslan (som ju egentligen är att man läser av sin häst) Jag kände det väldigt tydligt när jag red med CR han gick inte fram alls. Vi gav det tre veckor och sedan gav vi upp.
Ett annat alternativ som är bra om du inte vill svetsa och ha kort tå är bakåtvänd sko s.k "toksko" då får de stöd i hälen och håller tån kort eftersom den "slipas ner" allt eftersom.
Det finns ju massor att prova på en strålbenshäst men på min fungerar vanlig sko allra bäst.
Hur är din häst behandlad?
Vi har haft hästen i drygt 1,5 år.
Bakgrunden är att han hoppat villigt och bra (kanske blev det några oväntade stopp i slutet, speciellt på lite tyngre banor) men alltid varit mer än normalt seg. Speciellt i galoppen har han haft en "autopilot" - en seg galopp som inte gått att påverka alls.
Ingen märkbar hälta, men ganska korta steg. Men det hade han ju liksom redan när vi köpte honom mer eller mindre, så det är inget vi reagerade på. Ingen märkbar hälta.
I somras fick han en längre viloperiod och efter den var han klart ofräsch så vi tog in honom på klinik.
När de bedövade lågt på ena benet så haltade han rejält. Så, dubbelsidig hälta var orsaken till att han inte såg halt ut, men uppenbarligen var det.
Efter röntgen såg veterinären att strålbenet på ena fram var "förkalkat". (Vet inte om det är rätt terminologi, men det såg vitare och kompaktare ut på röntgen) och drog därmed slutsatsen att han någon gång skadat sig där.
Han blev sprutad på bägge fram och så var det vila i liten hagruta i 2,5 veckor. Sedan var vi tillbaka och då var han ohalt på benet med röntgenfyndet men hade kvar en liten reaktion på andra frambenet. De sprutade honom igen och därefter sa veterinären att han egentligen inte behövde komma tillbaka för hon var säker på att det skulle ge sig. (Vi var tillbaka en gång till för säkerhets skull innan självriskperioden tog slut och när han var mer igångriden och då var han inte halt. Men fortfarande rätt seg).
Han skulle enligt vet. ha sko med spång i två skoperioder och därefter trodde hon inte att specialbeslag skulle behövas bara vi var riktigt noga att inte överskrida skoperioderna. Sedan sa hon att vi får känna efter hur han verkar fungera, om han kanske behöver specialbeslag under vissa perioder eller inte.
Han lite lång i tårna ganska lätt, så hovslagaren föreslog just CR för att han skulle rulla över lättare även i slutet på skoperioden.
Jag tycker dessvärre att han blivit kortare i stegen igen och ovilligare framåt.
Å andra sidan har vi ju ridit igång honom nästan helt och hållet. Vi rider i alla gångarter och har hoppat lite låga hinder på rakt spår. Kanske det är strålbenshelve-et som börjar spöka igen nu när träningsbelastningen är högre?
Jag kastas lite mellan hopp och förtvivlan. Han var mera framåt tidigare under igångridningen, men då var det i skritt-trav-fasen.
Jag vill ha en 24-timmarsveterinär/hovslagare som säger vad som är rätt eller fel! Min magkänsla pendlar hysteriskt och en ny självriskperiod på 5000 kr har tickat igång igen....