Target med klicker

I

Instant

Hur ska jag göra för att klicka in targetmattan (använder en musmatta) med klickern?

:)

Sv: Target med klicker

Vill du att hunden ska sätta tassen på den?

När jag lärde min hund la jag ut musmattan på marken och gick förbi med hunden så att hon råkade kliva på den, och så klickade jag. Det tog inte lång tid förrän hon förstod att mitt klick hade med musmattan att göra.

Du kan också bara lägga musmattan på marken och låta hunden testa sig fram alldeles själv. :)

Lägga den på golvet och låta hunden pröva sig fram, vänta tills den står med foten på targeten och klicka? ;) Nej, det låter nog enklare än vad det är. Poängen med klickerträning är ju att hunden själv ska komma på vad den ska göra. Om hunden verkligen inte kan räkna ut vad den ska göra får man väl hjälpa till lite så att den "oavsiktligt" står på mattan, ex lägga targeten mellan dig och vovven, och sedan flytta dig så att vovven följer efter och råkar gå på mattan. Mycket tålamod kan krävas.

Lycka till! :)

Förresten: Jag har tänkt lära minstingen targetöverföring. Någon som har erfarenhet av det? Någon som använder targetstick?

Ja, det vill jag!

Ni båda hade liknande svar, så jag ska pröva senare! :)

Men när hunden väl förstått att klicket har med mattan att göra - hur går man vidare då? Jag menar, hur ska man nå mitt mål som är att jag på signal ska kunna få hunden att gå fram till mattan, trampa på den, och sedan återkomma till mig? :)

Träna först korta pass ofta ett tag, vänta med att avancera till hunden verkligen förstår. Öka avståndet och svårigheten successivt, och lägg på ett kommando. Sluta sedan berömma när hunden gör det utan kommando. Är det rutan som är målet?

Tack för ditt svar!

Ja, långsiktigt är det så.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947
Hundträning Ska skaffa klicker, vilken rekommenderar ni, eller avråder från? Har tidigare haft en med en liten plåtbit som klickade och den tyckte...
Svar
5
· Visningar
603
Senast: skiesabove
·
IT & mobiler När jag ska läsa min mejl och klickar på outlook där jag har mejlen så öppnas LinkedIn. Varje gång. Vad har gått snett och vad gör jag...
Svar
2
· Visningar
453
Senast: Wille
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka