Sv: Ni som hyr ut, vad göra om ni inte trivs med hyresgästerna och tar jag rätt betal
Såhär står det i en annan del av kontraktet:
Regler, mm.
Det åligger hästägaren att hålla hästen försäkrad och vaccinerad.
För skada på häst eller utrustning ansvarar inte hyresvärden. Hyresvärden ansvarar inte heller för skador som hästen orsakar tredje man.
Hästägaren garanterar att hästen är till fullo frisk och inte har symptom på någon smittsam sjukdom. Veterinärintyg ska kunna uppvisas vid anfordran.
Vid avflyttning skall boxplatsen vara tömd, väggarna tvättade och platsen i sadelkammaren och foderrummet tömd.
Allmäna regler
Ingen häst ska bli lämnad ensam i hagarna om inget annat är sagt.
Vi vill ha en mycket trevlig stämning i stallet, tala om direkt om det skulle vara några konstigheter.
Du får jättegärna sjunga och skratta högt, men undvik onödigt spring och skrik.
Du får gärna ge hästarna morötter, men vi håller oss främst till våra egna hästar så inget spring i varandras boxar i onödan.
Du får gärna smutsa ner och spilla ut vatten, men städa och sopa upp efter dig. Lämna inga borstar och sadlar i stallgången, täcken hängs upp på sin plats i sadelkammaren. Risk för skada på både häst och utrustning annars.
Tag bort eventuell spillning på ridbanan efter ditt ridpass.
Ställ in hindermaterialet efter dig även om du ska använda det dagen efter.
Undvik att sopa mer än nödvändigt när hästarna står inne pga dammspridningen.
Parkera bilar på angiven plats. Ej på grannens sida eller ivägen vid maskinhallen.
Både den röda och den svarta dörren in till foder/kaniner måste alltid hållas stängd.
Rökning är strängt förbjudet inne i stallet och på området runt stallet. Detta gäller inne i stallet, utanför stallet, även förbjudet i hagar, trädgård, paddock, ridbana. Rökning sker på busshållplatsen, längre in i skogen eller i den egna bilen om fimpen slängs i bilen.
Ort och datum________________________________________
_____________________ __________________________
Hyresvärd Hyresgäst
Vad det gäller rökning så röker han i bilen.. eller i hagen..... SUCK..
Trevlig stäming, njaa..
Städa efter sig, njaee...
Vad det gäller banken och kontanter så har Swedbank, där jag är kund tagit bort sin kontanthantering helt här. Man kan få hjälp att sätta in pengar genom deras väktarbolag, men då tar det 3-7 dagar för pengarna att komma in och kostar 70-160kr. Handelsbanken som jag gått till senaste gången för att sätta in dessa kontanter får egentligen inte ta emot av mig som inte är kund men hon gjorde ett undantag denna gången, 60kr kostade det. SEB har en instättningsautomat men då måste jag vara kund hos dom. Men fortfarande, detta är inte mitt problem, jag ska väl inte behöva betala för att kunna få betalt av dom? Nej, nu sätter jag ner foten. Kommer han med kontanter nästa gång så får han tillbaka dom, om jag ens tar emot dom. Tack för ert stöd, hehe
Faktura kanske var fel ord, skriver inte ut fakturoer utan vi har kommit överens om att det ska in förskottsvis varje månad den 20e. Funkar kanon för den andra hyresgästen.