Tappskokompetens

P

Punkity

Hej!

Ska försöka klara av att få tappskokompetens om nån dryg vecka... börjar dock få lite kalla fötter när jag tänker på de avhuggna hästbenen... är en sån fegis när det gäller sånt som blod, slemmiga saker och avhuggna kroppsdelar... borde jag oroa mig?

Sv: Tappskokompetens

Nej nej nej!

De där "benen" känns inte alls otäckt. När man tänker på att det faktiskt är någon som "ägt" dessa ben blir man lite knäpp! *hihi*

Hästar dör, tyvärr... men det är nästan som en organ donator hehe vilken jämförelse... för man hjälper ju nån annan...

Ben är inte så farligt... att klippa upp grisungars revben är därimot otäckt hehehe ;)

Du kommer att klara det galant! Garanterat!!!

Joo.. dom är inte slemmiga & inte blodiga! Dom är ju frysta...
iof kan dom tina lite efter några timmar... men det är så lite så lite blod... ser mest ut som färgat vatten :)

sorry för trådkapning, men vart kan man gå en sån kurs, så man får sån kompetens?

Hej!

Ska försöka klara av att få tappskokompetens om nån dryg vecka... börjar dock få lite kalla fötter när jag tänker på de avhuggna hästbenen... är en sån fegis när det gäller sånt som blod, slemmiga saker och avhuggna kroppsdelar... borde jag oroa mig?

Det otäcka är att de just är så kalla. Men slemmigt är det inte. Förhoppningsvis har någon monterat dem på t.ex. lastpallar i korrekt arbetshöjd, med en plastpåse runt kapningen. Så snäll var min kursledare när jag gick min kurs.

Du som letar kurs. Kolla dina lokala klubbar och distriktets. Det brukas alltid anordnas någonstans.

Hälsning Maja

Dom är inte otäcka! men det luktar vidrigt när dom tinar.

en gång så hade vår lärare inom det packar upp hästbenen h*n hade fått.
då visade sig att det var h*n egen häst som blivit slaktad nyligen.
Det va ju mindre roligt.

Ja precis, när vi ordnade kurser så gjorde vi också så. Tejpade sopsäckar runt benen så bara själva hoven stack ut och så sattes de fast på en ställning. Så här såg våran "häst" ut, inte är väl den så äcklig?

DSCN4840.jpg

Här finns förresten fler foton från kursen: LÄNK

Du som vill gå kurs - om du inte hittar någon så är det lätt att arrangera själv om du får ihop några fler som vill vara med. Det är bara att fråga någon utbildad hovslagare som du tycker är duktig om h*n vill lära er :idea:
Hästfötter kan man "hyra" från något slakteri för några tior per styck. Men först måste man beställa ett tillstånd från jordbruksverket med hjälp av den här blanketten: Ansökan - mottagare av animaliska biprodukter (det kostar 400 kr numera). Ange i ansökan att ni kommer lämna tillbaka benen till slakteriet efter kursen så är det inga problem att få tillståndet.

delvis kl*

puh, tack allihopa. känns lite bättre nu iaf. ser gött ut vara utomhus, kan inte ha lukat så mycket? För det är nog det folk pratar om mest, att det luktar hemskt illa! Speciellt om man inte är så snabb... Men ungefär hur länge höll ni på? Var det ett par timmar, en hel dag eller...? Finns det nåt man kan göra innan för att försöka underlätta för sig? (jag menar givetvis inte stå och hamra på skor på diverse försökshästar ^^)

Den där kursen var ju på sommaren så det var ganska varmt, men jag har inget minne av att det luktade ändå. Första kursen var vi inomhus men i ett ouppvärmt utrymme och det luktade inte heller. Man får se till att ha benen i frysen så länge som möjligt.

Vi hade bokat en hel dag och fick hålla på tills vi tröttnade. Kanske det blev 5-6 timmar inkl några pauser?

Rikta skorna tycker jag är det svåraste och det kan man ju öva på själv om man bara har tillgång till sko, städ och hammare/slägga. Först bankar man den krokig och sen rätar man ut den, osv... Det kan krävas en del övning innan man vet exakt var man ska banka för att räta ut den.

Jag brukar alltid spara senaste uppsättningen skor när hovis varit här, så har jag alltid tillpassade skor i lager! Skönt om tappskon är väldigt deformerad eller helt borttappad.

Jag tänkte också den tanken när vi skulle börja, men som sagt - är dom ordentligt frysta är det inte särskillt äckligt alls! Och jag gör hellre fel på ett dött hästben än en levande häst lixom...

Våran lärare var också sådär rolig första dagen på våran kurs, gav oss hästben som typ legat framme i en till flera dygn, hovar (ytterlagret på hoven, vad det nu heter? Hovkapsel?) lossnade och allt möjligt när vi höll på - och det STANK!! Vissa har konstig humor...:mad:

Vi dissikerade hästben en gång också, lite slemmigare men mycket intressant :idea:

(gick för övrigt på Kvinnersta för den som undrar, och kursen ingick i programmet - även om jag inte kan påstå att jag känner mig kapabel att slå på en tappsko idag...)

:rofl: Jag undrar vem du hade som lärare... Kanske sammasom min syster? Vid något tillfälle där hade väl frysboxen pajat och jag kan gissa vad det luktade när de öppnade den *urk*

Två klasskompisar till mig skulle koka hästben (för att få loss själva benet utan senor och så) Det gick jättebra ända till det kokade torrt *urk igen*

TS: Oroa dig inte. Jag hade en klasskompis som var helt övertygad om att hon skulle svimma, spy medan hon var medvetslös, få sina kläder fulla med blod och få ben från "hennes" nyss slaktade häst.
Visserligen fick hon göra om provet en gång, men hon blev godkänd.
Och hon råkade aldrig ut för något av sina mardrömmar.

Vi slog tappskor många gånger, på många olika hovar... Ibland kom det hovar där skorna satt kvar och man kunde undra vem f*n som skott egentligen.

jo, det ingick en hovdissektion i kursen hos oss också, men de föreslog att alla känsliga inte skulle gå på det så... det missade jag faktiskt, men är nog ganska glad för det. Den gången jag skulle vart på hade de fått så hemska hovar att han som hade föreläsningen skulle följa upp vart hovarna kommit ifrån...

jag gick kursen på gymnasiet. Det är inte så äckligt men man får räkna med att det kan rinna lite blod när dem börjar tina men luktar gjorde det inte speciellt, då var vi ändå inomhus. Vi gick kursen i några veckor. Sen hade vi prov och fick diplom när man klarade det.

Dom är inte otäcka! men det luktar vidrigt när dom tinar.

en gång så hade vår lärare inom det packar upp hästbenen h*n hade fått.
då visade sig att det var h*n egen häst som blivit slaktad nyligen.
Det va ju mindre roligt.
satt just o tänkte på det när jag läste här. Usch, inte så kul...

Alla i min klass avr nog väldigt oroliga när vi skulle läsa hovvård och lära oss slå på tappskor.

I slutet av den kursen så döpte vi våra ben!
Och när vi slutade i åk.3 var det ju bus som vanligt och då smög vi oss in i frysen och grävde ner 8 fötter i marken så det såg ut som det låg 2 hästar under gräset.

hej, en variant är att be hovslagaren lära dig när han ändå är där, vår hovslagare (backlund eftersom du bor nästan granne med mig) var tacksam eftersom han har nästan 50 km enkel resa för en tappsko o då fick han det som han ville

tack, det låter ju som en bra idé! Nu vet jag iofs inte vem Backlund är, men hovslagarna häromkring brukar ju aldrig vara omöjliga!

Vår hovis har också hållit kurs för oss. Först hade han teori om hoven och vad man ska tänka på. I stallet fick vi ta av skorna, hovis verkade hästen och riktade skorna, sedan fick vi slå i söm när han höll koll och hjälpte oss. Kanonbra. Har lyckats slå på en och annan tappsko efter det (om inte hästen slitit sönder hoven). Ridläraren pratade om att hon skulle försöka ordna så att vi kan ha en ny kurs och då kunna använda oss av dödhovar. Ska bli spännande och se vad som händer.

Den där kursen var ju på sommaren så det var ganska varmt, men jag har inget minne av att det luktade ändå.

Nja, jag har ett visst minne av att det blev liiiite kladdigt om händerna framåt eftermiddagen och en viss doft fanns det allt :p
Det var ju stekhett den dagen!

Jag måste bara fråga (är klart inne på att fixa ihop en kurs!) - hur i hela friden fäste ni upp benen?
Det ser ut som att ni spikat en bräda i pallarna och sedan lagt en bräda till på andra sidan hästbenet och surrat ihop, eller?
Är det tillräckligt stabilt?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 539
Senast: mars
·
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 164
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 724
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 599
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar