Tar ni in dom???

Sv: Tar ni in dom???

Jag tar in mina, här kan det vara rent :devil:
Förra sommaren och sommaren innan var det så mycket mygg att jag kunde ha mina ute mellan 05 - 09 på morgonen och någon timme vid 17 snåret.

Alltså bara ute en 5 timmar/dygn när det var som allra värst.
De blir galna och min unghäst vägrade till och med att gå ut, fast hon stått inne så mycket....

Normalt har jag mina inne på dagen och ute på natten från midsommar till mitten på augusti.

Jag hoppas verkligen att det blir en torr och het sommar i år så myggen förtorkas.
 
Sv: Tar ni in dom???

supergladis skrev:
Inte för att jag har hästen ute dygnet runt eftersom jag tränar och tävlar. Men en annan bra lösning är att använda exemtäcke med UV skydd på hästen när den är ute. Fast den inte har exem så slipper den bromsar och annan skit.
Även jag tränar och tävlar, jag hade gärna haft mina ute mer.

Här hjälper inte exemtäcke.

Det som skulle hjälpa är att hugga ner skogen runt om kring så det kommer in vind, och möjligen hälla DDT i ån.:crazy:
 
Sv: Tar ni in dom???

jag brukar ta in mina hästar ibland på dagen en het sommar då bromsar och annat kryp är jobbigt
 
Sv: Tar ni in dom???

Vi brukar ha mycket mygg och knott när det är säsong för det. Redan nu är det en hel del knott på hästarna.. :devil: Vi tar in dem efter behov, oftast en stund på dagen, em. En del dagar inte alls. Det beror ju alldeles på vädret. Använder eksemtäcke och huva också, tycker det funkar bra mot mygg och knott! Då kan de oftast vara ute, tar bara in när det är som värst. Myggen är ju tyvärr bara lugna runt 2-3 på natten, så är det tokmycket mygg, som det tyvärr är en del år, så får de vara inne från em/skymning till tidig morgon. Efter behov helt enkelt!! Det är ju, som någon annan skrev, ett ypperligt tillfälle att gå igenom dem, kratsa hovar, ha på myggmedel, smörja eksemhästen, ge mineraler och ev. kraftfoder osv.
 
Sv: Tar ni in dom???

självklart tar vi in dom vid behov!

det är en myt att bete dygnet runt är en situation där man inte behöver underhålla eller bevaka förhållandena för hästarnas ute gång dygnet runt tyvärr....

här i östergötland har vi oftast värst med broms och knott i juli, i perioder då står våra inne dagtid, dvs tas in morgon och går ut igen i kvällningen. ohyran försvinner med solen och tar fart igen med ljuset på morgonen.

hästarna kommer gladeligen och vill bli inhämtade, står sen inne och sover/ligger och snusar i boxarna, och är sen fräscha och glada att gå ut igen framemot kvällen.

man får anpassa efter vart man bor helt enkelt.
 
Sv: Tar ni in dom???

Här har det blivit så:devil: illa att bromsen dyker upp allt tidigare, ibland redan i början av Juni.

"mina bromsar" är vakna från tidig morgon till SEN kväll.
Dessutom har de stora randiga helikoptrarna ökat avsevärt till antal.
Förr såg man EN per sommar, nu är det flera om dan.

Mina har ej börjat med bete 24 h.
Har Switchat dem ikväll med halva dosen. Det verkar som om det svider.
De har sen eksemtäcken o mössor o tofflor;)

Även om de har en sommarstuga, så vill de hem när det blir hett o därmed fruktansvärt med broms:devil:
 
Sv: Tar ni in dom???

vi hade broms invasion ca 3 veckor förra sommaren. det var hemskt... de små grå satarna som borrar in hela huvudena i hästen samt de randiga helkoptrarna.

Min häst går inte ute 24 timmar än - för kallt och ostadigt väder - oftast dröjer det till midsommar innan det blir dygnet runt för honom.
 
Sv: Tar ni in dom???

Trâdskaparen här! Tack för alla svar. Behöver inte känna mig som typ frân "en annan planet" om jag plockar in hästarna dâ och dâ:idea:
 
Sv: Tar ni in dom???

fnorr skrev:
Trâdskaparen här! Tack för alla svar. Behöver inte känna mig som typ frân "en annan planet" om jag plockar in hästarna dâ och dâ:idea:
absolut inte :D
 
Sv: Tar ni in dom???

Jag brukar ta in dom så de får en chans att vila... här i norr är det ett :devil: .... på sommaren. Nu är det så kallt att jag hoppas flygfäna dör......;)
 
Sv: Tar ni in dom???

Vi har för vana att låta stallet stå tomt under juni - augusti för tvätt/målning osv. Låta stallet vila helt enkelt. Men när det gäller hästarnas bästa gör vi självklart undantag och låter de stå inne de dagar det är som värst. Och de är vekligen lättade, det syns på de hur de slappnar av och halvsover i boxen.
 
Sv: Tar ni in dom???

Nu är det ju inte alltid enormt med mygg/broms/knott osv dagligen. Vissa dagar är ju värre än andra. MEN jag har då alltid tagit in dom mitt på dagen då plågan varit som värst. då tittar ju alla Bromsar fram...mygg är inte lika stressande.

Bromsar ska man hålla lite utkik på, för en gång hade min kompis en kviga, och när vi tittade till den på den dagliga rutten så var hon fullkomligt täckt av broms. Kon var helt apatisk och bara såg halvdö ut. Snabbt in med henne i stallet där hon fick stå tills kvällen. då piggade hon till sig. Sedan smorde vi in hela kon från horn til klöv med Skillingaryd kletsalva..och jag lovar, nästan inget flygfä ville sätta sig på henne då.

Så jag tycker att: djur ska stallas in under de kritiska perioden OM dom inte har fullgott skydd. en kväll såg vi hur hästarna hysteriskt sprang som galningar i hagen, vi gick dit och genast blev vi överfallen av ett gäng enormt små, små svarta flygsaker..Dom kröp in i näsa, mun, öron..ja överallt. Å dom bet en skithårt...Ingen aning om vad det var, kanske svidknott ?!...Men i det läget var det bara att stalla in. Alla hästar var hur svettiga som helst, och ändå var det bara en ljum sommarkväll.
 

Liknande trådar

Anläggning Ni som hyr ut, vad göra om ni inte trivs med hyresgästerna och tar jag rätt betalt? Jag vet inte riktigt hur jag ska börja eller...
2
Svar
31
· Visningar
4 750
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Behöver andras syn på det hela för just nu sliter jag bara håret över hur jag kan känna så här... Det har väl varit i nån månad nu...
2
Svar
28
· Visningar
3 730
Senast: EmblaAsk
·
F
Foder & Strö Till min ena "invandrare", frân Belgien har jag svârt att hitta rätt i foderdjungeln. Kanske ska tillägga att pâ sportstallet i Belgien...
Svar
19
· Visningar
1 147
Senast: fnorr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp