Tar man med eget hö till seminstationen ?

Tahari

Trådstartare
Gör man det ? Kan ju såklart ringa stationen, men vill inte störa med dumma frågor. Vad ska man annat tänka på ? Förutom det uppenbara, hel ,ren och frisk häst. Tänkte mest praktiska saker som extra utrustning. Är det brukligt att man kommer på besök om hästen ska stå kvar till första kollen ( har ingen lång sträcka att köra men vill störa så lite som möjligt ).

Sv: Tar man med eget hö till seminstationen ?

jag upplever att alla stationer har olika... så jag skulle ringa och höra.

Men jag brukar lämna iväg mina ston och då vill de bara ha hästen med en grimma som har hästens namn på...(iallafall på de ställen jag har varit på)

Det gör man inte.

Jag brukar lämna mitt sto nymaskad och utan bakskor, i gott hull och med koll på hennes brunstcykel. Stoet behöver ingen annan utrustning än en grimma.

Fall det är brukligt eller inte att hälsa på vet jag inte men jag har själv gjort det typ varannan vecka p g a att jag tidigare har dåliga erfarenheter från ett ställe som inte längre är i branschen.

*KL*

Dit jag åker med hästen så tar jag med eget hö, samt täcken.
Men så bor ju vi nästan i antarktis, så här finns det inget bete som duger än, och vi hade fram till förra veckan minus på nätterna och kalla, blåsiga dagar.

Nu ska hon tillbaka nästa vecka, så förhoppningsvis har det blivit lite mer grönt och att värmen håller i sig så hon vare sig behöver täcken, hö eller kraftfoder.:)

Vad får ni betala för dygnspris när ni tar med eget foder?

Här lastar jag in sto, tar på en bra mjuk grimma och sedan åker vi. Inget hö och täcken tar vi med. Endast grimma. Vi åker inte och hälsar på då det är för långt bort.

Självklart är stoet i bra kondition och inga bakskor (går nu barforta iof) på!

Vad får ni betala för dygnspris när ni tar med eget foder?

70 plus moms tror jag det var.
Vet inte om det ingår tex hösilage innan betet kommit igång, men jag vill inte tvärbyta foder på henne så jag tar med eget.
Antar att det inte går att göra så om man åker på större seminstationer.

Är de inte känsliga av någon anledning brukar man inte ta med eget foder. Däremot nymaskade och utan bakskor om de ska gå med andra hästar. Vi lämnade två så de fick gå i egen hage på vårat önskmål. Man kan ofta välja uppstallat på natten eller bete. Ring och fråga du, de brukar vara vana vid alla sorters frågor och som sagts det är olika rutiner på olika ställen.
Vi åkte och såg till dem varje dag då vi har nära. Där får man fråga vilka tider som passar då de inte brukar vilja ha folk springa hur som helst. De hade också önskemål om att vi skulle vara med i början eftersom det var första gången för båda och den ena är lite speciell.

Det enda jag har tagit med till station och då har jag använt fyra olika, är kraftfoder. Det är då bara om stoet får en sort som inte finns på stationen. Men som i år då stona går på bete innan de åker iväg kommer de inte ha något alls med sig.

Nu har jag ringt och frågat. Ingen mat behövdes tas med. Bara grimma och utan bakskor om hon ska gå med andra. Jag får också komma och hälsa på så ofta jag vill. Så i eftermiddag bär det i väg:bump:

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 875
Senast: mars
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 263
Senast: malumbub
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?