Tar unghästen mindre tid än den inridna?

Sv: Tar unghästen mindre tid än den inridna?

Konstigt, för jag känner det som att det skulle göra en betydande skillnad. Men... vad vet jag... jag har inte ägt häst på ett tag och att jobba som hästskötare till många hästar på heltid är inte samma sak som att ha en häst och jobba heltid med annat slaveri... ;)

Håller med! Våra unghästar (nu pratar jag alltså 1-2åringar) borstar jag inte alls varje dag. De går på lösdrift och binds upp i samband med kraftfodergiva och då borstar jag lite på dem ibland och övar att lyfta hovar och så. 3-åringen (ja nu är hon ju 4 förresten!) hade jag uppstallad i samband med inridningen, men även då borstade jag inte varje dag, utan de dagar hon bara gick i hagen fick hon vara som hon var. Bara en visiteringskoll vid insläpp. Nu är hon högdräktig och är ute på lösdriften med de yngre och skrittas bara ut i skogen 1-2 ggr/vecka och inte heller nu ryktas hon mer än de dagar hon rids.

Ja miljöträning tycker jag är jätteviktigt. Så de dagar jag inte rider en unghäst tar jag med den på promenad så den får lukta, titta, lyssna och se olika saker som kan verka skrämmande. Det har gjort att sen när jag rider ut min unghäst i naturen så är den lugn och van. Jag har nästan alltid ridit unghästarna mycket ute och väldigt lite på bana. Då får de tänka själva med att lyfta fötterna och att det är lite roligare.

Rider jag så är det såklart max varannan dag (ca 3 dgr/vecka) och runt 20 min första tiden. Så det är inget jobb på nåt sätt utan lagom lite. Men runtom så tycker jag man ex ska öva mkt på att lyfta hovar, röra hästen mkt osv.
Tycker det låter ganska dumt att bara ta in och snabbt borsta av den övriga dagar. Jag vill att mina hästar ska vara mycket hanterade och veta vad som väntas av dom.
En väluppfostrad häst blir dessutom bättre behandlad än en som är ouppfostrad om den skulle hamna i fel händer...då kanske nån blir arg på hästen och i värsta fall slår den och det skulle jag inte vilja.

Det är iaf nåt jag tror...inte säkert det är så...men jag känner mig tryggare då iaf om de är snälla och väluppfostrade!

Den stora skillnaden med en unghäst mot en äldre tycker jag är att man aldrig VET hur lång tid saker kommer att ta. Ibland tar skoningen två och en halv timme för att de bestämt sig för att trotsa medan med en äldre häst vet man att den uppför sig (förhoppningsvis :angel: ). Likaså om man ska åka iväg till ridhus, en äldre vet du hur lång tid den tar att lasta, en unghäst kan helt plötsligt bestämma sig för att ställa sig på tvären... Och har man en unghäst MÅSTE man ju lägga ned den tiden att lösa problemet bums. Det går ju inte att ställa in hästen och tänka, jag gör det där imorgon. Jag, som har både unghäst och småbarn, har flera gånger fått ringa hem och säga "vänta inte på mig, jag måste lösa ett problem..." Sedan är det ju förstås vilor och sånt som kan vara skönt med en unghäst. Å andra sidan kan man kanske låna ut en äldre häst en par dagar i veckan och få lite hjälp så.

Det är mina erfarenheter, jag har tänkt en hel del på det här men för mig blev det att jag inte hade råd att köpa annat än unghäst med tanke på de krav jag hade. :D

Lycka till!

Till skillnad från de andra här så tycker jag att mina unghästar tar mycket mer tid än de äldre. En hel del som är nytt och främmande för unghästen tar lång tid medan den gamla tränade bara så att säga rycker på axlarna åt det. Sedan vill jag gärna skynda långsamt med unghästarna och individanpassa det, ingen häst är den andra lik. Vissa klara nya saker sanbbat andra kan ta väldigt lång tid att vänja vid nya moment, mycket beroende på hur utveckalde de är psykiskt.
Så min erfarenhet är att förutom själva ridandet/tränadet, vilket ju ska vara mer omfattande för en äldre häst som tävlar än en unghäst, så tar allt annat längre tid med unghästen. Man får också vara beredd på att då och då backa tillbaka med unghästen, ett par steg. En äldre häst lär sig fortare och "förstår" en ny situation snabbare och kommer ihåg och kan hantera det mycket enklare.

Min unghäst tar längre tid att ta hand om än min förra välutbildade 13 åring! Det är så mkt mer än motion/träning dom behöver! Nu är hon äldre och allt är lättare! Nu har jag en däremot en stark och lite trotsig tonåring :devil: ! Men det e bara att hålla i sig! :bump:

Jag beräknar att en häst i full tävlingskondition kräver ca 2-3 h per dag för att man skall hinna med alla bestyr (inkl att man behöver klippa dem och så). Nu har jag börjat fundera på att köpa en 3-åring. Hur mkt tid uppskattar ni att de kräver per dag? Mer? Mindre?

Ungefär hur länge och hur ofta rider ni på era nyligen inridna hästar?

Betydligt mindre. Jag har två unghästar nu och hinner med dem trots att jag pendlar till stallet. Den ena är icke inriden, den andra är inriden (fyller 4) och rids fyra gånger i veckan. Inga långa pass alls, kanske 30-40 minuter, mest skritt på lång tygel i skog och mark + lite galopp och trav i snön. Har man ridhus kan man korta tiden ännu mer.

Skötseln är väl ungefär densamma, men iom att man inte rider varje dag blir det en timmes "vinst" per vilotillfälle. Dessutom vilar ju unghästen hela sommaren och även på vintern.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 066
Senast: Twirro
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: Cambrie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 412

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka